ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ СУЧАСНИХ ІННОВАЦІЙ У ПРОЦЕС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Ключові слова: інноваційні підходи, професійна підготовка, Нова українська школа, інтерактивні технології, інтегративний підхід, діяльнісний підхід, природничі дисципліни

Анотація

У статті проаналізовано сучасні інноваційні підходи до професійної підготовки майбутніх учителів природничої освітньої галузі в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа». Обґрунтовано доцільність інтеграції особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного, рефлексивного та інтегративного підходів у зміст освітніх програм, що забезпечує підвищення ефективності освітнього процесу та підготовки конкурентоспроможного фахівця. Особливу увагу приділено використанню інтерактивних освітніх технологій, цифрових платформ, дидактичних ігор, практикоорієнтованих методів і STEM-освіти, які сприяють розвитку ключових професійних компетентностей майбутніх учителів, зокрема комунікативних, аналітичних, дослідницьких і цифрових умінь. Підкреслено значення індивідуалізації освітньої траєкторії, що дає змогу максимально врахувати потреби та інтереси здобувачів освіти, забезпечуючи їхню активну участь у побудові власної освітньої траєкторії. Описано приклади ефективного впровадження сучасних методик навчання у професійній підготовці здобувачів вищої освіти, а також сучасних підходів до оцінювання результатів навчання, які забезпечують формувальну функцію та сприяють рефлексії й саморозвитку. Доведено ефективність упровадження інноваційних освітніх технологій у процес професійної підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін Університету Григорія Сковороди в Переяславі, результати яких засвідчили підвищення рівня сформованості ключових та професійних компетентностей здобувачів освіти, зокрема комунікативної, дослідницької, цифрової та інтегративної. Окреслено перспективи подальших досліджень, зокрема щодо впливу інноваційних технологій на формування професійної ідентичності майбутніх педагогів, а також створення моделей педагогічного супроводу на різних етапах професійного становлення в умовах трансформації освіти.

Посилання

1. Вознюк О.В., Дубасенюк О.В. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
2. Дональд Шен. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Sch%C3%B6n?utm_source=chatgpt.com
3. Жирська Г.Я., Кундік І.В. Формування екологічної грамотності учнів основної школи у процесі вивчення біології. Збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи», 20 травня 2021 р. С. 51–54.
4. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
5. Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 р. № 463-ІХ. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
6. Засєкіна Т. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
7. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л.З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
8. Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua
9. Олеандр Т.М., Дробик Н.М. Упровадження елементів білінгвального навчання у професійну підготовку майбутніх учителів природничих наук. Збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи», 20 травня 2021 р. С. 24–28.
10. Оттесен Е. Рефлексія в педагогічній освіті. Міжнародні та міждисциплінарні перспективи. 2007. Т. 8. Вип. 1. С. 31–46. https://doi.org/10.1080/14623940601138899
11. Паламарчук В.Ф. Інноваційні процеси в педагогіці: першооснови педагогічної інноватики. Київ : Освіта України, 2005. 320 с.
12. Паска Т., Мойсеєнко І. Інноваційні підходи до підготовки педагогів для впровадження сучасних освітніх технологій та стимулювання творчості у здобувачів освіти в Україні. Академічні візії. 2024. Вип. 29. С. 1–13.
13. Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності : Наказ МОН України від 07 листопада 2000 р. № 522. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00#Text (дата звернення: 13.05.2025).
14. Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
15. Савченко О.Я. Теоретико-методичні засади реалізації концепції Нової української школи. Педагогіка і психологія. 2018. № 1. С. 5–12.
16. Тимофєєва І. Сучасні підходи до формування природничо-наукової предметної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Актуальні проблеми педагогічної освіти: новації, досвід та перспективи : зб. тез І Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Запоріжжя : АА «Тандем», 2020. С. 128–131.
17. Топузов О.М. Сучасні виклики у підготовці вчителів природничих дисциплін. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. Вип. 25. С. 18–23.
18. Шапран О.І. Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 410 с.
19. Шиба А., Нагайчук О. Сучасні виклики та потенціал упровадження інновацій в освітній процес під час воєнного стану. Академічні візії. 2023. Вип. 18. С. 1–9. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7813465
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Трускавецька, І. Я. (2025). ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ СУЧАСНИХ ІННОВАЦІЙ У ПРОЦЕС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 245-252. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-32
Розділ
РОЗДІЛ IX. ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА