ДІЄВІСТЬ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Ключові слова: профорієнтація, самовизначення, система профорієнтації, реальна й ідеальна особистісна та професійна «Я-концепція», процес профорієнтації.

Анотація

У статті актуалізовано проблему підвищення ефективності сприяння професійному самовизначенню особистості, зокрема й у процесі профорієнтаційної роботи. Аналіз результатів сучасних досліджень, представлених у науковій літературі та публікаціях із проблеми, дозволив виокремити такі її аспекти, як: стан і напрями розвитку професійної орієнтації; професійна орієнтація в закладах загальної середньої освіти; професійна адаптація в системі профорієнтаційної роботи; теорія та практика професійного самовизначення. Названо узагальнені проблеми, які відчувають сучасні абітурієнти у процесі власного професійного самовизначення. За результатами аналізу висновків науковців визначено й охарактеризовано рівні профорієнтації: громадський і особистісний. У змісті наукової публікації представлено аналіз наукової теорії та сучасної практики профорієнтаційної роботи як чинника професійного самовизначення на рівні формування реальних та ідеальних особистісної та професійної «Я-концепції». Сформульовано узагальнене визначення поняття «профорієнтація». Виокремлено низку проблем професійного вибору здобувачами освіти та рівні профорієнтації. Представлено окремі історичні факти, що ілюструють розвиток профорієнтаційної роботи в Україні, та запропоновано систему профорієнтації молоді. Професійне самовизначення схарактеризовано як складову частину процесу саморозвитку. Проілюстровано процес професійного самовизначення особистості з виокремленням суб’єктів, засобів, новоутворень, проміжних і кінцевих результатів. Сформульовано перспективи подальших досліджень і практичних дій щодо формування системного супроводу процесу самовизначення особистості.

Посилання

1. Професійна орієнтація учнів у закладах загальної середньої освіти / В. Бойчук та ін. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych. Zbiór artykułów naukowych z Konferencji Miedzynarodowej Naukowo- Praktycznej (on-line) zorganizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych oraz badawczych z państw obszaru byłego Związku Radzieckiego oraz byłej Jugosławii,Warzawa, 30.01.2018. Warzawa, 2018. С. 39–45.
2. Теоретичні і методичні основи профорієнтації учнів загальноосвітніх шкіл та психолого-педагогіч- ний відбір абітурієнтів на педагогічні спеціальності вищих навчальних закладів : методичні реко- мендації для вчителів шкіл, викладачів, учнів, факультетів вищих навчальних закладів / В. Вареник та ін. Черкаси, 2006. 128 с.
3. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19# (дата звернення: 12.12.2023).
4. Професійна орієнтація : підручник / Є. Єгорова та ін. Кіровоград : Імекс, 2014. 230 с.
5. Кавецький В. Підготовка учнів загальноосвітніх шкіл до професійного самовизначення в сучасних умовах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Тернопіль, 2000. 186 с.
6. Кода С. Професійне самовизначення учнів в умовах сучасного освітнього середовища. Осо- бистісно-професійна компетентність педагога: теорія і практика : матеріали ІV Всеу- країнської науково-методичної конференції, м. Суми, 27 лютого 2020 р. Суми : НІКО, 2020. С. 121–124.
7. Кузів М. З історії виникнення професійної орієнтації в Україні. Проблеми сучасної педагогічної освіти. 2014. Вип. 42. C. 63–69.
8. Остапчук Н. Виникнення і розвиток професійної орієнтації як науково обґрунтованої системи (істо- рико-генезисний аспект). Наукові записки. Серія «Проблеми методики фізико-математичної і тех- нологічної освіти». 2013. Вип. 3. С. 137–142.
9. Охріменко З., Балабуха Л. Теоретико-практичні проблеми сучасної професійної орієнтації учнів: тенденції розв’язання. Науковий вісник Національного еколого-натуралістичного центру. Серія «Педагогічні науки». 2020. № 2 (10). С. 56–70.
10. Охріменко З. Система професійної орієнтації старшокласників. Профтехосвіта. 2021. № 3 (148). С. 18–25.
11. Припотень В. Національні проблеми та зарубіжний досвід професійної освіти та профорієнта- ції молоді. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2010. № 5. С. 120–127.
12. Рябуха Л. Готовність учителів-гуманітаріїв до профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2022. № 1 (349). С. 185–194.
13. Синявський В. Психологічні основи профорієнтаційної професіографії : навчальний посібник. Київ : ІПК ДСЗУ, 2010. 89 с.
14. Сковорода Г. Повне зібрання творів : у 2 т. Київ : Наукова думка, 1973. Т. 1. 532 с.
15. Шиделко А. Профорієнтація і профвідбір: аксіологічні аспекти : навчальний посібник. Львів : Льв- ДУВС, 2017. 140 с.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Петриченко, Л. О. (2024). ДІЄВІСТЬ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 64-71. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-09
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ