СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЛЬСЬКОЇ МОВИ

Ключові слова: іншомовна підготовка, професійна підготовка, лінгвокомунікативний компонент, професійний компонент, соціокультурний компонент, ціле- мотиваційний компонент

Анотація

Професійна підготовка майбутніх учителів польської мови пов’язана з процесом формування іншомовної комунікативної компетентності, що забезпечує можливість ефективно викладати польську мову. Визначення структури та змісту ІКК стає актуальною науковою проблемою, що вимагає ґрунтовного та комплексного дослідження. У статті представлено теоретико-методологічне обґрунтування структури та змісту іншомовної комунікативної компетентності (ІКК) майбутніх учителів польської мови. Аналіз науково-педагогічної літератури показав, що більшість досліджень акцентує увагу на необхідності включення до ІКК таких складників: знань про мову, знань про принципи комунікативної взаємодії, ключових характеристик мовленнєвої діяльності (активність, уміння, навички, елементи взаємодії) та рефлексивних компонентів, що забезпечують підвищення рівня компетентності, тому ці елементи враховано нами в запропонованій моделі ІКК. На підставі досліджень вітчизняних учених та запропонованої авторської дефініції у структурі ІКК нами виділено чотири взаємозалежні компоненти: лінгвокомунікативний, професійний, соціокультурний і ціле-мотиваційний, для кожного з яких деталізовано відповідні знання, уміння, навички, цілі та мотиви. Визначено, що лінгвокомунікативний компонент охоплює мовні й комунікативні знання, уміння та навички; професійний – методичні та професійні знання, педагогічні вміння та практичні навички; соціокультурний – знання національно-культурних особливостей, культурних контекстів і стратегій міжкультурної комунікації; ціле-мотиваційний – цілі та мотиви, що формуються через призму академічного, особистісного та професійного аспектів. Для кращого розуміння логіки дослідження структуру та зміст було подано у таблицях. Результати дослідження створюють методологічні передумови для розроблення моделі професійної підготовки вчителів польської мови.

Посилання

1. Бігич О.В. Методична освіта майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи : монографія. Київ : КНЛУ, 2004. 178 с.
2. Бідюк Н.М. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя філолога: зміст та структура. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : зб. наук. пр. ІІІ міжнар. науково-практ. конф., м. Львів, 12–14 листопада 2012 р. С. 158–160.
3. Завіниченко Н.Б. Особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього практичного психолога системи освіти : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2003. 202 с.
4. Когут І.В. Формування іншомовної компетентності у студентів у процесі навчання: теоретичні засади. Молодий вчений. 2022. Т. 10(110). С. 106–110.
5. Нагорнюк Л.Є. Формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх журналістів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2009. 22 с.
6. Ніколаєва С.Ю. Концепція підготовки вчителя іноземної мови. Іноземні мови. 1995. № 3–4. С. 5–10.
7. Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи : навчальний посібник. Київ : Філ-студія, 2006. 320 с.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Халаши, М. А. (2025). СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЛЬСЬКОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 149-155. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-20
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ