ПІДГОТОВКА ЕКСПЕРТІВ У ГАЛУЗІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД НІМЕЧЧИНИ, АВСТРІЇ ТА ШВЕЙЦАРІЇ

  • Н. Г. Пономаренко Миколаївський національний аграрний університет
Ключові слова: експертиза, магістерська освітня програма, розвиток школи, розвиток освітнього процесу, методи дослідження, консультування

Анотація

Стаття присвячена проблемі підготовки експертів у галузі загальної середньої освіти Німеччини, Австрії та Швейцарії. З’ясовано, що з метою підготовки експертів у галузі загальної середньої освіти в університетах і педагогічних інститутах вищезазначених країн запроваджено магістерські освітні програми, зокрема «Розвиток школи та забезпечення якості» Вільного університету м. Берліна й «Розвиток школи» педагогічних вищих шкіл м. Вайнгартена, Форарльберга, Санкт-Галлена, Шаффгаузена, Тургау. Зазначено, що магістерська освітня програма «Розвиток школи» є міжнародним спільним проектом, тобто за цією програмою навчаються студенти з Німеччини, Австрії та Швейцарії; заняття проходять у різних містах цих країн; диплом магістра є міжнародно визнаним; на курсі викладають доценти з Німеччини, Австрії та Швейцарії; документація є спільною. Наголошено, що передумовами навчання за вищезазначеними програмами є наявність базової вищої освіти й досвід роботи в галузі освіти від одного до трьох років. Зазначено, що випускники освітніх програм підготовки експертів у галузі загальної середньої освіти повинні володіти знаннями й уміннями щодо розвитку загальноосвітнього закладу, персоналу, освітнього процесу, експертизи та забезпечення якості. Поряд із модулями, які мають теоретичну спрямованість, вивчаються й модулі, що мають прикладну орієнтацію, зокрема проекти експертизи та менеджменту. Важливими навичками слухачів є вміння розробити відповідний проект експертизи в галузі освіти, а також виконати пропозицію експертизи з розрахунком витрат. Підкреслено, що значна увага в програмах приділяється набуттю вмінь, необхідних для здійснення емпіричних досліджень і консультування. Визначено, що під час підготовки експертів у галузі загальної середньої освіти використовуються письмові роботи, складання анкет, дослідження ситуацій, аналіз відеоматеріалів, презентації, оформлення портфоліо. Наприкінці навчання слухачі захищають магістерську роботу.

Посилання

1. Пономаренко Н.Г. Підготовка експертів з освіти в німецькомовних країнах Європейського Союзу : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2017. 327 с. С. 131.
2. Офіційний сайт Вільного університету м. Берлін. URL: http://www.fu-berlin.de (дата звернення: 18.09.2019).
3. Studienordnung für den weiterbildenden Masterstudiengang Schulentwicklung und Qualitätssicherung des Fachbereichs Erziehungswissenschaft und Psychologie der Freien Universität Berlin. Amtsblatt der Freien Universität Berlin. 2013. № 40. S. 878–894.
4. Пономаренко Н.Г. Кваліфікаційні цілі підготовки експертів з освіти в німецькомовних країнах Європейського Союзу. Педагогика. Научный поиск : сборник научных статей Международной научн.-практ. конференции, 30–31 октября 2015 г. Сопот, 2015. С. 33–35.
5. Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Вайнгартен. URL: http://www.ph-weingarten.de (дата звернення: 20.09.2019).
6. Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Санкт-Галлен. URL: http://www.phsg.ch (дата звернення: 13.08.2018).
7. Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Тургау. URL: http://www.phtg.ch (дата звернення: 15.09.2019).
8. Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Форарльберг. URL: http://www.ph-vorarlberg.de (дата звернення: 15.09.2019)
9. Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Шаффгаузен. URL: http://www. phsh.ch (дата звернення: 13.08.2019).
10. Master Schulentwicklung. Modulhandbuch. URL: http://www.ph weingarten.de / pruefungsamt/downloads/pruefungsamt/master/schulentwicklung/Modulhandbuch1-veraendert-fuer-Website-2012-2604.pdf (дата звернення: 12.08.2019).
11. Master Schulentwicklung. Studieninformationen für den 6. Kurs (2016–2018). URL: http://www.phweingarten.de/master_schulentwicklung/downloads/Studieninformationen_fuer_Interessierte_Kurs_6_Sept_2016.pdf (дата звернення: 06.09.2019).
Опубліковано
2020-10-21
Як цитувати
Пономаренко, Н. Г. (2020). ПІДГОТОВКА ЕКСПЕРТІВ У ГАЛУЗІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД НІМЕЧЧИНИ, АВСТРІЇ ТА ШВЕЙЦАРІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 18-23. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1432