ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА АКАДЕМІЧНЕ ПИСЬМО: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Ключові слова: штучний інтелект, академічне письмо, цифрова грамотність, освітні технології, навички майбутнього, критичне мислення, генеративні моделі, академічна доброчесність

Анотація

У сучасну епоху цифровізації та стрімкого розвитку технологій людство дедалі більше звертає увагу на можливості, які відкриває штучний інтелект (ШІ). Однією з найбільш актуальних сфер, де технології можуть мати глибокий вплив, є система освіти, у тому числі це стосується й формування навичок академічного письма у студентів ЗВО.У центрі уваги дослідження – осмислення сутності штучного інтелекту. Авторки подають аналіз різних підходів до розуміння цього поняття – від вузького технічного трактування, де ШІ постає як здатність машин до виконання завдань, що традиційно вимагають людського інтелекту, до ширших концепцій, коли ШІ розглядається як партнер у навчальному процесі. Зокрема, акцентовано, що сучасний ШІ не просто обробляє інформацію, він здатен генерувати новий зміст, адаптуватися до контексту запиту або навіть брати участь у діалозі зі студентом. Такий підхід дає змогу переглянути ролі викладача та студента в освітньому процесі – від односпрямованої передачі знань до спільного формування компетентностей через взаємодію з інтелектуальними системами.Описано низку програм та платформ, які вже сьогодні активно використовуються для покращення навичок письма. Авторки звертають увагу на те, що ці платформи не лише виправляють граматику та стилістику, а й здатні надавати рекомендації щодо аргументування, поліпшення логіки викладу та уникнення плагіату. Підкреслюється, що використання ШІ у сфері академічного письма потребує педагогічно виваженого підходу. Надмірна залежність від автоматичних систем може спричинити зниження мотивації до самостійного мислення, утрату навичок аналізу джерел і критичного оцінювання інформації. Саме тому авторки наголошують на потребі інтеграції ШІ у навчальний процес не як замінника, а як партнера. У висновку зазначено, що ШІ може стати каталізатором розвитку ключових компетентностей майбутнього, серед яких академічне письмо займає важливе місце.

Посилання

1. Антіпова К.О. Виклики розпізнавання текстів, згенерованих штучним інтелектом. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції : матеріали Всеукр. наук.-педагог. підвищення кваліфікації. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 14–19.
2. Гриценчук О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та закордоном. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2024. Вип. 10. С. 152–161.
3. Єршова О.Л., Бажан Л.І. Штучний інтелект – технологічна основа цифрової трансформації економіки. Статистика України. 2021. № 3. С. 47–55.
4. Куцак Л.В. Штучний інтелект у сучасній освіті: перспективи застосування та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. Вип. 74. С. 27–37.
5. Петренко А. Штучний інтелект і право. URL: https://www.businesslaw.org.ua/artificial-intelligence/(дата звернення: 30.03.2025).
6. Петришин Н.Я., Новицька С.Я., Подра О.П. Рекомендації щодо впровадження засобів штучного інтелекту в управління ТОВ «ТрейдУкрсервіс» для виходу на зовнішні ринки. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2024. № 2(12). С. 87–101.
7. Теорія і практика індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти / О.М. Топузов та ін. ; за наук. ред. д. пед. н., проф. О.В. Малихіна. Київ : Освіта, 2024. 1099 с.
8. 76% учителів і 85% учнів хоча б раз користувалися можливостями штучного інтелекту: результати дослідження Projector Creative & Tech Institute та Малої академії наук України. Офіційний сайт НУШ. 2023. URL: https://surl.li/kqmqos
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Черчата, Л. М., & Король, Л. Л. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА АКАДЕМІЧНЕ ПИСЬМО: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 223-229. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-29
Розділ
РОЗДІЛ VIII. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ