ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Ключові слова: здоров’язбережувальна компетентність, майбутні вчителі біології та основ здоров’я, воєнний стан.

Анотація

У статті висвітлено процес формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів біології та основ здоров’я як комплексного й багатогранного процесу, який потребує інтеграції знань із різних галузей науки, практичних навичок та особистісного розвитку. Наголошено на необхідності часткової трансформації змісту здоров’язбережувальної компетентності під час воєнного стану. Здійснено цілісний аналіз змістовного наповнення вибіркових освітніх компонентів підготовки здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня освітньо-професійної програми «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)». Названо основні питання, які потребують детального розгляду під час вивчення курсів «Безпека життєдіяльності», «Цивільний захист», «Основи медичних знань» у контексті набуття життєвих навичок, необхідних для збереження життя і здоров’я здобувачів освіти. Наголошено на важливості розвитку практичних навичок, які стосуються здоров’язбереження, питань само- та взаємодопомоги, самозарадності за невідкладних станів в умовах воєнного стану: у разі загострення хвороб, виникнення гострих станів, травмування тощо. Обґрунтовано необхідність сформованості в майбутніх педагогів навичок надання першої домедичної допомоги, у тому числі особам різних вікових категорій. Відзначено специфічність навчання студентів в онлайн- форматі, зокрема, студентам пропонується самостійно відпрацювати техніки накладання турнікета та найбільш поширених пов’язок, методи транспортної іммобілізації, використовуючи запропоновані покрокові відеоінструкції, та представити фотозвіт на оцінювання. Розкрито аспекти методичної підготовки в процесі формування здоров’язбережувальної компетентності, а саме аспекти використання інтерактивних методів навчання, проведення тематичних занять і виховних заходів, спрямованих на підвищення обізнаності школярів про важливість здоров’я. Майбутній учитель повинен уміти організувати освітній процес таким чином, щоб він сприяв не лише всебічному розвитку учнів, але й їхньому фізичному та психічному благополуччю протягом усього життя.

Посилання

1. Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта предметної спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2023. URL: https://www.znu.edu.ua/opp/bak/bio/opp_so-biologiya_23.pdf (дата звернення: 01.06.2024).
2. Случик І., Спаська А. Формування здоров’язбережувальної компетенції майбутнього вчителя біології. Гірська школа українських Карпат. 2017. № 16. С. 118–120. DOI: 10.15330/msuc.2017.16.118-120.
3. Хольченкова Н. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності як сучасна науково-педагогічна проблема. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2017. Т. 2, Вип. 147. С. 138–141.
4. Шеян М. О. Педагогічні умови розвитку здоровʼязбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … доктора філософії : 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). Хмельницький – Львів, 2021. 330 с.
Опубліковано
2024-12-12
Як цитувати
Литвиненко, Р. О., Перетятько, В. В., & Новосад, Н. В. (2024). ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 20-25. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-3-03
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)