ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МЕДИЧНОЇ ГАЛУЗІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ключові слова: особистість, діяльність, особистісно-діяльнісний підхід, професійна підготовка, майбутній фахівець медичної галузі

Анотація

У статті розкривається проблема використання особистісно-діяльнісного підходу у вищій освіті. Проаналізовано базові поняття «діяльність», «особистість», «особистісно-діяльнісний підхід». Зазначено, що саме через діяльність людина пізнає норми й цінності довкілля та себе. Лише в діяльності особистість самореалізується. Саме діяльність є умовою, основою і засобом розвитку особистості. Проаналізовано ключові ідеї науковців щодо особистісно-діяльнісного підходу в психології та педагогіці та деякі положення теорії діяльності, які сприяють процесу професійної підготовки майбутніх медичних працівників. Досліджено, що особистісні й діяльнісні сторони утворюють нерозривну, єдину інтеграцію, спрямовану на самозростання, саморух і самореалізацію своїх особистісних можливостей. Зазначено, що саме поєднання особистісного і діяльнісного підходу сприяє особистісному розвитку в діяльності. Окреслено, що професійний розвиток майбутнього фахівця медичної галузі передбачає тісне поєднання особистісного і діяльнісного аспектів. Під час моделювання освітнього процесу для майбутніх медичних працівників доречною є орієнтація на особистість як суб’єкт, мету, результат і основний критерій його ефективності. Схарактеризовано, що особистісно-діяльнісний підхід забезпечує в майбутнього медика повноцінний розвиток особистості, формування наукових знань і використання цих знань для розв’язання практичних завдань у різних сферах життєдіяльності майбутнього фахівця медичної галузі. Доведено, що впровадження особистісно-діяльнісного підходу відіграє вирішальну роль у підготовці майбутніх фахівців медичної галузі, сприяє формуванню комплексних мотивів для впровадження професійної діяльності, передбачає врахування індивідуально-психологічних особливостей та індивідуальної траєкторії розвитку особистості.

Посилання

1. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи : підручник за модульно-рейтинговою системою навчання. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 401 с.
2. Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання : навчальний посібник. Харків, 2002. С. 15.
3. Лозова В. Стратегічні питання сучасної дидактики. Розвиток педагогічної і психологічної науки в Україні. Харків, 2002. С. 96–97.
4. Молнар Т. Діяльнісний підхід до організації навчального процесу в початковій школі. Молодь і ринок. 2016. № 1. С. 76–79.
5. Нікітіна О.О. Модифікація діяльнісного підходу до формування навчальної діяльності молодших школярів у XX – на початку XXI ст. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. Вип. 36. С. 479–480.
6. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
7. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О.М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
8. Пустовіт Г. Діяльнісний підхід у навчанні особистості в позашкільному закладі: психологічний аспект. Рідна школа. 2007. № 11–12. С. 2–6.
9. Степанова Т.М. Трансформації змісту передшкільної освіти в історії розвитку вітчизняної дошкільної педагогіки: методологія, теорія, практика (кінець XIX-XX століття) : монографія. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2011. 424 с.
10. Чукавіна Т.Е. Педагогічне спілкування як умова активізації навчальної діяльності студентів вищих медичних навчальних закладів: дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 ; Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. 162 с.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Халло, О. Є. (2024). ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МЕДИЧНОЇ ГАЛУЗІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 81-85. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-11
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ