ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ВИДІВ СПОРТУ: АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ І ТЕНДЕНЦІЙ В ОСВІТІ

  • В. І. Лукинів Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0009-0002-9052-2912
Ключові слова: освіта, фізичне виховання, спортивні ігри, здобувачі освіти, підходи, тенденції

Анотація

У статті доведено, що фізичне виховання набуває нового значення як інструмент формування здорового способу життя. Особливо ефективними виявляються ігрові види спорту, які забезпечують рухову активність і формують соціальні навички. У процесі наукового дослідження встановлено, що ігрові види спорту є ефективним інструментом фізичного виховання у сучасній освіті, який поєднує педагогічні теорії, інноваційні підходи та актуальні соціальні виклики. Використання ігрових видів спорту у фізичному вихованні відповідає сучасним викликам та запитам здобувачів освіти. Поєднання рухливих і спортивних ігор забезпечує фізичний, психоемоційний розвиток, сприяє соціальній адаптації та формуванню ключових компетентностей. Спортивні ігри сприяють фізичному розвитку, формують командну взаємодію, лідерські якості та емоційну стійкість, як форма навчання допомагають підвищити мотивацію здобувачів і зробити заняття динамічними та цікавими. Через ігрову діяльність здобувачі освіти краще адаптуються до вимог освітнього середовища У ході наукового пошуку виокремлено сучасні освітні підходи (комплексно орієнтований, особистісно орієнтований, компетентнісний, комплексний спортивно-ігровий, комплексний рекреаційно-оздоровчий) та тенденції (інтеграція позааудиторних форм занять у систему фізичного виховання, орієнтація на змагальність і емоційність, інтеграція ігрових методів у професійно-прикладну підготовку, психоемоційна підтримка та стрес-менеджмент через гру, орієнтація на оздоровчо-профілактичну функцію) щодо фізичного виховання здобувачів освіти засобами ігрових видів спорту. Використання ігрових видів спорту у фізичному вихованні сприяє підвищенню якості освітнього процесу та забезпечує індивідуалізацію підходів до кожного здобувача. Упровадження сучасних педагогічних стратегій у поєднанні з ігровими формами діяльності створює сприятливі умови для всебічного розвитку особистості. Ігрові види спорту є важливим елементом інноваційної моделі фізичного виховання, яка відповідає вимогам Нової української школи.

Посилання

1. Бутенко Г.О. Вплив комплексного використання засобів спортивних ігор на фізичний стан старшокласників. Науковий часопис УДУ ім. М. Драгоманова. 2023. Серія 15. № 5(164), С. 51–53. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).11.
2. Вознюк Т.В. Сучасні ігрові види спорту: теорія та методика викладання : навчальний посібник. Вінниця : ФОП Корзун Д.Ю., 2017. 248 с.
3. Гузар В.М., Юськів С.М. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів засобами спеціалізованих рухливих ігор. Спортивні ігри. 2019. № 2(12). С. 13–22.
4. Спортивні та рухливі ігри як засіб підвищення рухової активності здобувачів освіти / О.З. Касарда та ін. Науковий часопис УДУ ім. М. Драгоманова. 2024. Серія 15. № 10(183). С. 122–127. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).23.
5. Ковальчук Р.О., Шинкарук В.О., Демков Я.В. Ефективність використання командних спортивних ігор у фізичному вихованні курсантів прикордонної служби. Академічні візії. 2024. № (36). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14035444.
6. Лаврін Г., Середа І.І. Реалізація завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних вузів засобами гри в рінго. Спортивні ігри. 2024. № 1(11). С. 16–23. DOI: https://doi.org/10.15391/zenodo.2543540.
7. Мішин С.В., Собко С.Г., Бур’яноватий О.М. Вплив спортивних ігор як засобу рекреаційно-оздоровчої діяльності на фізичну підготовленість студентів 1–2 курсів. Матеріали конф. УДУ ім. М. Драгоманова. Серія 15. 2024. № 3К(176). С. 338–341. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc. series15.2024.3K(176).74.
8. Павелків Р,. Петренко І. Педагогічні підходи до формування освітнього простору: теоретичний аналіз проблеми. Інноватика у вихованні. 2021. № 1(13). С. 39–49. DOI: https://doi.org/10.35619/iiu. v1i13.371.
9. Рядова Л.О., Корчагін М.В., Мкртічян О.А., Коновалов В.В. Ефективність використання спортивних ігор на заняттях із фізичного виховання. Спортивні ігри. 2024. № 3(33). С. 62–83. DOI: https://doi.org/10.15391/si.2024-3.07.
10. Сотник О.В., Зубрицький Б.Д., Сініцина О.В. Спортивні ігри у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2014. Вип. 9. С. 131–135. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2014_9_32
11. Сутула О., Невелика А., Чуча Ю. Бадмінтон як один із засобів оздоровчо-рекреаційної діяльності студентів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2021. №. 6(86). С. 45–49. DOI: 10.15391/snsv.2021-6.007.
12. Щекотиліна Н.Ф., Павлюк А., Щекотилін Г.А. Розвиток фізичних якостей студентів засобом гри у футбол. Інноваційна педагогіка. 2024. № 4(1). С. 88–92. DOI: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16550.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Лукинів, В. І. (2025). ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ВИДІВ СПОРТУ: АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ І ТЕНДЕНЦІЙ В ОСВІТІ . Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 119-125. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-16
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ