ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ НАЗЕМНОГО НАВЧАННЯ БОЙОВИХ ПОЛЬОТІВ ЯК КОМПОНЕНТА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ПІЛОТІВ ТАКТИЧНОЇ АВІАЦІЇ
Анотація
У статті досліджено актуальну проблему фахової підготовки майбутніх пілотів тактичної авіації до бойових польотів в умовах сучасних викликів. Проаналізовано наявні підходи до підготовки льотного складу, виявлено недостатню розробленість теоретико-педагогічних засад наземного навчання бойових польотів як самостійної педагогічної конструкції. Розкрито сутність ключових понять «підготовка», «професійна підготовка», «фахова підготовка», «якість фахової підготовки», «готовність» (професійна та фахова), «бойовий політ» у контексті військово-авіаційної освіти. Обґрунтовано необхідність посилення педагогічного складника у професійній психопедагогіці підготовки пілотів. Метою статті є розроблення та теоретичне обґрунтування моделі наземного навчання бойових польотів майбутніх пілотів тактичної авіації. Представлено авторське бачення об’єкта, предмета, змісту, мети та завдань наземного навчання бойових польотів як розділу військово-педагогічної науки. Запропоновано теоретичну модель, що базується на принципах інтегративності та багаторівневості, включаючи етапи теоретичного повітряно-тактичного навчання, формування образу бойового польоту, відпрацювання дій на тренажерах та моделювання ситуацій повітряного протистояння. Визначено, що якість наземного навчання є системним індикатором готовності курсантів до льотно-тактичної підготовки. Результати дослідження можуть бути використані для модернізації навчальних програм та методик у ВВНЗ. Перспективи вбачаються в експериментальній перевірці запропонованої моделі та розробленні критеріїв оцінки її ефективності.
Посилання
2. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 374 с.
3. Єфремов О.В., Горбенко В.М., Коршець О.А. Методика оцінювання ефективності застосування підрозділів безпілотних авіаційних комплексів. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних сил. 2018. Вип. 2(56). С. 30–36.
4. Керницький О.М. Формування готовності курсантів льотних навчальних закладів до професійної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 41(94). С. 155–162.
5. Криворучко І.Я. Методичні рекомендації науково-педагогічному складу вищих військових навчальних закладів щодо формування універсальних компетенцій у майбутніх офіцерів-прикордонників. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/znpnapv_ppn/2012_62/12kiymop.pdf (дата звернення: 01.09.2024).
6. Крупський Я.В., Михалевич В.М. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій. Вінниця : ВНТУ, 2010. 124 с.
7. Кулакова М.В. Формування готовності до професійної діяльності в майбутніх фахівців у вищих морських навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2006. 255 с.
8. Курс наземної і льотної підготовки курсантів на бойовому літаку (КНЛП БЛ-2018), уведений у дію Наказом командувача Повітряних сил Збройних сил України від 2018 р. № 69. Харків, 2018.
9. Ладогубець Н.В., Марченко О.Г. До питання професійної підготовки льотного складу цивільної та військової авіації. Вісник Національного авiацiйного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2014. Вип. 5(1). С. 75–79.
10. Лігоцький А.О. Основні засади побудови навчального процесу вищого військового навчального закладу з орієнтацією на упереджене формування професійних компетенцій випускників. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. № 1. С. 61–71.
11. Монастирський В.М. Педагогічні умови військово-професійної підготовки майбутніх офіцерів Збройних сил України та правоохоронних органів держави у військових навчальних підрозділах ЗВО. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2019. № 1. С. 165–171.
12. Невзоров Р.В. Новий контекст проблеми наземного навчання майбутніх військових льотчиків бойовим польотам у структурі їх фахової підготовки. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 8(36). Vol. 2. P. 3–7.
13. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 01.02.2024).
14. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Голос України. 2017. 27 вересня. № 178–179.
15. Професійний розвиток науково-педагогічних працівників у системі освіти дорослих : збірник методик і тестових діагностичних завдань / уклад.: М.І. Скрипник, Я.Л. Швень. Київ : ЦІППО, 2017. 103 с.
16. Словник української мови : в 11 т. / за ред. І.К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1974. Т. 5. 840 с.
ISSN (Print) 






