БІНАРНІ ЗАНЯТТЯ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА РОЗВИТКУ ЦІЛІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Ключові слова: професійна освіта, додипломна професійна підготовка вчителів, іншомовна компетентність, методична майстерня, мовно-методичне середовище.

Анотація

У статті відображено результати дослідження, проведеного на базі ННІ іноземної філології Житомирського державного університету імені Івана Франка, щодо впровадження бінарної форми методичних майстерень у професійну підготовку майбутніх учителів іноземної мови. Стверджується, що бінарні заняття в контексті представленого дослідження визначаються як інноваційна форма роботи, що спрямована на інтеграцію вивчення англійської мови та методики її навчання для досягнення бінарної мети – засвоєння професійно значущих знань і їх одночасного практичного використання. Авторами обґрунтовано алгоритм проведення бінарної форми занять, що складається із трьох етапів. Зазначається, що перший етап – етап виклику, спрямований на стимулювання студентів до вивчення вибраної теми з методики навчання англійської мови, включає обговорення проблемного питання. Етап формує комунікативні вміння для практики мови й уміння аргументувати свої думки для методики, сприяє інтеграції теорії та практики у процесі навчання. Підкреслено, що другий етап передбачає мовно-методичну практику, що планується обома викладачами, визначає зміст і методи для реалізації бінарного заняття. Авторами запропоновано приклади використання інтерактивних методів у різних ротаційних режимах, як-от розв’язання проблемних завдань і групові проєкти, для залучення студентів і спільної творчості. Акцентовано, що через інтеракцію в парному та малогруповому режимах викладачі розвивають аргументаційні та комунікативні навички майбутніх учителів, сприяють їх підготовці до реальних педагогічних ситуацій. Наголошено, що заключний третій етап передбачає самостійну роботу студентів з вивчення теми та підготовку фраґментів уроків, а також представлено приклади завдань для самостійного опрацювання, що спрямовані на розвиток критичного мислення та професійних навичок майбутніх учителів. Проведено опитування серед здобувачів освіти, а також експертну оцінку, що підтвердили значний приріст у професійній і мовній компетентності учасників, демонструючи позитивну динаміку в їхньому сприйнятті майбутньої професії. За результатами дослідження доведено ефективність бінарних занять і доцільність їх використання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів іноземної мови.

Посилання

1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
2. Бінарні лекції як стратегія навчання студентів медичних ЗВО / О.В. Добровольська та ін. Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні : матеріали Навчально-наукової конференції з міжнародною участю, м. Полтава, 21 березня 2019 р. Полтава, 2019. С. 67–68.
3. Калініна Л.В., Прокопчук Н.Р. Метод педагогічного тандему як засіб професійно педагогічної підготовки майбутнього вчителя іноземної мови в умовах онлайн-навчання. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2023. № 59. Т. 2. С. 209–214. doi. org/10.24919/2308-4863/59-2-31.
4. Клець С.Л. Бінарний урок як форма інтегрованого навчання при вивченні географії в середній школі. Нова українська школа: теорія і практика реалізації інтегрованого підходу : матеріали Міжнародної наукової конференції, м. Тернопіль, 17–18 травня 2018 р. Тернопіль : Вектор, 2018. С. 191–193.
5. Красик О.Ю. Бінарні заняття. URL: oles.at.ua/statti/binarni_uroki.doc (дата звернення: 15.01.2024).
6. Нівня Г.О. Бінарна лекція як засіб формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів. Освіта та соціалізація особистості : матеріали Х Інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, присвяченої 30-річчю створення кафедри філософії, соціології та менеджменту соціокультурної діяльності та 205-річчю Університету Ушинського, м. Одеса, 22–23 квітня 2022 р. Одеса : Університет Ушинського, 2022. С. 61–64. 7. Про освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556–VII. Дата оновлення: 4 січня 2024 р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 17.01.2024).
8. Стахова Л.Л. Бінарне заняття як одна з форм підвищення ефективності корекційно-розвивального процесу в закладах дошкільної освіти. Логопедія : науково-методичний журнал. Київ, 2017. № 11. С. 49–53.
9. Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 р. № 347/2002. Дата оновлення: 17 квітня 2002 р. URL: www.mon.gov.ua/laws/Ukaz_Pr_347.doc (дата звернення: 17.01.2024).
10. Чурсинова О.Ю. Використання інтерактивних методів навчання у вищому навчальному закладі. Університет online. Освіта в умовах пандемії : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 7 квітня 2021 р. Одеса, 2021. С. 104–106.
11. Bruton A. CLIL: Some of the Reasons Why … and why not. System. 2013. Vol. 41 (3). P. 587–597. https:// doi.org/10.1016/j.system.2013.07.001.
12. Bekzhanova Z., Ryssaldy K. Efficiency of Binary Lectures in Teaching Major Linguistic Courses (Linguistics of Discourse and Cognitive Linguistics). Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 214. P. 430–438. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.703.
13. Master P. Teaching the English Articles as a Binary System. TESOL Quterly. 1990. Vol. 24 (3). P. 461–478. https://doi.org/10.2307/3587230.
14. Parr-Modrzejewska A. Teaching English through integrated education in lower primary school. Łódź ; Kraków : Wyd. UŁ, 2015. 280 p.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Калініна, Л. В., & Климович, Ю. Ю. (2024). БІНАРНІ ЗАНЯТТЯ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА РОЗВИТКУ ЦІЛІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 50-57. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-07
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ