ФОРМУВАННЯ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті висвітлено сучасні підходи до формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів у процесі педагогічної практики.Актуальність дослідження зумовлена трансформаціями в системі вищої педагогічної освіти, новими вимогами Нової української школи та зростаючою потребою в педагогах, здатних до самостійного навчання, критичного мислення, саморефлексії та безперервного професійного розвитку. Автори обґрунтовують доцільність застосування компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та рефлексивного підходів як методологічної основи для організації педагогічної практики з метою розвитку самоосвітньої компетентності. Педагогічна практика розглядається як ключовий етап професійного становлення студента, що створює умови для усвідомлення потреби в самонавчанні, формування навичок самодіагностики, планування навчальної діяльності, рефлексії, самооцінки та критичного аналізу власного педагогічного досвіду. Разом із тим у статті зазначено типові труднощі, що виникають під час проходження практики: емоційне напруження, відсутність ефективного методичного супроводу, недосконалість інструментів оцінювання рівня сформованості самоосвітньої компетентності.Із метою подолання зазначених проблем запропоновано авторську методику формування самоосвітньої компетентності, яка передбачає три етапи: підготовчий, практичний та рефлексивно-оцінювальний. Для кожного етапу визначено відповідні цілі, завдання, форми організації діяльності, ефективні методи, цифрові інструменти (Trello, Notion, Google Docs, щоденники самоосвіти, методичні кейси) та форми інструктування.Зроблено акцент на необхідності інтеграції теоретичних знань, практичного досвіду та цифрових технологій. У висновках наголошено на доцільності розроблення системи методичних рекомендацій, адаптації інноваційних освітніх підходів до умов закладів вищої освіти та створення емоційно безпечного середовища для ефективного розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх педагогів.
Посилання
2. Вовк Б.І. Педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів практичного навчання ПТНЗ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2016. Вип. 18. С. 24–31.
3. Гошовська А.В. Психолого-педагогічні особливості організації самостійної роботи студентів вищих медичних навчальних закладів під час вивчення предмета «Акушерство та гінекологія». Буковинський медичний вісник. 2024. № 28(3). С. 111–118.
4. Дишко О.Л., Борбич Н.В., Яцик Т.О. Проблеми інтеграції наукових досліджень у процес підготовки здобувачів вищої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2025. Вип. 217. С. 108–113.
5. Драпак Г.Б., Кочмарь М.Ю., Росола Т.Ф. Психологічні аспекти формування мотивації до самостійної роботи студентів ЗВО. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2022. № 3(8). С. 189–201.
6. Дубровіна І.В., Семенюк В.П. Розвиток самоосвітньої діяльності вчителів у системі методичної роботи педагогічних студій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 13. С. 78–83.
7. Желанова В.В., Козир М.В. Використання ІКТ і медіаресурсів студентами-філологами в освітньому процесі ЗВО: моделі й стратегії. Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 38(2). С. 44–50.
8. Іванова Л.С. Самоосвітня компетентність як ключова професійна компетентність майбутнього педагога. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. Вип. 4. С. 150–155.
9. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л.З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
10. Каменська І.С. Педагогічна практика як чинник професійного саморозвитку та самовдосконалення майбутнього педагога. Молодий вчений. 2018. Вип. 11(63). С. 45–49.
11. Аналіз впливу інноваційних технологій на навчальний процес у вищому навчальному закладі / А.М. Кричковська та ін. Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі : матеріали 6-ї науково-практичної конференції, м. Львів, 18–20 листопада 2014 р. Львів : Львівська політехніка, 2014. С. 115–120.
12. Носовець Н.М., Пискун О.М., Бойко Т.В. Самоосвітня діяльність майбутнього вчителя у процесі педагогічної практики. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2016. Вип. 1. С. 44–50.
13. Самарук Н. Структура та педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців. Молодь і ринок. 2019. Вип. 3. С. 22–27.
14. Ткаченко К.Г. Формування методичної компетентності майбутніх фахівців шляхом застосування завдань навчально-дослідного характеру під час проходження педагогічної практики. Наукові записки педагогічного факультету Харківського національного університету. 2017. Вип. 1. С. 112–118.
15. пак М.М. Психоемоційний стан студентів в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». № 4. С. 15–24.
16. Шкуренко О., Лобирева Є. Проблема впровадження засобів STEM-освіти на уроках у початковій школі. Молодий вчений. 2023. № 10(122). С. 25–30.
ISSN (Print) 






