ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА В АДАПТАЦІЇ УЧНІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ ДО ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

  • М. М. Трояновська Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0009-6804-2665
Ключові слова: адаптація, учні з порушенням слуху, інклюзія, психологічна підтримка, соціалізація

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано особливості адаптації учнів із порушенням слуху до умов загальноосвітнього простору в контексті інклюзивної освіти. Охарактеризовано основні труднощі, з якими стикаються учні в процесі соціалізації та навчання. Визначено ключові чинники, що впливають на успішність адаптації, та описано напрями психологічної підтримки. Згідно з роботами науковців, визначено, що успішна адаптація учнів із порушенням слуху в загальноосвітній простір сприяє їхньому мовленнєвому, когнітивному та емоційному розвитку, особливо за наявності підтримки з боку педагогів й однолітків. На основі отриманих результатів педагогічного спостереження та власного професійного досвіду розроблено рекомендації, спрямовані на різні аспекти покращення адаптації учнів із порушенням слуху до умов загальноосвітньої школи, які можуть бути корисні вчителям, психологам, адміністрації школи та батькам. Такі рекомендації дадуть змогу якісно та продуктивно працювати з учнями з порушенням слуху. Адже адаптація учнів із порушенням слуху до загальноосвітнього середовища є складним, але надзвичайно важливим процесом, спрямованим на забезпечення рівних можливостей для здобуття якісної освіти та повноцінного розвитку.Вона охоплює психолого-педагогічну, соціальну та комунікативну сфери. Успішна інтеграція таких учнів вимагає створення інклюзивного навчального середовища, застосування спеціальних методів навчання, використання жестової мови, сурдопедагогіки, технічних засобів реабілітації та тісної співпраці між учителями, батьками, асистентами вчителя й фахівцями з підтримки. Адаптація сприяє формуванню в учнів із порушенням слуху почуття приналежності до шкільної спільноти, зниженню рівня тривожності та підвищенню мотивації до навчання.Науково обґрунтований підхід до адаптації учнів із порушенням слуху в загальноосвітньому просторі є основою для успішного навчання, соціалізації та розвитку таких дітей, забезпечує їм рівні права та можливості згідно з принципами інклюзії, визначеними міжнародними та національними нормативно-правовими актами.

Посилання

1. Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10–14.
2. Даніелс Е., Стаффорд К. Залучення дітей з особливими потребами до системи загальноосвітніх класів. Львів, 2000. 256 с.
3. Засенко В., Колупаєва А. Шляхи інтеграції дітей з порушеннями слуху у суспільство. Громадянська освіта та соціалізація дітей з вадами слуху : збірник науково-методичних матеріалів. Київ, 2002. С. 48–50.
4. Олійникова Н.Д., Дудченко Л.О., Кудлай С.В. Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми із особливими потребами : посібник для практичних психологів, соціальнихп едагогів, педагогів, батьків. Первомайськ, 2011. 136 с.
5. Ричок Т.М. Корекція показників фізичного стану школярів із вадами слуху засобами туристського багатоборства : дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02. Київ, 2018. 298 с.
6. Таранченко О.М., Федоренко О.Ф. Новий формат освітнього середовища: діти з порушеннями слуху у початковій школі : навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 223 с.
7. Трояновська М. Адаптивна фізична культура: навчально-методичний посібник. Чернігів, 2023. 76 с.
8. Трояновська М.М. Готовність майбутніх учителів фізичної культури до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 151. Т. I. С. 298–300.
9. Трояновська М.М. Стан здоров’я школярів 10–11 років із вадами слуху. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 152(2). Т. I. С. 165–168.
10. Трояновська М.М. Теоретичні аспекти проведення занять фізичної культури з учнями з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогіч- ного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 154(2). С. 166–169.
11. Трояновська М.М., Лазаренко М.Г., Жлобо В.О. Профілактика травматизму в адаптивній фізичній культурі для учнів з особливими освітніми потребами. Вісник Національного університету ««Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 3. С. 296–301.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Трояновська, М. М. (2025). ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА В АДАПТАЦІЇ УЧНІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ ДО ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ . Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 83-89. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-11
Розділ
РОЗДІЛ III. КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА