ПЕДАГОГІЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ БАРʼЄРІВ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Анотація
Статтю присвячено проблемі емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі партнерської взаємодії. У центрі уваги – потреба створення безпечного, емоційно підтримувального освітнього середовища, що сприяє розвитку суб’єктності, саморегуляції та внутрішньої мотивації cубʼєктів освітнього процесу. Емоційно-вольові бар’єри, зумовлені тривожністю, страхом помилки, невпевненістю або фрустрацією, істотно знижують ефективність процесу навчання та ускладнюють налагодження довірливої взаємодії між учнями та вчителем, що зумовлює актуальність дослідження і потребу в комплексному підході до проблеми, особливо в контексті вивчення англійської мови, що передбачає мовленнєву активність, постійне застосування набутих знань у публічному мовленні, толерантне ставлення до помилок та високий рівень емоційної і вольової саморегуляції.У межах дослідження визначено дві стратегії – запобігання та подолання, що реалізуються через шість тактик: прогностично-аналітичну, формування партнерського середовища, розвиток емоційно-вольової стійкості, індивідуалізацію навчання, психолого-педагогічну підтримку та емоційно-вольову регуляцію. До кожної тактики запропоновано комплекс методів (рефлексивні інтерв’ю, рольові ігри, SMART-цілі, фасилітація, драматизація, техніки релаксації, гейміфікація, візуалізація тощо) і прийомів (афірмації, емоційний щоденник, «Лист вчорашньому собі», «Карта емоцій», «Мій шлях», «Діалог довіри», емоційні колажі тощо), адаптованих до контексту уроків англійської мови.У ході формувального експерименту, що охопив 30 учнів, було виявлено позитивну динаміку в самооцінці впевненості, емоційної стабільності, мотивації та відкритості до взаємодії. Результати анкетування свідчать про зростання рівня підтримки з боку вчителя, покращення атмосфери в класі та підвищення зацікавленості у навчанні. Отримані результати підтверджують ефективність запропонованого інструментарію та його значущість для підвищення якості партнерської взаємодії у шкільній освіті.
Посилання
2. Зімакова Л. Партнерська взаємодія з дитиною як основа сталого майбутнього. Імідж сучасного педагога. 2025. № 2(221). С. 5–11. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-5-11
3. Татарін В. Вольові барʼєри в освітньому процесі: сутність та класифікація. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2024. Вип. 1(32)’. С. 76–82. DOI: https://doi.org/10.33842/22195203-2024-1-32-76-82
4. Татарін В. Емоційні барʼєри в освітньому процесі: сутність та класифікація. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2024. Вип. 1. С. 97–108. DOI: https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-97-108
5. Татарін В., Глазкова І. Подолання емоційно-вольового барʼєра як умова впровадження педагогіки партнерства. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2024. Вип. 13. С 13–25. DOI: https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-13-25
6. Чебикін О.Я. Структура, зміст та особливості емоційної регуляції пізнавальної діяльності школярів. Психологія і суспільство. 2016. Вип. 4(66). С. 76–88.
7. Beck J.S. Cognitive-Behavioral Therapy. New York, London : The Guilford Press, 2011. 391 p.
8. Buzan T. The Buzan Study Skills Handbook: The Shortcut to Success in your Studies with Mind Mapping, Speed Reading and Winning Memory Techniques. London : BBC Active, 2006. 192 p.
9. Clark T. The 4 stages of psychological safety. Oakland : Berret-Koehler Publishers, Inc., 2020. 161 p.
10. Diener E., Wirtz D., Tov W., Kim-Prieto Ch., Choi D., Oishi Sh., Biswas-Diener R. New Well-being Measures: Short Scales to Assess Flourishing and Positive and Negative Feelings. Soc. Indic. Res. 2010. 97. P. 143–156. DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
11. Drucker P. The Practice of Management. London : Routledge, 2007. 368 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780080942360
12. Dweck C.S. Mindset: The New Psychology of Success. New York : Random House Publishing Group, 2006. 320 p.
13. Estrada M., Monferrer D., Rodríguez A., Moliner M.A. Does Emotional Intelligence Influence Academic Performance? The Role of Compassion and Engagement in Education for Sustainable Development. Sustainability. 2021. 13(4). P. 1–18. DOI: https://doi.org/10.3390/su13041721
14. Feller S.C., Castillo E.G., Greenberg J.M., Abascal P., Van Horn R., Wells K.B. Emotional Well-Being and Public Health: Proposal for a Model National Initiative. Public Health Rep. 2018. 133(2). P. 136–141. DOI: https://doi.org/10.1177/0033354918754540
15. Fredrickson B.L. Positivity: Groundbreaking Research Reveals How to Embrace the Hidden Strength of Positive Emotions, Overcome Negativity, and Thrive. New York : Crown Archetype, 2009. 288 p.
16. Goleman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. London : Bloomsbury, 2005. 352 p.
17. Gross J.J., Thompson R.A. Emotion Regulation: Conceptual Foundations // Gross J.J. (Ed.). Handbook of Emotion Regulation. New York, London : The Guilford Press, 2007. P. 3–24.
18. Hlazkova I., Khatuntseva S. Creating a barrier-free educational environment: didactic techniques for preventing students’ emotional barriers. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 3. С. 448–456. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-448-456
19. Juslin P.N., Sloboda J.A. The past, present, and future of music and emotion research // Handbook of Music and Emotion: Theory, Research, Applications. 2010. P. 933–955. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199230143.003.0033
20. Locke E.A., Latham G.P. Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist. 2002. 57(9). P. 705–717. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
21. MacCann C., Jiang Y., Brown L.E.R., Double K.S., Bucich M., Minbashian A. Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin. 2020. 146(2). P. 150–186. DOI: https://doi.org/10.1037/bul0000219
22. Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2017. 93 p. DOI: https://doi.org/10.2760/178382
23. Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2000. 55(1). P. 68–78. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
24. Schön D.A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. London : Routledge, 1992. 384 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315237473
25. Tomlinson C.A. The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. Alexandria : Association for Supervision and Curriculum Development, 2014. 132 p.
ISSN (Print) 






