ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Анотація
Статтю присвячено розгляду прогностичної діяльності як важливого складника професійно-педагогічної діяльності вчителя, визначенню ролі педагогічних дисциплін у підготовці майбутніх учителів до прогностичної діяльності і формуванню в них прогностичної компетентності як однієї з ключових компетентностей, закладених у професійному стандарті «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Проаналізовано сутність понять «прогностична діяльність» і «прогностична компетентність» у розумінні українських науковців. Подано авторське визначення зазначених дефініцій. Зазначено, що прогностична діяльність учителя – це складова частина його професійної діяльності, яка спрямована на передбачення можливих труднощів, які можуть виникнути в учнів під час опанування навчального матеріалу, попередження конфліктних ситуацій, які можуть поставати у взаємодії з учасниками освітнього процесу. Установлено, що прогностична компетентність учителя є здатністю організовувати освітній процес з урахуванням індивідуальних особливостей і навчальних прагнень учнів, що характеризується наявністю мотивації до здійснення прогностичної діяльності, прогностичних знань, умінь: прогнозувати вплив форм, методів і засобів організації навчального процесу, спрямованих на забезпечення позитивної мотивації учнів до навчання; передбачати можливі труднощі у навчанні; організації конструктивної взаємодії учнів на уроках і в позанавчальний час; брати відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних педагогічних ситуаціях. З’ясовано, що важливу роль у підготовці майбутніх учителів до здійснення прогностичної діяльності і формування в них прогностичної компетентності відіграють педагогічні дисципліни.Розглянуто теми, форми і методи занять таких навчальних дисциплін, як «Педагогіка», «Практикум із методики виховної роботи в дитячих закладах оздоровлення і відпочинку», завдання педагогічної практики, що спрямовані на підготовку студентів до здійснення прогностичної діяльності і формування в них прогностичної компетентності.
Посилання
2. Педагогічне прогнозування розвитку загальної середньої освіти : практичний посібник / за наук. ред. Д.О. Пузікова. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2019. 160 с.
3. Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024. № 1225. 37 с.
4. Пузіков Д.О. Прогнозування розвитку загальної середньої освіти: рівень учителя. Український педагогічний журнал. 2018. № 3. С. 67–74.
5. Халецька К.В. Формування прогностичної компетентності майбутніх учителів математики у закладах вищої освіти : дис. … докт. філософії : 015. Одеса, 2024. 299 с.
6. Чжан Сіньюань. Сутність прогностичних умінь у структурі діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 2(106). С. 464–472.
7. Шаравара В.В. Структура прогностичної компетентності майбутніх бакалаврів комп’ютерних наук. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 24. Т. 2. С. 159–163.
ISSN (Print) 






