ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ЗДІЙСНЕННЯ ПРЕВЕНТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ
Анотація
У статті розглядаються ресурси соціокультурного освітнього середовища закладу дошкільної освіти у контексті здійснення превентивної педагогічної роботи. Мета статті полягає у науково-теоретичному осмисленні потенціалу соціокультурного освітнього середовища закладу дошкільної освіти та шляхів забезпечення ефективного розвитку особистості дитини в контексті здійснення превентивної педагогічної роботи. Розкрито змістове наповнення понять «освітнє середовище», «освітнє середовище закладу дошкільної освіти», «освітній простір закладу дошкільної освіти», «соціокультурне освітнє середовище»; розглянуто теоретико-методологічні положення щодо визначення змісту соціокультурного освітнього середовища закладу дошкільної освіти Визначено основні характеристики соціокультурного освітнього середовища, що зумовлюють реалізацію його потенціалу. Соціокультурний освітній простір закладу дошкільної освіти охарактеризовано як безбар’єрний, доступний, організований, інтегрований, комфортний, безпечний, адаптивний, що становить систему умов для успішного розвитку, засвоєння елементів культури кожною дитиною з урахуванням її вікових особливостей, внутрішніх ресурсів і можливостей здоров’я. Окреслено шляхи забезпечення ефективного розвитку особистості дитини в контексті здійснення превентивної педагогічної роботи в умовах соціокультурного освітнього середовища ЗДО: розкрито потенціал соціокультурного освітнього середовища ЗДО; висвітлено забезпечення (проєктування) безпечного, здорового, цілісного соціокультурного освітнього середовища ЗДО; акцентовано на впровадженні інноваційних методів роботи в ЗДО, що значно підвищують результативність різних видів діяльності в даному середовищі; наголошено на сприянні міжсуб’єктній взаємодії (дітей, вихователів та батьків). Доведено, що заклад дошкільної освіти є унікальним соціокультурним простором, у якому відбувається «акт зустрічі» всіх його суб’єктів у безперервному і неоднозначному процесі соціалізації. Установлено, що необхідність проєктування та організації соціокультурного освітнього середовища закладу дошкільної освіти полягає у створенні умов щодо недопустимості здійснення негативних вчинків дитиною, потребує постійної модифікації змісту усіх його компонентів відповідно до конкретних потреб зростаючої особистості, забезпечення дитині стану захищеності, успіху, поваги, визнання та любові тощо.
Посилання
2. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 4: Детская психология. Москва : Педагогика, 1984. 432 с.
3. Иванцова И. Е., Черняева Т. Н. Открытое образовательное пространство учреждения дополнительного образования в контексте гуманизации и позитивной социализации учащихся. Гуманизация образовательного пространства : материалы Международной научной конференции. Москва : Перо, 2016. С. 208–220.
4. Леонтьева О. Как сделать современное образование продуктивным. Школьные технологи. 1999. № 4. С. 91–97.
5. Мануйлов Ю. Средовой подход в воспитании. Педагогика. 2000. № 7. С. 36–42.
6. Мудрик А. В. Социализация человека : учебное пособие; 2-е изд. Москва : Академия, 2004. 272 с.
7. Мудрик А. В. Социальная педагогика. Москва : Академия, 2002. 200 с.
8. Нечаев М. П. Теоретические основания развития воспитывающего потенциала образовательной среды школы : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Москва, 2012. 503 с.
9. Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 288 с.
10. Приходько В. М. Підготовка майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із неблагополучних сімей : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 277 с.
11. Радул В. Соціальна активність у структурі соціальної зрілості (теоретико-методологічний аспект) : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2011. 256 с.
12. Романова Г. А. Развитие социокультурной компетентности студентов в условиях инклюзивного образования как социально-педагогическая проблема. Проблемы современного педагогического образования. Серия «Педагогика и психология». 2017. Вып. 55. С. 175–181.
13. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999. 705 с.
14. Савенкова Л. Г. Гуманитаризация современного образования в условиях социокультурного про- странства региона. Педагогика искусства. 2013. № 4. С. 4.
15. Савченко О. Я., Богданова А. М. Виховний потенціал початкової школи : посібник. Київ, 2009. 226 с.
16. Сманцер А. П., Рангелова Е. М. Превентивная педагогика : методология, теория, методика. Минск : БГУ, 2008. 263 с.
17. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. Москва : Смысл, 2001. 365 с.