ТЕМАТИЧНИЙ СПЕКТР БРИТАНСЬКОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ПОСТПОСТМОДЕРНІЗМУ: НА МАТЕРІАЛІ РОМАНІВ «АМСТЕРДАМ», «СУБОТА» І. МАК’ЮЕНА ТА «ХМАРНИЙ АТЛАС» Д. МІТЧЕЛЛА
Анотація
У статті на матеріалі романів «Амстердам» і «Субота» І. Мак’юена визна- чено спектр тем, що репрезентують постпостмодерністський британський роман. Окреслено філософські параметри британських романів, зокрема досліджено такі характеристики, як телеологічність і сенсобуттєвість, що детермінують шукання персонажів і їх світоглядні настанови. Узагаль- нено дослідження зарубіжних і вітчизняних науковців (О. Джумайло, М. Бівіл, Б. Шалагінов та ін.), які на основі текстуального вивчення сфор- мулювали перелік відмінностей постмодерністського роману, що засвід- чує трансформацію постмодернізму в іншу естетичну й культурну з’яву. Наголошено на світоглядно-філософських особливостях, які репрезен- тують концепцію раціональності або «квазіпозитивістського» (М. Бівіл) мислення як маркер відмежування постпостмодерністського наративу від постмодерністського. Визначено експлікацію в постпостмодерністських романах тем і проблем, властивих «великим наративам». Розвинуто ідею «метафізичного детермінізму» в романі «Хмарний атлас» Д. Мітчелла як чинника, що поєднує постмодерністську незавершеність із постпостмо- дерністським прагненням наблизитися до істини й аналізувати дійсність як таку, що містить сенси. Сучасний британський роман окреслено в парадигмі жанрової традиції інтелектуального роману, який репрезен- тує відповідний спектр філософських проблем, для яких поняття сенсу є ключовим. Визначено форми експлікації (квазі)позитивістських світо- глядних настанов у британському літературному постпостмодернізмі на матеріалі романів «Амстердам» і «Субота». З огляду на наявні в літерату- рознавстві інтерпретаційні моделі стосовно британської постмодерніст- ської та постпостмодерністської романістики (О. Джумайло, М. Бівіл) на матеріалі романів І. Мак’юена визначено, що окремі з характеристик, представлених у теоріях постмодернізму, знаходять свій вияв і в постпо- стмодернізмі, а такі чільні теоретики постмодернізму, як Ф. Джеймісон, стають першими теоретиками постпостмодернізму. Визначено знакове місце романів «Амстердам» і «Субота» І. Мак’юена в процесі форму- вання постпостмодерністського художнього наративу.
Посилання
2. Джумайло О.А. За границами игры: английский постмодернистский роман. 1980–2000. Вопросы литературы. 2007. № 5. C. 7–45. URL: https://voplit.ru/article/za-granitsami-igry-anglijskijpostmodernistskij-roman-1980-2000/.
3. Дроздовський Д. Метафізичний детермінізм і постметафізичне мислення в романі «Хмарний атлас» Д. Мітчелла. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Том 30 (69). № 3. 2019. Частина 2. С. 160–165. URL: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2019.3-2/29.
4. Мак’юен І. Амстердам. / пер. з англ. О. Смольницької. Київ : Видавнича група КМ-БУКС, 2017. 224 с.
5. Мак’юен І. Спокута / пер. з англ. В. Дмитрук. Львів : Кальварія, 2008. 344 с.
6. Мак’юен І. Субота / пер. з англ. В. Дмитрук. Львів : Кальварія, 2007. 256 с.
7. Шалагінов Б. Авангард і літературний мейнстрім ХХІ століття. Всесвіт. 2011. № 9–10. С. 220–226.
8. Шалагінов Б. Про аромат влади і аромат рабства: роздуми до ювілею роману Патріка Зюскінда. Всесвіт. 2015. № 1–2. С. 222–229.
9. Beville M. Getting Past the ‘Post-’: History and Time in the Fiction of David Mitchell. URL: https://www.sic-journal.org/ArticleView.aspx?aid=353.
10. Hewitt K. Revealing Humanity: the Flexible Language of Literature. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/revealing-humanity-the-flexible-language- of-literature.
11. Kelly A. “David Foster Wallace and the New Sincerity in American Fiction”. Consider David Foster Wallace: Critical Essays. / Ed. David Hering. Austin, TX : SSMG Press, 2010, pp. 131–46.
12. Mitchell D. Cloud Atlas. London : Random House, 2004. 509 p.
13. The Contemporary British Novel Since 2000 / edited by James Acheson. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2017. 214 p.
14. The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction / edited by D. O’Gorman and R. Eaglestone. London–New York : Routledge, 2018. 474 p.