ГЕЙМІФІКАЦІЯ У РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ЄДНОСТІ ФІЗИЧНОГО І ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Анотація
Метою статті є дослідження гейміфікації як інноваційного інструменту реалізації технології єдності фізичного і військово-патріотичного виховання здобувачів освіти. Для досягнення поставленої мети виокремлено такі завдання: з’ясувати сутність гейміфікації в освітньому контексті; проаналізувати її можливості щодо інтеграції фізичного та військово-патріотичного компонентів виховання; виявити ефективні моделі, прийоми й ігрові практики, що сприяють формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти. Теоретичну базу становлять методи аналізу й синтезу, порівняльний і системний підходи, а також елементи педагогічного моделювання. Застосовано методи узагальнення для визначення перспектив упровадження гейміфікації у педагогічну практику. Установлено, що гейміфікація виступає ефективним засобом підвищення мотивації, посилення особистісної залученості й формування інтегрованих якостей, таких як фізична витривалість, дисциплінованість, відповідальність, командна взаємодія та готовність до захисту Вітчизни. Проаналізовано приклади ігор, що поєднують елементи спортивної і військово-прикладної підготовки, а також визначено їх виховне значення.Особливу увагу приділено порівняльному аналізу українських і закордонних ігор у контексті фізичного і військово-патріотичного виховання. Поєднання найкращих традицій українських ігор із сучасними іноземними підходами до гейміфікації дає змогу сформувати цілісну систему виховання, що відповідає сучасним викликам і потребам освітнього процесу. Доведено, що гейміфікація сприяє створенню освітнього середовища, у якому ефективно поєднуються фізичний розвиток і патріотичне виховання. Наголошено на важливості цілеспрямованого впровадження гейміфікаційних методик для реалізації єдності фізичного і військово-патріотичного виховання, що, своєю чергою, сприяє формуванню всебічно розвиненої, активної та свідомої особистості здобувача освіти. Перспектива подальших досліджень убачається в розробленні структурованих моделей гейміфікованого освітнього процесу з акцентом на фізичну культуру та патріотичні цінності.
Посилання
2. Бородай Е. Класифікація методів військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі допризовної підготовки. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Вип. 26. С. 25–28.
3. Букет Є. Вплинути на мотивацію: в Україні запрацює комплексна система військово-патріотичного виховання https://armyinform.com.ua/2024/09/04/vplynuty-na-motyvacziyu-v-ukrayini-zapraczyuye-kompleksna-systema-vijskovo-patriotychnogo-vyhovannya/
4. Дічев К., Дічева Д. Гейміфікована освіта: що відомо, у що вірять і що залишається невизначеним: критичний огляд. Міжнародний журнал освітніх технологій у вищій освіті. 2017. № 14 (1).9. URL: 10.1186/s41239-017-0042-5
5. Жиздюк Г.А. Гейміфікація у військовій освіті як інструмент розвитку іншомовної комунікативної компетентності. Педагогічна академія. 2025. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14998781
6. Іванюк П.О., Бондар А.С. Гейміфікація, як ефективний інструмент мотивації у сфері фізичної культури та спорту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Вип. 7(180). С. 59–64. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.7(180).12
7. Коваленко О.О., Паламарчук Є.А. Моделі гейміфікації в системах управління навчанням : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2023. 85 с.
8. Козубцова Л.М., Козубцов І.М., Ліщина В.О., Штаненко С.С. Концепція навчально-тренувального комплексу підготовки військових спеціалістів інформаційної та кібербезпеки на засадах комп’ютерної гри (гейміфікації). Кібербезпека: освіта, наука, техніка. 2022. № 2(18). С. 49–60.
9. Констанкевич Л., Радкевич М., Лехіцький Т. Гейміфікація як інноваційний підхід в освітньому процесі. Нова педагогічна думка. 2022. № 3(111). С. 47–51. DOI: 10.37026/2520-6427-2022-111-3-47-51
10. Переяславська С., Смагіна О. Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету. 2019. Спецвип. С. 250–260.
11. Саган О.В. Гейміфікація як сучасний освітній тренд. Педагогічні науки. 2022. № 100. С. 12–18. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2022-100-2
12. Сокол І.М. Вебквест як інноваційний метод формування творчої особистості. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013. № 2(9). С. 28–31.
13. Толочко С.В. Викладач-інноватор як організатор учіннєвої діяльності в умовах студентоцентрованого навчання. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2020. № 189. С. 79–84. DOI: 10.36550/2415-7988-2020-1-189-79-84
14. Толочко С.В. Інноваційні технології навчання : навчальний посібник. Київ : НАУ, 2021. 140 с.
15. Толочко С.В. Теоретико-методологічний аналіз гейміфікації як сучасного освітнього феномена. Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина»). 2023. № 1(19). С. 369–383. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-369-383
16. Толочко С.В. Інноваційні технології формування компетентності здобувачів освіти: від гейміфікації до проєктної діяльності. Вісник освіти та науки. 2023. № 4(10). С. 710–725. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-4(10)-710-725
ISSN (Print) 






