ФЕНОМЕНОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ У ВАЛЬДОРФСЬКИХ ШКОЛАХ

Ключові слова: вальдорфська педагогіка, феномен, освіта, критичне мислення, спостереження, освітня реформа

Анотація

У статті проаналізовано феноменологічний підхід до викладання у вальдорфських школах України. Актуальність дослідження зумовлена реформуванням системи шкільної освіти в Україні. У таких умовах корисним буде звернутися до некласичних підходів до навчання. Мета статті – проаналізувати особливості феноменологічного підходу до викладання в вальдорфських школах. Головні елементи феноменологічного методу – спостереження, опис, обговорення, формування висновку, тобто самостійне дослідження. Висвітлено особливості феноменологічного методу викладання таких предметів, як фізика, хімія, українська мова, історія, біологія. Зокрема, розглядаються особливості вивчення букв у 1-му класі через розгляд такого феномену, як звуки і букви, та образи до них; наведено приклади феноменологічного викладання деяких тем з української мови у 2-му та 3-му класах, зокрема вивчення частин мови в другому класі, та часи дієслів у третьому класі; розглянуто деякі приклади феноменологічного підходу до викладання біології. У статті порушено проблеми в навчанні, що виникають у школярів у результаті перенасиченості інформацією, яку отримують діти в результаті інформаційно-технічної революції: кліпове мислення, відсутність інтересу і волі. Для поліпшення даної ситуації може бути використаний саме феноменологічний метод викладання, коли навчання відбувається не від теорії до практики, а від практики до теорії. Таким чином, для отримання нових знань учням необхідно буде не лише запам’ятати готовий матеріал, а й докласти власні вольові зусилля, проявити кмітливість, допитливість і спостережливість. Окрім того, завдяки особливостям феноменологічного методу навчання активно розвивається уміння знаходити відповіді на питання у груповій роботі.З’ясовано, що феноменологічний метод викладання дає змогу розвивати критичне мислення, здатність до пошуку істини та творчий підхід до пізнання світу. Запропоновано розглянути можливості феноменологічного методу викладання для зміни всієї концепції шкільної освіти включно зі зміною підготовки вчителів і вимог до учнів.

Посилання

1. Бахтін М. Викладання астрономії в вальдорфській школі. Урок як мистецтво : зб. ст. облас. семінару «Метод. особливості побудови уроку у вальдорф. шк. (з досвіду застосування експерим. навч. програм для вальдорф. шк.») / упоряд. О. Передерій. Дніпро, 2012. С. 65–69.
2. Блеснова О. Формування самоефективності на уроках історії методами вальдорфської педагогіки : магістерська робота : 014. Запоріжжя, 2024. 88 с. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/24296 (дата звернення: 17.01.2025).
3. Вальдорфська педагогіка в контексті сучасних освітніх викликів. : матеріали Міжнар. науково-практ. конф., м. Київ, 21 жовтня 2014 р. Київ ; Запоріжжя : Дике поле, 2015. 220 с.
4. Вальдорфські школи: запитання й відповіді / упоряд. Н. Мальцева, О. Колюхова, С. Копил. Київ : НАІРІ, 2008. 236 с.
5. Васянович Г. Феноменологічна філософія і її педагогічний контекст. 2015. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1695/1/Стаття__Феноменологічна__філософія__і__її__педагогічний__контекст_.PDF (дата звернення: 16.01.2025).
6. Іванова І. Виклики дистанційного навчання на уроках фізики. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі : зб. матеріалів науково-практ. Інтернет-конф., м. Київ, 21–22 вересня 2021 р. Київ, 2021. С. 88–91. URL: http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/3701/1/Zbirnyk-Svit-dydaktyky-sayt. pdf#page=88 (дата звернення: 17.01.2025).
7. Іонова О. Роль особистості вчителя у вальдорфській школі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Т. 6. № 27. С. 80–83. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/757caf75-b105-4e25-a5f2-1fad64e3226e/content (дата звернення: 16.01.2025).
8. Іонова О., Лупаренко С. Специфіка природничої освіти учнів у вальдорфській школі. Теорія та методика навчання та виховання. 2022. № 52. С. 103–117. URL: https://doi.org/10.34142/23128046.2 022.52.10 (дата звернення: 16.01.2025).
9. Колісник-Гуменюк Ю. Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін. Молодь і ринок. 2019. № 2. С. 102–106. URL: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1520 (дата звернення: 16.01.2025).
10. Москальова Т. Питання – Відповіді – Питання. Відкриття поряд із нами (Біологія у 8 класі). Вальдорфська педагогіка в контексті сучасних освітніх викликів : матеріали Міжнар. науково-практ. конф., м. Київ, 21 жовтня 2014 р. Запоріжжя, 2015. С. 182–185.
11. Мезєнцева О. Соціально-педагогічні основи гармонізації виховного середовища дитини в діяльності вальдорфських шкіл : автореф. Doctoral dissertation. Київ, 2019. URL: https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2019/10/MEZENTSEVA_diss.pdf (дата звернення: 16.04.2025).
12. Москальова Т. Створення відчуття подиву. Вальдорфська педагогіка в Україні: погляд на сьогодення : матеріали Всеукр. науково-практ. конф., м. Київ, 23–24 вересня 2013 р. Київ, 2014. С. 91–94.
13. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 17.01.2025).
14. Скрига Н. Формування географічних понять у учнів 5 класу. Урок як мистецтво : зб. ст. облас. семінару «Метод. особливості побудови уроку у вальдорф. шк. (з досвіду застосування експерим. навч. програм для вальдорф. шк.»), м. Дніпро / упоряд. О. Передерій. Дніпро, 2012. С. 53–58.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Турченко, Г. Ф., & Блеснова, О. В. (2025). ФЕНОМЕНОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ У ВАЛЬДОРФСЬКИХ ШКОЛАХ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 16-23. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ