МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ ІЗ ХУДОЖНЬОЇ ПРАЦІ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: організація художньо-продуктивної діяльності дошкільників, методи навчання рукоділлю, художня праця дітей, методика проведення занять у закладі дошкільної освіти

Анотація

У статті зосереджено увагу на важливості проведення занять із художньої праці з дітьми дошкільного віку, розкрито методичні основи їх організації (дотримання поетапності; демонстрація послідовності виготовлення виробу; безпосередня практична робота вихованців; вправляння та поступове вдосконалення трудових дій; дотримання правил техніки безпеки; ускладнення завдань та самостійна творчість; аналіз дитячих саморобок та ін.) та підкреслено роль дошкільного педагога у цьому процесі.Акцентовано на тому, що заняття з художньої праці у закладах дошкільної освіти проводяться починаючи із середньої групи, оскільки передбачають обов’язкову практичну роботу – виготовлення виробу в певній техніці рукоділля. За характером і змістом їх поділяють на теоретичні (мистецтвознавчі), практичні (зображувальні, образотворчі, декоративні, конструювальні), комбіновані, комплексні, інтегровані та ін. Вибір типу заняття визначається програмними вимогами та потребою формування у дітей конкретного віку практичних умінь та навичок художньо-продуктивної діяльності (предметно-практичної, технологічної, мистецько-творчої компетентностей). Для глибшого засвоєння різних видів рукоділля для дітей можуть організовуватися гуртки або студії образотворчого та декоративного мистецтва. Наголошено, що важливим методом навчання художньої праці є вправа, котра завбачує повторення трудових, технічних дій (рухів, операцій) під час роботи з різними матеріалами та інструментами. Ідеться про вправляння ручної вмілості та досконалості, без яких важко щось виготовити та реалізувати свої ідеї. Із накопиченням дітьми трудового досвіду їм надається більше можливостей для самостійної роботи та художньо-естетичної творчості, позаяк їхні дії стають автоматичними, більш точними, плавними, впевненими. Доведено, що вихователь відіграє ключову роль в організації та корекції художньої праці дітей. Він спостерігає, заохочує, оцінює, мотивує малюків, аналізує їхню роботу та виготовлені вироби; реагує на дитячі потреби, запити, підбираючи завдання, дизайн, матеріали для саморобок, урізноманітнюючи форми, методи, техніки виконання та ін.

Посилання

1. Ковальчук А. Трудове навчання і художня праця з практикумом : навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2006. 180 с.
2. Крамаренко А., Донських К. Методика трудового навчання та художньої праці : навчально-методичний посібник. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2011. 302 с.
3. Магеровська Н., Овчаренко Л., Самсін В. Світ образотворення руками малюка : навчально-методичний посібник. Львів : Ліга-Прес, 2014. 218 с.
4. Матвієнко С. Художня праця та основи дизайну : навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 201 с.
5. Микуліна А., Михайлова К. Художня праця як засіб формування у дошкільників природничо-екологічної, предметно-практичної та технологічної компетентностей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74. Т. 2. С. 171–177. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-2-26
6. Основи дизайну та художня праця : навчально-методичний посібник / уклад. А.Г. Івершинь. Одеса, 2022. 203 с.
7. Сухорукова Г. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі : підручник. Київ : Слово, 2010. 367 с.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Федорович, А. В. (2025). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ ІЗ ХУДОЖНЬОЇ ПРАЦІ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 176-181. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-23
Розділ
РОЗДІЛ VI. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА