SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF A CHILD WITH DISABILITY IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SCHOOL

  • O. G. Leshchenko Zaporizhzhya National University
Keywords: social and pedagogical support, child with a disability, inclusion, inclusive education, inclusive culture

Abstract

The article analyzes the content of socio-pedagogical support of a child with disabilities in an inclusive educational school, and also the role of a social pedagogue in accompanying children with disabilities and their parents in general secondary education. The article reveals the main international and state legal documents, which guarantee the realization of the right to education of children with special needs, their inclusion in society. The author focuses on the condition for educating children with special educational needs in general secondary school: the creation of a barrier-free environment of the educational institution, thanks to which each participant of the inclusive process will be able to exercise their educational, leisure and other rights without discrimination by the environment. The author reveals the content of the work of a social pedagogue in the team of psychological and pedagogical support of a child with special educational needs that include socio-pedagogical patronage of a child with disabilities and his parents; study of social conditions of development of a child with a disability; socialization of the child, his/her adaptation in the new team; involvement of a child with a disability to participate in clubs, sections, taking into account its capabilities; providing ways to effectively integrate a child with a disability into the team of peers, the formation of a positive microclimate in the children’s team, overcoming personal, interpersonal conflicts; protection of the rights of a child with a disability and support his/her interests in the relevant bodies and services. The author concludes that the socio-pedagogical support of a child with disabilities in an inclusive educational institution involves the organization of extracurricular activities, leisure, individual work to stimulate their individual correctional development, involving parents in socio-pedagogical support of their children with disabilities, creating barrier-free environments for all participants in inclusive education.

References

1. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл : посібник / Т. Бут; пер. з англ. Київ : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 190 с.
2. Организация образовательной среды для детей с особенностями психофизического развития в условиях интегрированного обучения: учебно-метод. пособие / под общ. ред. С.Е. Гайдукевич, В.В. Чечета. Минск : БГПУ, 2005. 98 с.
3. Паскаль О.В. Технології соціально-педагогічної діяльності : навчальний посібник. Харків : Бурун Книга, 2011. 288 с.
4. Працюємо разом: дитина з особливими потребами в школі. Довідник для батьків. Досвід Канади : посібник. Київ : Паливода А.В., 2012. 50 с.
5. Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України : Наказ Міністерства освіти та науки України від 22.05.2018 р. № 509. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18#Text (дата звернення 20.04. 2020).
6. Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ Міністерства освіти та науки України № 609 від 08.06.2018 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/61107/ (дата звернення 21.03.2020).
7. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Textдата звернення 25.04.2020).
8. Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні : Закон України від 21 березня 1991 року № 875-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (дата звернення 25.03.2020).
9. Про охорону дитинства : Закон України від 26 квітня 2001 року № 2402-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення 29.03.2020).
10. Розвиток політики інклюзивних шкіл. Інтегроване планування послуг, їх надання та фінансування в Канаді : посібник / Дж. Блейз, Е. Чорнобой, Ш. Крокер, Е. Страт, О. Красюкова та ін. Київ : Паливода А.В., 2012. 46 с.
11. Сварник М. Інклюзивна освіта в Україні : попередній аналіз ситуації. Інклюзивна освіта. Збірник матеріалів проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні». Київ, 2013. 14 с. URL: http://www.ussf.kiev.ua/ieeditions/31/1/.
12. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми : посібник у 2-х ч.; Ч. І. Сучасні орієнтири та ключові технології / З.П. Кияниця, Ж.В. Петрочко. Київ : ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. 256 с.
13. Технології соціально-педагогічної діяльності : навчальний посібник для студентів напряму підготовки «Соціальна педагогіка» / За заг. ред. Н.В. Заверико. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2013. 287 с.
Published
2020-10-21
How to Cite
Leshchenko, O. G. (2020). SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF A CHILD WITH DISABILITY IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SCHOOL. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 246-252. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1469