«ЖИВА БІБЛІОТЕКА» ЯК ФОРМА ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ У СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
Статтю присвячено проблемі профорієнтаційної роботи учнів старшої школи в контексті вимог нових освітніх стратегій в Україні. Проаналізовано різні підходи до профорієнтаційної роботи зі старшокласниками та з’ясовано потребу змін в існуючих формах профорієнтації школярів, які не відповідають запитам учнів нового покоління. Зосереджено увагу на необхідності пошуку нових форм профорієнтаційної роботи, які б допомогли старшокласникам у професійному самовизначенні з урахуванням власних інтересів і нахилів, давали б можливість перевірити ступінь власної внутрішньої готовності до вибраної професії, уміння самостійно й усвідомлено застосовувати отримані знання і навички в майбутній професійній діяльності. Автори пропонують «живу бібліотеку» як нову форму профорієнтаційної роботи в старших класах закладів середньої освіти. Проаналізовано існуючі дефініції поняття «жива бібліотека» та розкрито особливості її використання у профорієнтаційній роботі в школі. Визначено переваги цієї форми профорієнтаційної роботи з учнями, які вибирають професії, що пов’язані зі знанням іноземної мови, та основні завдання, котрі реалізуються під час вільного профорієнтаційного спілкування «книг» та «читачів» у «живій бібліотеці». Описано досвід авторів у використанні такої форми роботи в ННІ іноземної філології Житомирського державного університету імені Івана Франка. Розглянуто можливі режими інтеракції «живих книг» та «читачів», зміст та тривалість інтерактивних майстерень тощо. Описано результати анкетування старшокласників по результатам знайомства з «живими книгами», їхні враження та пропозиції. Доведено доцільність та ефективність такої форми профорієнтаційної роботи, яка здатна підготувати учнів до життя у полікультурному та інформаційному світі, що швидко змінюється, до свідомого життєвого вибору майбутньої професії, самореалізації у трудовій діяльності. Наголошено на важливості проведення подібної форми профорієнтації протягом усього навчального року з представленням нових професій зі знанням іноземної мови, які з’явилися у XXI ст. Підкреслено, що участь старшокласників у професійній комунікації, можливість самим отримувати інформацію з «перших вуст» мотивують випускників ЗСО не судити про професію, що їх цікавить, по чутках, а самостійно робити усвідомлений вибір.
Посилання
2. Зеер Э. Ф., Павлова А. М., Садовникова Н. О. Профориентология: теория и практика : учебное пособие для высшей школы. Москва : Академический проект, 2008. 192 с.
3. Грудецька Т. В., Шейчук В. В. Жива бібліотека: творчість та інновації: метод. поради. Хмельницький, 2012. 19 с.
4. Ефремова Ю. А., Цыганова Ю. А., Ежов С. П. Живая библиотека: пространство для свободного общения и профориентации. URL: https://uchitel.ru/stories/humanlibrary/ (дата звернення: 15.01.2022).
5. Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 09.01.2022).
6. Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / В. Г. Редько, Т. К. Полонська, Н. П. Басай та ін.; за наук. ред. В. Г. Редька. Київ : Пед. думка, 2013. 360 с.
7. Побірченко Н. А. Формування особистісної готовності учнів загальноосвітньої школи до підприємницької діяльності : дис. ... д-ра психол. наук; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. Київ, 2000. 456 с.
8. Сердюк Л. З. Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників. Освіта регіону. Університет «Україна». 2011. № 1. С. 277–280.
9. Тимошенко Н. А. Професійне самовизначення старшокласників (за результатами дослідження). Актуальні питання гуманітарних наук. 2016. Вип. 16. С. 421–427.