ЗАСТОСУВАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
У статті досліджується інтеграція сучасних технологій у викладання іноземних мов у закладах вищої освіти, що є актуальним на тлі глобальної цифровізації та зростаючої ролі іноземної мови як ключової компетентності фахівця. Аналізуються теоретичні засади цифровізації мовної освіти, зокрема концепції цифрової компетентності викладача та моделі TPACK і SAMR. Висвітлюються основні технології, що використовуються в навчальному процесі: LMS-платформи (Moodle, Google Classroom), мобільні додатки (Quizlet, Duolingo), засоби штучного інтелекту (GPT, чат-боти), інтерактивні ігрові інструменти (Kahoot, Mentimeter) та відеоконференції (Zoom, MS Teams). Представлено практичний досвід їх упровадження, що демонструє переваги (доступність, мотивація, персоналізація) та недоліки (технічні збої, цифрова втома). Окрему увагу приділено викликам інтеграції технологій, таким як недостатня цифрова компетентність викладачів, технічні бар’єри, ризик зниження мотивації студентів та проблеми академічної доброчесності. Визначено перспективи розвитку, включаючи навчання викладачів, розроблення адаптивних платформ та інтернаціоналізацію освіти через онлайн-програми. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі наукової літератури та систематизації практичного досвіду. Результати статті є цінними для розроблення стратегій підвищення ефективності мовної освіти у ЗВО. Запропоновані висновки та рекомендації сприятимуть подальшому впровадженню інноваційних підходів у навчальний процес. Зроблено висновки про необхідність системного підходу до інтеграції технологій для підвищення якості мовної підготовки та запропоновано рекомендації для подальших досліджень у цій галузі.
Посилання
2. Antonivska, M., & Sarnovska, N. ICT usage for foreign languages studying in higher education establishments of the socio-cultural sphere. Academic Notes Series: Pedagogical Science, 2020, 1(188), pp. 174–179. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-188-174-179
3. Başar, T., & Şahin, L. Technology integration in teaching English as a foreign language: A content analysis study. Journal of Educational Technology & Online Learning, 2022, 5(1), pp. 204–222. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1330632.pdf
4. Assylzhanova, D., Uzakbaeva, S., Rakhimbekova, G., & Ramashov, N. Investigating the effects of ICT-based interactive foreign language teaching to primary school students. Journal of Social Studies Education Research, 2024, 15(5), pp. 26–58. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1457509.pdf
5. Bax, S. CALL–Past, present and future. System, 2003, 31(1), pp. 13–28. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00071-4
6. Blake, R.J. Brave new digital classroom: Technology and foreign language learning (2nd ed.). Georgetown University Press, 2013.
7. Bondarenko, A., & Gudkova, N. Enhancing foreign language teaching through digital tools and resources. In Theoretical and empirical scientific research: Concept and trends (Paper No. 35), June 2023. https://doi.org/10.36074/logos-23.06.2023.35
8. Delplancq, V., Costa Lopes, A.M., Oliveira, I.M., Martins, J., Pereira, J., Martin, J., Casañ Pitarch, R., Gillain, S., Amante, S., & Fidalgo, S. Digital tools for foreign language learning in higher education in Portugal: Immeasurable opportunities amidst multiple challenges. In ICERI2024 Proceedings: 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 2024, pp. 8165–8171. IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2024.1992
9. Godwin-Jones, R. Using mobile apps for language learning. Language Learning & Technology, 2018, 22(2), 4–20.
10. Hampel, R., & Stickler, U. New skills for new classrooms: Training tutors to teach languages online. Computer Assisted Language Learning, 2005, 18(4), pp. 311–326. https://doi.org/10.1080/09588220500335455
11. Huseynova, S. The impact of digital tools on foreign language acquisition in under-resourced educational settings in Azerbaijan. Preprints, 2024. https://doi.org/10.20944/preprints202411.0976.v1
12. Kessler, G. Computer assisted language learning. In E. Hinkel (Ed.), Handbook of practical second language teaching and learning (1st ed.), 2022, pp. 11–21. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003238843
13. Krashen, S.D. Second language acquisition and second language learning. University of Southern California, 2002.
ISSN (Print) 






