METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE PROBLEM OF ENVIRONMENTAL WORK OF SCHOOL YOUTH

  • T. V. Turbar Zaporizhzhia National University
Keywords: methodological approaches, environmental work, school youth, environmental values, environmental activities, environmental upbringing

Abstract

The article on the basis of the analysis of scientific principles identify the methodological approaches to the problems of environmental work of school youth. These are approaches such as: ethic-aesthetic, utilitarian, economictransformative, systemic, value and activity. Their integrated use makes it possible to consider the process of environmental work as a holistic system, which promotes the formation and motivation of environmental behavior among young people and generates readiness for the younger generation. The ethic-aesthetic approach is based on the ideas of affirming the ethical and aesthetic values of nature, the need to form a humane attitude of people to nature regardless of its practical benefit, a high appreciation of the intangible significance of nature. The essence of utilitarian and economic-transformative approaches lies in the perception of man of nature only as a means to meet his own needs and as an economic resource. The systematic approach to environmental work is based on the study of nature as a holistic system, the protection and restoration of which should be carried out as a whole, and not only to increase the efficiency of its individual components. The basis of the value approach is a person's awareness of the need to form value orientations with respect to the objects of nature that serve as a benchmark for environmental work. The activity approach is based on a theory of activity that helps to increase subjects' aspirations for nature conservation by involving them in specific environmental matters. It is proved that the most effective in environmental work is the use of activity and value approaches. It has been determined that the application of the value approach contributes to the formation of value orientations towards the pupils, which determine the guidelines for the environmental work of pupils and the principles of their behavior in nature. It is established that the use of activity approach in the organization of environmental work of school youth allows them to develop practical skills and skills of nature conservation.

References

1. Барліт О.О. Етико-естетичний підхід в сприйнятті природи: історико-педагогічний аспект. Психологія, педагогіка та медико-біологічні проблеми формування особистості. Харків : Основа, 2007. № 2. С. 6–9.
2. Блауберг И.В., Юдин Э.Г. Становление и сущность системного подхода. Москва : Наука, 1973. 270 с.
3. Бойченко С.В., Саєнко Т.В. Екологічна освіта – основа сталого розвитку суспільства. Проблеми і перспективи вищої школи : монографія Київ : Ун-т «Україна», 2013. 501 с.
4. Борейко В.Є., Пустовіт Н.А. Екологічна естетика : методичний посібник для вчителів. Київ : Логос, 2012. 71 с.
5. Борейко В.Е. Введение в природоохранную эстетику. 3-е изд., доп. Киев : Киевский эколого-культурный центр, 2001. 68 с.
6. Кавтарадзе Д.Н., Овсянников А.А., Олексин А.В. Социально-экономические основы сохранения биоразнообразия. Москва : Из-во НУМЦ, 2002. 229 с.
7. Кельбас Р.В. Деятельностный подход в системе дополнительного экологического образования. Научные труды аспирантов и соискателей Нижневарт. гос. пед. ин-та. 2003. Вып. 1. С. 223–226.
8. Колонькова О.О. Виховання у старшокласників ціннісного ставлення до природи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2003. 21 с.
9. Концептуальні виміри екологічної свідомості : монографія / М.М. Кисельов та ін. Київ : Парапан, 2003. 312 с.
10. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Смысл, Академия, 2005. 352 с.
11. Лук’янова Л.Б. Формування екологічної культури учнів ПТУ в процесі вивчення предметів професійно-технічного циклу : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Інститут педагогіки АПН України. Київ, 1994. 22 с.
12. Маршицька В.В. Виховання емоційно-ціннісного ставлення до природи у дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2003. 20 с.
13. Моисеев Н.Н. Экология и образование.Москва : Юнисам, 1996. 192 с.
14. Плюснина В.В. Отечественна природоохранная мысль в XVIII – начале ХХ века. Исследование молодых ученых. Улан-Удэ : Издат. полиграф. комплекс ВСГЛКИ, 2004. С. 134–139.
15. Пустовіт Г.П. Один з підходів до конструювання змісту навчальних програм екологічного спрямування. Рідна школа. 2012. № 3. С. 7–12.
16. Родоман Б.Б. Под открытым небом : О гуманистичном экологическом воспитании. Здравый смысл : библиотека журнала. Москва : Российское гуманистическое общество. 2004. 184 с.
17. Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир. Москва : Питер, 2003. 512 с.
18. Тверезовська Н.Т., Кишенко В.А. Методологічна основа формування екологічного світогляду майбутніх інженерів з охорони навколишнього середовища. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2013. Вип. 108. Т. 2. С. 212–216.
19. Юдин Э.Г. Методология науки. Системность. Деятельность. Москва : Эдиториал УРСР, 1997. 440 с.
20. Юркова Т.Ф. Формування у підлітків ціннісного ставлення до природи в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Херсонський державний університет. Херсон, 2008. 20 с.
21. Юрченко Л.І. Екологічні цінності в структурі екологічної свідомості й екологічної культури. Мультиверсум. Філософський альманах : збірник наукових праць. Київ, 2009. Вип. 78. С. 229–237.
Published
2020-10-21
How to Cite
Turbar, T. V. (2020). METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE PROBLEM OF ENVIRONMENTAL WORK OF SCHOOL YOUTH. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 41-48. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1437