COMPARATIVE ANALYSIS OF EXISTING DIGITAL EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC ENVIRONMENTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE

Keywords: environment, learning environment, educational environment, educational and scientific environment, digital environment, the institution of higher education

Abstract

The article presents a comparative analysis of the existing digital educational and scientific environments of higher education institutions of Ukraine. During the global pandemic COVID-2019, an important issue was the availability of the digital educational and scientific environment of higher education institutions, which would ensure the smooth functioning of the educational process during the period of forced distance learning. It is established that the problems of designing and pedagogically balanced use of the digital educational and scientific environment of a higher education institution are still insufficiently researched. Currently, various higher education institutions use either self-developed systems or purchased from popular developers. In particular, the most common in the use of educational process management systems among higher education institutions of Ukraine are «Directive», «University», «Polytech-soft». There are also institutions of higher education that use their developments: Borys Hrinchenko University of Kyiv, Khmelnytsky National University. So, in the article, we analyzed in detail the functionality of such digital environments. In particular, the e-environment of the Borys Hrinchenko University of Kyiv contains some components that are available from external resources, as well as some components that are available only from the university network. In particular, the following components are available from external resources: E-learning, E-portfolio of the teacher, Wiki-portal, institutional repository, electronic publications, electronic catalog, electronic applications, scientific conferences and seminars, database of graduation theses, certified ENC, advanced training, cloud Microsoft services, Google Academy institute profiles, CERTIPORT Authorized Certification Authority. In addition, other components of the environment are available from the internal network: electronic repository, electronic testing, a database of activity registers, journal of applications for CT repair, creation of corporate mail. In turn, Khmelnytsky National University presents this environment as a list of links to the necessary materials.

References

1. Uniteh +. URL: http://www.unitex.com.ua.
2. АСУ «Директива». Kitsoft. ІТ для держави та бізнесу. URL: http://www.kitsoft.com.ua.
3. Биков В. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища педагогічних систем відкритої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2008. Вип. 77. Ч. 1. С. 3–12.
4. Биков В.Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. №. 9. С. 9–15.
5. Глазунова О.Г. Теоретико-методичні засади проектування та застосування системи електронного навчання майбутніх фахівців з інформаційних технологій в університетах аграрного профілю : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.10 ; Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2015. 40 c.
6. Е-середовище університету Грінченка. URL: https://kubg.edu.ua/resursi/%D0%B5-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5/rusursi.html.
7. Інформаційна система «Електронний університет». URL: https://isu1.khnu.km.ua/isu.
8. Литвинова С.Г. Теоретико-методичні основи проєктування хмароорієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : дис. докт. пед. наук : 13.00.10 ; Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2016. 602 с.
9. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#n10.
10. Програмне забезпечення для вищих навчальних закладів України. Політек-СОФТ. URL: http://www.politek-soft.kiev.ua.
11. Шишкіна М.П. Теоретико-методичні засади формування і розвитку хмароорієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.10 ; Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2016. 441 с.
Published
2021-09-08
How to Cite
Morozov, A. V., & Vakaliuk, T. A. (2021). COMPARATIVE ANALYSIS OF EXISTING DIGITAL EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC ENVIRONMENTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 236-243. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-37
Section
SECTION X. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION