АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ
Анотація
У статті висвітлено проблеми професійної підготовки банківських фахівців в умовах цифровізації, інновацій у фінансовій сфері та змін у вищій освіті. Підкреслено, що традиційні підходи вже не відповідають вимогам часу, а формування прогностичної компетентності стає важливим складником професійної готовності. Виявлено низку проблем, що обмежують ефективність підготовки майбутніх банківських працівників, серед них – невідповідність змісту освітніх програм реальним потребам цифрової економіки, фрагментарне впровадження цифрових інструментів у навчання, відсутність системної інтеграції інноваційних методик прогнозування, а також недостатній рівень практичної підготовки студентів. Це призводить до необхідності післядипломного донавчання, що знижує конкурентоспроможність випускників та ускладнює їх адаптацію до професійного середовища.Обґрунтовано необхідність сучасних підходів до підготовки студентів до аналізу та прогнозування. Наголошено на значенні цифрових технологій для ефективного навчання. Виокремлено умови формування прогностичної компетентності: оновлення програм, змішане навчання, цифрова підготовка викладачів і залучення практиків. Проведено педагогічний експеримент, результати якого підтвердили ефективність визначених умов для формування прогностичної компетентності.Підкреслено значущість співпраці між закладами вищої освіти та банківськими установами. Формати дуальної освіти, стажування, спільні навчальні курси та кейс-завдання на базі реальних даних створюють умови для формування у студентів реальних навичок прогнозування, прийняття рішень і професійної рефлексії. Узагальнюючи, зазначено, що формування прогностичної компетентності має стати одним із головних завдань професійної підготовки банківських фахівців. Це забезпечить відповідність освітніх результатів вимогам цифрового ринку праці, сприятиме підвищенню конкурентоспроможності випускників і зміцнить зв’язок освіти з реальним сектором економіки.
Посилання
2. Ляшенко Т.В. Формування цифрової компетентності майбутніх банківських фахівців. Фінансово-економічний журнал. 2021. № 2. С. 78–85.
3. Петрова І.М. Прогностична компетентність у підготовці фінансистів. Журнал економічної освіти. 2020. № 1. С. 120–127.
4. Brown T., Wilson J., Smith A. Digital skills integration in higher education: Challenges and strategies. Journal of Educational Technology. 2021. Vol. 38(2). P. 145–160.
5. CFA Institute. FinTech Curriculum. URL: https://www.cfainstitute.org
6. Chen L., Zhang Y., Wang J. Big data analytics in banking: Opportunities and challenges. Journal of Financial Innovation. 2021. Vol. 7(1). P. 12–29.
7. Deci E.L., Ryan R.M. The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 2000. Vol. 11(4). P. 227–268.
8. European Banking Federation. Banking in a Digital World: Drivers and Trends. Brussels, 2020. https://www.ebf.eu/ebf-media-centre/banking-essentials-webinar-banking-in-a-digital-world-drivers-and-trends/
9. Garrison D.R., Kanuka H. Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education. 2004. Vol. 7(2). P. 95–105.
10. Hutton J. Competency-based education in finance: Preparing the workforce of tomorrow. Financial Education Review. 2018. Vol. 5(3). P. 201–217.
11. Johnson D., Smith R. Interdisciplinary approaches in business education. Journal of Business Pedagogy. 2017. Vol. 12(1). P. 33–45.
12. Kolb D.A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Pearson Education, 2014.
13. Microsoft. Microsoft Certified Educator Program. 2025. URL: https://education.microsoft.com
14. Müller F., Shvets O. Dual education in banking: Experience and perspectives. European Journal of Banking Studies. 2020. Vol. 9(1). P. 44–59.
15. Pappano L. The year of the MOOC. The New York Times. 2012. https://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-a-rapid-pace.html
16. Smith J., Anderson K. Aligning curriculum with digital economy needs: A banking education perspective. Journal of Curriculum Innovation. 2022. Vol. 16(2). P. 75–90.
17. Smith R., Jones T., Davis M. Simulation games in banking education: Enhancing decision-making skills. Educational Simulation Quarterly. 2019. Vol. 3(1). P. 55–69.
18. World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2020. URL: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020
ISSN (Print) 






