ХОРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ПРОСТІР СОЦІАЛІЗАЦІЇ ТА КОЛЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ШКОЛЯРІВ
Анотація
У статті розглянуто хорову діяльність як важливий чинник соціалізації школярів та формування їхньої здатності до колективної взаємодії. Акцентовано увагу на соціально-педагогічному потенціалі хору не лише як засобу художньо-естетичного виховання, а й як особливого соціокультурного середовища, у якому формуються міжособистісні навички, емоційна чутливість, взаємопідтримка, толерантність та здатність до співпраці. Доведено, що хорова діяльність не лише як художньо-естетична форма діяльності, а й інтегративна модель взаємодії, що сприяє розвитку комунікативної компетентності, згуртованості та позитивного соціального досвіду школярів. Зазначено, що участь у хоровому колективі сприяє розвитку в учнів почуття відповідальності за спільний результат, формує уміння слухати інших, домовлятися, дотримуватися дисципліни та поважати індивідуальність кожного учасника.Увагу зосереджено на важливості створення в хорі безпечного психологічного клімату, що стимулює самовираження та сприяє гармонійному розвитку особистості. Окремо розглянуто хор як модель мікросоціуму, у якій діти отримують цінний досвід колективної взаємодії, адаптації до соціальних норм і спільної творчої діяльності. Обґрунтовано думку про те, що хорова практика в умовах загальноосвітньої школи може відігравати важливу роль у процесі соціалізації школярів, особливо в сучасному освітньому контексті, що потребує розвитку культури діалогу.Стаття доповнює сучасні педагогічні підходи до виховання засобами мистецтва, пропонуючи нові орієнтири для використання хорового мистецтва як простору соціокультурної інтеграції учнів у шкільному середовищі; доповнює сучасні педагогічні уявлення про потенціал мистецтва як засобу формування соціально компетентної, активної та емоційно зрілої особистості.
Посилання
2. Бех І.Д. Соціогенез особистості як психологічна проблема. Щоквартальний науково-практичний журнал. 2000. № 1. 126 с.
3. Єременко О.В. Теорія і методика розвитку музичного сприймання в учнів основної школи : методичний посібник. Суми : Сум. держ. пед. ун-т, 2003. 141 с.
4. Кириленко Т.С. Психологія: емоційна сфера особистості : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2007. 256 с.
5. Кириченко Н.М. Хорова діяльність як засіб формування соціальної компетентності підлітків. Музична освіта. 2019. № 1(28). С. 47–52.
6. Кондратенко Л.В. Педагогічні умови розвитку командної взаємодії в шкільному хоровому колективі. Актуальні проблеми мистецької педагогіки. Київ, 2021. С. 133–137.
7. Кондратенко Л.О., Максименко С.Д. Навчальні та поведінкові проблеми учнів початкової школи: короткий психологічний довідник-порадник педагога. Харків : Ранок, 2020. 48 с.
8. Кондратенко Л.О. Професійна рефлексія як засіб підвищення фахової компетентності педагога та саморозвитку : методичні рекомендації. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2022. 40 с.
9. Масол Л.М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів. Харків : Ранок, 2006.
10. Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Osvita Ukraïny, 2010. 156 с.
11. Прокопенко І.В. Колективна взаємодія в дитячому хоровому колективі: педагогічні умови формування. Мистецька освіта і культура. 2020. С. 58–62.
12. Рибалка В.В. Психологія розвитку творчої особистості : навчальний посібник. Київ : ІЗМН, 1996. 236 с.
13. Ростовський О.Я. Теорія і методика музичної освіти : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Навчальна книга–Богдан, 2011. 640 с.
ISSN (Print) 






