СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНЕ ТА ЕТИЧНЕ НАВЧАННЯ (CЕЕН) ЯК ІННОВАЦІЙНА МОДЕЛЬ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ І ПСИХОЛОГІВ
Анотація
Досліджуються концептуальні питання соціально-емоційного та етичного навчання (CЕЕН) у контексті сучасної української освітньої реформи. Актуальність теми зумовлена необхідністю формування в учнів емоційної стійкості, моральної свідомості та здатності до співжиття в умовах війни та невизначеності. Обґрунтовано доцільність інтеграції програми CЕЕН, розробленої Університетом Еморі (США) та адаптованої до українських умов через діяльність громадської організації EdCamp, у систему психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів та психологів. Висвітлюються можливості адаптації контемплятивних практик, етичної рефлексії та ненасильницької комунікації у межах дисципліни «Педагогічна психологія». Акцент зроблено на практичному досвіді українських шкільних психологів, які вже використовують інструменти емоційної саморегуляції та психосоціальної підтримки.Показано, як майбутні педагоги можуть формувати навички емпатійної взаємодії, внутрішньої стабільності та професійної відповідальності.Визначено ключові переваги CЕЕН як системної моделі виховання – інтеграція емоційного, соціального та етичного вимірів. Обґрунтовано потребу трансформації ролі педагога – від транслятора знань до фасилітатора розвитку. Зазначено, що реалізація CЕЕН потребує нормативної підтримки, кадрової підготовки та перегляду традиційних освітніх підходів. Стаття пропонує стратегічне бачення впровадження CЕЕН у підготовку фахівців освіти як інструменту формування цілісної гуманістичної педагогіки.
Посилання
2. Бех І.Д. Концепція «Я-центрованого» духовно-розвивального виховання: парадигмальні ознаки. Методист. 2016. № 7(5). С. 64–70.
3. Басюк Н.А. Технологія соціально-емоційного навчання у розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкових класів та вихователів групи подовженого дня. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2020. № 30. С. 6–14. URL: http://eprints.zu.edu.ua/41597/ (дата звернення: 11.06.2025).
4. Вікова та педагогічна психологія : навчальний посібник / О.В. Скрипченко та ін. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.
5. Водолазька Т.В. Соціально-емоційне навчання в системі неперервної освіти. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6(219). С. 68–71. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-68-71
6. Гоулман Д. Емоційний інтелект: чому він може бути важливішим за IQ / пер. з англ. І. Андрущенка. Київ : ВСЛ, 2018. 456 с.
7. Елькін О. Соціально-емоційне навчання як затребувана практика формування мʼяких навичок учнівства: сучасні виклики та досвід України. Соціальна робота та соціальна освіта. 2023. № 1(10). С. 42–56.
8. Кабінет Міністрів України. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : Постанова від 21.02.2018 № 87. Офіційний вісник України. 2018. № 20. Ст. 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#Text (дата звернення: 11.06.2025).
9. Кабінет Міністрів України. Про затвердження Державного стандарту базової середньої освіти : Постанова від 30.09.2020 № 898. Офіційний вісник України. 2020. № 82. Ст. 2657. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п#Text (дата звернення: 11.06.2025).
10. Ковальчук О. Соціально-емоційне навчання як засіб розвитку особистості молодшого школяра. Acta Paedagogica Volynienses. 2024. № 5. С. 48–54. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.7 (дата звернення: 11.06.2025).
11. «Їхнє дитинство не повториться». Як педагогам дошкілля підтримати дітей і самих себе. URL: https://nus.org.ua/2025/06/06/yihnye-dytynstvo-ne-povtorytsya-yak-pedagogam-doshkillya-pidtrymaty- ditej-i-samyh-sebe/ (дата звернення: 11.06.2025).
12. Міністерство освіти і науки України. Про затвердження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : Наказ МОН України від 27.07.2016 № 988. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Book-ENG.pdf (дата звернення: 11.06.2025).
13. Міністерство освіти і науки України. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) : Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33. Київ, 2021. 44 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/Bazoviy-komponent-12.01.2021.pdf (дата звернення: 11.06.2025).
14. Соціально-емоційні навички як запорука успішності – дослідження з доказової педагогіки. URL: https://nus.org.ua/2024/11/24/sotsialno-emotsijni-navychky-yak-zaporuka-uspishnosti-doslidzhennya-z- dokazovoyi-pedagogiky/ (дата звернення: 11.06.2025).
15. Шевчук В.Г., Красильник, Ю.С. Соціально-емоційне навчання як чинник розвитку комунікативної компетентності майбутніх бакалаврів професійної освіти. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України : зб. матер. VІІ Міжнародної конференції, 14 листопада 2024 р. Київ : Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт., 2025. С. 515–523. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/handle/123456789/14760 (дата звернення: 11.06.2025).
16. CASEL. The CASEL Framework for Social and Emotional Learning. Chicago: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning, 2023. URL: https://casel.org (дата звернення: 11.06.2025).
17. Durlak, J.A., Weissberg, R.P., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D., & Schellinger, K.B. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions // Child Development. 2011. Vol. 82, No. 1. P. 405–432. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
18. Goleman, D., Senge, P. The Triple Focus: A New Approach to Education. Florence, MA: More Than Sound, 2015. 74 p.
19. Denham, S.A., Brown, C., Domitrovich, C.E. «Plays nice with others»: Social-Emotional Learn- ing and Academic success : Corrigendum. Early Education and Development, 22(1), 180. 2011. URL: https://doi.org/10.1080/10409289.2011.557336 (дата звернення: 11.06.2025).
20. Social, Emotional, and Ethical Learning (SEE Learning) is a program of the Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University, Atlanta, GA30322. URL: https://compassion.emory.edu/_includes/documents/SEE_Learning_Docs/SEE_Companion_March.pdf (дата звернення: 11.06.2025).
ISSN (Print) 






