ACCORDING TO THE QUESTION OF SHEATRICAL UNFLUENCE OF INDIVIDUALITI: I-III PERIODS OF PEDAGOGICAL THOUGHT FORMATION IN UKRAINE

  • M.A. Dergach Zaporizhzhya National University
Keywords: theatrical art, personality’s formation, folk-theatre, school drama, serf theatre not professional theatre

Abstract

Basing on the analysis of the peculiarity of Ukrainian theatrical art as a social cultural phenomena, the facts that influenced the formation of pedagogic thoughts concerning the educational potential of the theatrical art, are determinant in the article. This article is the first pert of the tasting investigation’s material, where is depicted the period of the IX – XVI to the end of XVIII centuries.

References

1. Сухомлинська О.В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. – К.: АПН, 2003. – 68 с.
2. Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні. – К.: АТ «Обереги», 1994. – Кн.2. – 524 с.
3. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. – К.: «Обереги», 2003. – 144 с.
4. Антонович Д. Триста років українського театру: 1619 – 1919 / Перевидання за виданням Українського громадського вид-ва фонду, Прага, 1925 р. – Львів: Львівський національний ун-т імені Івана Франка, 2001. – 273 с.
5. Кисіль О. Український театр. Дослідження. – К.: Мистецтво, 1968. – 259 с.
6. Містерія у ґенезі театральних форм і сценічних жанрів: Навч. пос./О.Ю. Клековкін. – К.: КДІТМ ім. І.К. Карпенка-Карого, 2001. – 256 с.
7. Казимиров О.А. Український аматорський театр (дожовтневий період). – К.: Мистецтво, 1965. – 133 с.
8. Фіцула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. – К.: Вид-чий центр “Академія”, 2002. – 528 с.
9. Клековкін О.Ю. Сакральний театр: Ґенеза. Форми. Поетика. (Структурно-типологічне дослідження): Монографія. – К.: Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І.К. Карпенка-Карого, 2002. – 272 с.
10. Резанов В. К истории русской драмы. Экскурс в область театра иезуитов. – Нежин, 1910. – 464 с.
11. Барышев Г.И. Школьный театр Белоруссии XVIII века. Учебно-вспомогательное пособие. – Минск.: Минский институт культуры, 1990. – 382 с.
12. Стефанович М. Що таке театр. – К.: Держ. вид-во образотворчого мист-ва і муз. літ-ри УРСР, 1961. – 43 с.
13. Костомаров Н.И. Русская история в жизнеописаниях ее главнейших деятелей. – М.: ЭКСМО, 2004. – 1021 с.
14. Бадалич И.М., Кузьмина В.Д. Памятники русской школьной драмы XVIII века (По загребским спискам). – М.: Наука, 1968. – 303 с.
15. Дризен Н.В. Влияние театра на детей и юношей школьного возраста // Русская школа. – 1911. - № 1. – С. 38 – 52.
16. Пилипчук Р. Становлення українського професійного театру в Галичині (60-ті роки ХІХ ст.)// Просценіум – 2002 - №1 – С.9-12; Ч.2 (3)/ 2002 - С.3-7; Ч.2 (4) – С.3-9.
17. Новиков А.О. Початок театрального мистецтва на Україні // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2004. - № 10 (14). – С. 20 – 23.
18. Квітка-Основ’яненко Г. История театра в Харькове // Зібрання творів: У 7 т. – К., 1981. – Т. 7. – 566 с.
Published
2007-02-15
How to Cite
Dergach, M. (2007). ACCORDING TO THE QUESTION OF SHEATRICAL UNFLUENCE OF INDIVIDUALITI: I-III PERIODS OF PEDAGOGICAL THOUGHT FORMATION IN UKRAINE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 50-62. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1741