POTENTIAL OF TRAINING TECHNOLOGIES IN FORMATION OF PROFESSIONAL SUBJECTIVITY OF FUTURE OFFICERS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE

  • O. S. Kapinus Hetman Petro Sahaidachny National Army Academy
Keywords: training, future officer, professional subjectivity, military professional training, higher military educational institution

Abstract

The article is devoted to the theoretical analysis of the potential of training technologies in the formation of professional subjectivity of the future officer while studying in higher military educational institutions. It was found that the professional subjectivity of an officer is an integrative professionally important quality that determines his life and professional prospects as a subject of military-professional activity. The formed professional subjectivity is the highest form of regulation of military-professional activity of the officer and an important precondition of his personal-professional selfactualization, provides coordination of personal needs, abilities, expectations according to conditions and requirements of military-professional activity. The generalizations of the views available in the modern psychological and pedagogical discourse on the urgent need to introduce alternative approaches to improving the effectiveness of military training of future officers and the formation of professional subjectivity in particular. It has been established that training technologies as an alternative to established approaches to military training have a significant potential in solving the problem of improving the efficiency of the formation of the professional subjectivity of the future officer. It is determined that the introduction of training technologies creates effective preconditions for the self-development of the future officer, promotes the intensification of the process of formation of professional knowledge, skills, abilities and experience of their application in real situations of militaryprofessional activity. In addition, a significant advantage of using training forms of training is the ability to unleash the existing potential of the specialist, develop abilities and increase motivation, develop readiness to adequately respond to changes during work, increase competence and ability to make informed management decisions, reflection and self-reflection of the future officer. Based on the theoretical analysis of the scientific literature, the expediency of introducing training technologies in the military training of future officers in higher military educational institutions is substantiated.

References

1. Ягупов В.В. Формирование и развитие профессиональной субъектности офицеров. Известия Российской академии образования. 2013. № 1. С. 74–83.
2. Сыромятников И.В. Психология профессиональной субъектности офицеров Вооруженных сил Российской Федерации : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.03. Москва, 2007. 48 с.
3. Мельничук І.М., Мельничук С.Ю. Загальна характеристика основних цілей використання навчальних тренінгів у професійній підготовці майбутніх фахівців. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2016. № 9. С. 113–117.
4. Фопель К. Технология ведения тренинга. Теория и практика. Москва, 2007. 267 с.
5. Федорчук В.М. Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетенції викладача» : навч.-методичний посібник. Кам’янець-Подільський, 2004. 240 с.
6. Технологія тренінгу / за заг. ред. С.Д. Максименко. Київ, 2008. 112 с.
7. Тренінгові технології у навчанні та вихованні військовослужбовців : навч.-метод. посібник / Т. Грицевич, О. Капінус, Т. Мацевко та ін. Львів : НАСВ, 2019. 405 с.
8. Тлумачний словник української мови: понад 12 500 статей (близько 40 000 слів) / за ред. В.С. Калачника. 2-ге вид., випр. і доп. Харків : Прапор, 2005. 992 с.
9. Мельничук І.М., Чорній В.Я. Психолого-педагогічний тренінг як активний засіб підвищення комунікативної компетентності майбутнього фахівця фінансово-економічної сфери. Педагогічний альманах : збірник наук. праць. 2010. Вип. 6. С. 97–101.
10. Семенчук Ю.О. Використання технологій інтерактивного навчання студентів-економістів термінологічної лексики. Науково-методичний журнал. 2010. № 1. С. 31–35.
Published
2020-10-21
How to Cite
Kapinus, O. S. (2020). POTENTIAL OF TRAINING TECHNOLOGIES IN FORMATION OF PROFESSIONAL SUBJECTIVITY OF FUTURE OFFICERS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 67-72. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1441