EDUCATION OF WORK OF SENIOR PRESCHOOL AGE CHILDREN IN THE PROCESS OF PREPARATION FOR SCHOOLING

  • O. S. Sokolovska V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University
Keywords: intellectual, personal, emotional readiness, subject-practical competence, labor education

Abstract

The article reveals the meaning, tasks, content, methods of work education of senior preschool children, the principles of elementary work activities of children organization, describes the main types of child labor. Education of an individual and creation of the conditions for his or her full growth. Methods of work in the process of realization of different types of elementary work activities of a preschooler are considered, namely, household work, self-service, work in nature, artistic work. The effectiveness of the preparation technology of senior preschool children for school is substantiated, which presupposes the existence of a scientific understanding of the structure of the readiness components content. Its main areas are identified, that is physical, intellectual, personal, emotional readiness. The necessity of using various means, forms and methods of work in the organization of the educational process in the preschool education institution, changes of the types of activity that stimulate the subject-practical competence of the child is substantiated. The pedagogical conditions of education of work of senior preschool age children in the course of preparation for schooling are defined. The availability of the child's previously acquired knowledge, work skills and abilities necessary to perform practical tasks is considered an important condition for the formation of work skills. Peculiarities of the learning process organization in primary school are considered. The education of work should not be the same type for all children. By educating the individual characteristics of each child, you can succeed in involving children in work. Work in human life is a source of material and spiritual culture, a condition for proper physical, mental and moral development. The work skills and abilities developed in the preschool institution contribute to the responsible attitude of children to the results of human labor, understanding and connection with the needs of life. A child's readiness for school is a complex multi-component education and all its components are interconnected and interdependent. The leading one in the structure of children's readiness for school is work, it is work that provides successful schooling.

References

1. Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник : А.М. Богуш. Київ : Видавництво, 2012. 26 с.
2. Борисова З.Н. Трудове виховання дітей дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема. Виховання дошкільника в праці / З.Н. Борисова, Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець та ін. 2-ге вид., стереотип. ДО : ВІПОЛ, 2002. С. 5–10.
3. Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма / автор. колектив ; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016. 160 с.
4. Дитина : освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк ; авт. кол. Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко та ін. ; наук. ред. Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець. Київ, 2016. 304 с.
5. Єськова Т.Л. Виховання працелюбності дітей дошкільного віку на заняттях з ручної праці (1917–1941 рр.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. Луганськ, 2010. 22 с.
6. Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку / Н.В. Гавриш, Т.В. Панасюк, Т.О. Піроженко, О.С. Рогозянський, О.Ю. Хартман, А.С. Шевчук ; за заг. наук. ред. Т.О. Піроженко. Київ : Українська академія дитинства, 2017. 80 с.
7. Піроженко Т. «Золотий» період розвитку дитячої особистості, або Як підвищити якість дошкільної освіти. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2016. № 7. С. 4–9.
8. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / за заг. ред. О.В. Низковської. Тернопіль, 2017. 256 с.
9. Програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років «Оберіг». Тернопіль : Мандрівець, 2014. 160 с.
10. Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ : монографія / заг. ред. О. Рейпольської. Харків : Друкарня «Мадрид», 2015. 330 с.
Published
2020-10-21
How to Cite
Sokolovska, O. S. (2020). EDUCATION OF WORK OF SENIOR PRESCHOOL AGE CHILDREN IN THE PROCESS OF PREPARATION FOR SCHOOLING. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 311-317. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1477