DEVELOPMENT OF RHETORICAL COMPETENCE OF FUTURE EDUCATORS IN THE CONDITIONS OF EDUCATIONAL CHANGES: LINGUOSINERGETIC

  • А. F. Kurinna Zaporizhzhya National University
Keywords: rhetorical competence, rhetorical personality, pedagogical synergetics, linguosynergetic approach, speech special courses

Abstract

At the present stage of development of a democratic Ukrainian State, interest in fundamental humanities is being activated, its aim is to make a creative, harmonious personality that can effectively own a thought, a convincing word, a rhetorical act for the search of truth, goodness, beauty. Changes in the information and communication environment lead to the emergence of new pedagogical tasks related to the formation of communicative literacy, which for a modern person is an essential component of his rhetorical and social competence. Pedagogical synergetics as a new interdisciplinary knowledge, based on the dominance of self-education, self-organization, selfgovernment in educational activities, helps to find new methodological tools for self-disclosure and self-improvement, self-actualization in the process of pedagogical interaction, cooperation with other people and with oneself. The linguosynergetic approach to the development of the rhetorical competence of students, future educators of pre-school education institutions in the higher education system requires serious speech training, the content of which is the field of related scientific disciplines (linguistics, logic, psychology, psycholinguistics, speech communication theory, textology, neurolinguistics, psychology of text, etc.). Realizing a linguosynergetic approach in the process of educating and teaching the student’s rhetorical personality, higher education pedagogy implements an anthropological approach and humanistic ideas, harmoniously balancing the humanitarian and natural science worldview of the future educator. The leading in pedagogy of higher education, taking into account linguosynergetics, should be the direction related both to teaching speech disciplines that are designed to deal with the problems of speech generation and its functioning in an open situational suggestive speechcognitive space, and in the context of studying the disciplines of the professional cycle for students to choose: “Psychodiagnostics”, “Psychophysiology”, “Age Psychology”, “Social Pedagogy”, “Special Pedagogy”, “Fundamentals of Psychocorrection”, “Family Psychology” and “Psychological problems of family education”, etc.

References

1. Добрякова М., Фрумин И. Меняется мир – меняется образование. Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина; при участии К.А. Баранникова, Н. Зиила, Дж. Мосс, И.М. Реморенко, Я. Хаутамяки; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». Москва : Изд. дом Высшей школы экономики. 2020. С. 23‒31.
2. Сундиев И., Фролов О. Многомерная пандемия. URL: http://spkurdyumov.ru/economy/mnogomernayapandemiya/.
3. Домброван Т. Евристичний потенціал лінгвосинергетики у дослідженні соціальних комунікацій. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/9.1/11.pdf.
4. Кабрин В.И. Транскоммуникация: преобразование жизненных миров человека. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2011. 386 с.
5. Моташкова С.В. Лингвосинергетика: в поисках универсального языка коммуникации. URL: http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/lingvo/2015/04/2015-04-02.pdf.
6. Пентилюк М.І. Роль тексту у формуванні риторичних умінь і навичок учнів. Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі : збірник наукових праць (за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.) / За ред. проф. К.Я. Климової. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка. 2015. С. 8‒19.
7. Добрякова М., Фрумин И. Глобальная дискуссия о новых результатах образования. Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина; при участии К.А. Баранникова, Н. Зиила, Дж. Мосс, И.М. Реморенко, Я. Хаутамяки; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». Москва : Изд. дом Высшей школы экономики. 2020. С. 11‒21.
8. Куринная А. Ф. Развитие коммуникативного потенциала учителя в системе непрерывного педагогического образования. Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2016. Вип. № 1 (23). URL: https://drive.google.com/file/d/0B6QknaQCh-lHNXI2ZXNjek56SEE/view
9. Князева Е. Н. Синергетический вызов культуре. Синергетическая парадигма. Многообразие поисков и подходов. URL: http://spkurdyumov.narod.ru/SINVIZKUL.htm.
Published
2020-10-21
How to Cite
KurinnaА. F. (2020). DEVELOPMENT OF RHETORICAL COMPETENCE OF FUTURE EDUCATORS IN THE CONDITIONS OF EDUCATIONAL CHANGES: LINGUOSINERGETIC. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 142-147. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1454