ПОКРАЩЕННЯ ФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ У СПОРТСМЕНОК ФІТНЕС-МОДЕЛЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДИКИ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО ТРЕНІНГУ ПРОТЯГОМ ПІДГОТОВЧОГО ПЕРІОДУ РІЧНОГО ЦИКЛУ ПІДГОТОВКИ
Анотація
Мета статті полягала у покращенні фізичних якостей спортсменок фітнес-моделей за допомогою методики функціонального тренування протягом підготовчого періоду річного циклу підготовки. Це дослідження проводилося у фітнес-клубах «Феромон», «Пульс жим», «Місто», «Форма» м. Харкова та на кафедрі атлетизму та силових видів спорту Харківської державної академії фізичної культури зі спортсменками віком 20–21 рік у кількості 20 осіб, що займаються фітнес-моделінгом (бодібілдингом), протягом підготовчого періоду, загальнопідготовчого етапу, трьох мезоциклів втягуючого та двох базових, загальної підготовки та спеціальної підготовки. До експерименту було залучено 20 кваліфікованих спортсменок, які займаються фітнес-моделінгом, у підготовчому періоді протягом трьох мезоциклів з використанням функціонального тренування. Було розроблено низку тестів для прояву фізичних якостей у тренувальному процесі, що проходили із застосуванням загальнопідготовчих вправ: біг на місці з високим підніманням стегна, к-ть разів за 30 сек.; стрибок у випад з чергуванням ніг, к-ть разів за 30 сек.; бурпі з використанням медболу, к-ть разів за 30 сек.; плеометричні віджимання, к-ть разів за 30 сек.; скелелаз, к-ть разів за 30 сек.; підйом сідниць із положення планки у тренажері ТРХ, к-ть разів за 30 сек.; нахили вперед із положення сидячи, см. Таким чином, у результаті проведеного тестування рухових якостей з використанням неспецифічних вправ для спортсменок, які займаються фітнесмоделінгом (бодібілдингу), виявлено, що показники у тесті бігу на місці з високим підніманням стегна у кваліфікованих спортсменок у період з І по ІІ місяць та ІІ по ІІІ місяць мали достовірність (t =2,0;<0,05), у періоді І по ІІІ місяця (t=4,1;<0,001), у тесті стрибку у випад з чергуванням ніг достовірність була у період з ІІ по ІІІ місяць (t=2,3; р<0,05) та у період з І по ІІІ місяць тренувального процесу відбулась висока достовірність (t =3,5; р<0,01). У наступному тестуванні бурпі з використанням медболу, к-ть разів за 30 сек., значно зросли у період з І по ІІІ місяць (t=3,2; р<0,01), в інші періоди тренування показники не мали достовірності (р>0,05). Так, у тесті плеометричні віджимання, к-ть разів за 30 сек., показали недостовірність у період І по ІІІ місяці (р>0,05), про що свідчить недостатня підготовленість у спортсменок фітнес-моделей м’язів верхнього плечового поясу. У разі тестування вправи скелелаз, к-ть разів за 30 сек., значні зміни відбулись тільки у період з І по ІІІ місяць (р<0,01). В інші періоди достовірність не була виявлена (р>0,05), так у наступній вправі підйом сідниць із положення планки у тренажері ТРХ статистично збільшились результати в період з І по ІІІ місяць (t=2,6;<0,05). В останній вправі на гнучкість у нахилі тулуба вперед із положення сидячи показали у всіх періодах тестування недостовірність результатів (р>0,05).
Посилання
2. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения : учебник для тренеров в 2 кн. Киев : Олимп. лит., Кн. 2. 2015. 752 с.
3. Усыченко В. Периодизация годичного цикла подготовки спортсменов, специализирующихся в бодибилдинге. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. № 7. С. 123–125.
4. Джим В.Ю. Особливості харчування бодібілдерів у підготовчому періоді тренувань. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2013. № 4 (37). С. 15–19.
5. Джим В.Ю. Педагогические основы безопасности при занятиях бодибилдингом. New Trends in Teaching Social Science Subjects at Schools Specialized in Security : сборник трудов Международной научной конференции, Словакия, 2013. С. 111–118.
6. Джим В.Ю. Особливості харчування спортсменів ектоморфів, які займаються бодібілдингом в перехідному періоді підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015. № 5 (49). С. 34–39.
7. Олешко В.Г. Теорія та методика тренерської діяльності у важкій атлетиці: підручник для студентів закладів вищої освіти з фізичного виховання і спорту. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, Олімпійська література, 2018. 332 с.
8. Джим В.Ю. Сравнительный анализ техники рывковых упражнений в тяжелой атлетике и гиревом спорте. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2013. № 11. С. 10–16.
9. Тихорський О.А. Використання методичного прийому «Дроп-сет» кваліфікованими бодібілдерами Харківщини у базовому мезоциклі. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах. 2019. Т. 1. С. 101–104.
10. Канунова Л.В., Плотніков Є.К., Півень О.Б. Диференціювання навантажень у базовому мезоциклі зі СФП у юних гирьовичок 14–15 років з урахуванням фаз специфічного біологічного циклу. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2020. № 5 (79). С. 58–64.
11. Tykhorskyi O. et al. Anthropometrical changes of highly-skilled female bodybuilders during basic mesocycle of annual preparation. Gazzetta Medica Italiana – Archivio per le Scienze Mediche. 2021. Т. 180. № 9. С. 429–434.
12. Tykhorsky O., Dzhym E., Ponomarenko R., Petrenko I., Kanunova L. Anthropometrical changes of highlyskilled female bodybuilders during basic mesocycle of annual preparation. Gazzetta Medica Italiana – Archivio per le Scienze Mediche. 2021 September, № 180 (9), pp. 429–434.
13. Visek A.J., Watson J.C., Hurst J.R., Maxwell J.P., Harris B.S. (2010). Athletic identity and aggressiveness: A cross-cultural analysis of the athletic identity maintenance model. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 8(2). Pp. 99–116. DOI: 10.1080/1612 197X.2010.9671936.
14. Cornelius A.E., Brewer B.W., Van Raalte J.L. (2007). Applications of multilevel modeling in sport injury rehabilitation research. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 5(4). Pp. 387–405. DOI: 10.1080/1612197X.2007.9671843.
15. Podrigalo L.V., Galashko M.N., Iermakov S.S., Rovnaya O.A., & Bulashev A.Y. Prognostication of successfulness in arm wrestling on the base of morphological functional indicators’ analysis. Physical Education of Students. 2017. 21(1), 46. URL: https://doi.org/10.15561/20755279.2017.0108.
16. Podrigalo L., Iermakov S., & Romanenko V. Psychophysiological features of athletes practicing different styles of martial arts – the comparative analysis. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019. 8(1), 84–91. URL: https://doi.org/10.30472/ijaep.v8i1.29.
17. Podrihalo O.O., Podrigalo L.V., Bezkorovainyi D.O., Halashko O.I., Nikulin I.N., Kadutskaya L.A., et al. The analysis of handgrip strength and somatotype features in arm wrestling athletes with different skill levels. Physical education of students. 2020. 24(2), 120–126. URL: https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0208.
18. Matyushenko I.A., Nikulin I.N., Antonov A.V., & Posokhov A.V. Model characteristics of strength of individual muscle groups of arm wrestlers of different skill levels. Teoriya i praktika fiz. kultury. 2020. 8, 20–22. URL: http://tpfk. ru/index.php/TPPC/issue/view/18/17.
19. Matyushenko I.A., Nikulin I.N., Antonov A.V., & Nikulin E.I. Peculiarities of manifestation of peak special strength in beginner arm wrestlers of various weight categories. Teoriya i praktika fiz. Kultury. 2022. 3, 10–12. URL: http://www.tpfk.ru/index.php/TPPC/issue/view/38/37.
20. Nikulin I.N., Matyushenko I.A., Antonov A.V., & Posokhov A.V. 2021). Comparative characteristics of special strength fitness rates in arm wrestlers of different weight categories and skill levels. Teoriya i praktika fiz. kultury. 2021. 5, 9–11. URL: http://tpfk.ru/index.php/TPPC/issue/view/27/26.