РОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ У СТРУКТУРІ СПОРТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ

  • Л. В. Гальченко
  • І. Є. Дядечко
  • О. О. Горох
Ключові слова: уболівальник, фанат, хуліган, футболофіл, глядач, спортивна аудиторія

Анотація

На основі теоретичного аналізу літературних джерел і матеріалів спеціалізованих періодичних видань, визначено особливості спортивного вболівальництва та зародження його на теренах України. Наведено результати аналізу науково-методичної літератури щодо визначення поняття «уболівальник», яке в широкому сенсі охоплює і включає такі поняття як, «м’який» (шанувальник), «кузьміч», «затятий», (фанат) фан, хулігани (хуліганс), ультрас, футболофіль, футбольний статистик, медіашанувальники. Проаналізовано склад спортивної аудиторії, до якого входять читачі, глядачі, слухачі, користувачі спортивних ЗМІ, вболівальники, любителі спорту, споживачі спорту, спортивна публіка, фани, фанати. Виділено групу мотивів вчинення екстремістських злочинів уболівальниками. Визначено структурні характеристики уболівальників, із розподілом їх по малі групи, у які вони об’єднуються. Розглянуті психологічні особливості глядацької аудиторії та охарактеризовані три типи груп спортивних уболівальників (любителі, вболівальники, фанати). Визначено найбільш значущі якості уболівальників за інтегруючими ознаками, що об’єднані в соціальні мікрогрупи і поділяються на замкнуті або відкриті, активні або пасивні, стійкі або нестійкі. Розглянуто вплив глядачів і уболівальників на психічний стан і діяльність спортсмена та систему класифікації спортивних уболівальників залежно від активності прояву інтересу до цього виду спорту. Наведено мотиви відвідування стадіону вболівальниками-жінками, одна група уболівальників має «феміністську платформу», а в іншій групі істотну роль відіграють сексуальні й шлюбні мотиви.

Посилання

1. Леднев В. А. Индустрия спорта как арена конкурентной борьбы. Науковедение. 2013. Вип. 6. С. 1–7. URL: http://publ.naukovedenie.ru.
2. Лукащук В. Індустрія спорту: особливості функціонування в Україні. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. 2008. Вип. 14. С. 243–247
3. Пильц Г. А. Футбол – это наша жизнь: перемены и процессы дифференциации культуры футбольных фанатов. Логос. 2009. №6 (73). С. 114–133.
4. Almekaimi H. The effect of soccer organizational structure in Kuwait and other Gulf countries on the relationship between attendance and soccer team performance. University of Minnesota, 2005. 197 p.
5. Мосаєв Ю. В. Регіональні особливості спортивного вболівальництва в Україні. Наукові праці. Соціологія. 2011. Вип. 165. Т. 177. С. 65–68. URL: http:// nbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.exe?.
6. Авладеев А. А. Структура спортивной аудитории футбольного состязания. Молодой ученый. 2015. №15. С. 527–530.
7. Гусєв А. Нові медіа як PR-інструмент у спорті. Вісник Книжкової палати. 2014. № 11. С. 50–51.
8. Кузнєцов М. В. Смысловое наполнение понятия «футбольные фанаты». Аналитика культурологии. 2014. № 29. С. 149–152.
9. Горєлов Д. М. Рух футбольних фанатів в Україні. Аналітична записка. URL: http:// www.niss.gov.ua/articles/1569/.
10. Пронин В. В., Ревякин Ю. Т., Ситников А. С. Профессиональный футбол как культурный феномен. Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin). 2012. № 4 (119). С. 239–242.
11. Тугуз Е.А. Номинации болельщиков в спортивном дискурсе (на материале английских спортивных неологизмов). Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 1(57). С.152–155.
12. Петров С. В., Сасик А. С. Влияние зрителей и болельщиков на соревновательную деятельность спортсменов. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 2008. № 11. С.44–48.
13. Зуев В. М., Смирнов П. Г., Юрьев Ю. М. Культуроцентристкая парадигма зрителей на спортивных соревнованиях. Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2015. № 2(35). С. 39–45.
14. Эльмурзаев М. А. Спортивные зрелища – вид физической рекреации. Царскосельские чтения. 2011. № 1. С.338–341.
15. Ильясов Ф. Мотивация и активность футбольных болельщиков. Социальные исследования. 2016. № 3. С. 38–52.
Опубліковано
2019-05-23
Як цитувати
Гальченко, Л. В., Дядечко, І. Є., & Горох, О. О. (2019). РОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ У СТРУКТУРІ СПОРТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ. Фізичне виховання та спорт, (1), 84-91. вилучено із https://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/496

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають