ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ СТУДЕНТАМ, ЯКІ ОПАНОВУЮТЬ НАВЧАЛЬНУ ДИСЦИПЛІНУ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ

Ключові слова: вища математика, іноземна мова, іншомовна освіта, математичні терміни, комунікація, глосарій.

Анотація

У статті розглянуто специфіку викладання вищої математики іноземною (не рідною для студентів) мовою. Зазначено, що глобалізація у сферах міжнародної ділової та наукової співпраці, інтегрування українських університетів в міжнародний науково-освітній простір призводять до необхідності підготовки фахівців, які володіють офіційною мовою спілкування в діловому та науковому світі, зокрема англійською. Із цією метою в багатьох університетах базові курси викладаються іноземною мовою. Автори висвітлюють питання, пов’язані з викладанням вищої математики англійською мовою для україномовних студентів інженерно- технічних спеціальностей, а також українською мовою для студентів – іноземних громадян медичних та фармацевтичних спеціальностей. Висвітлено основні комунікативні проблеми лінгвістики, які виникають під час навчання студентів англійською мовою: правильне сприйняття сказаної форми; переведення форми в загальне значення; застосування елементів-термінів та вузькоспецифічних виразів; формування лексичного поняття, асоційованого з новою лексемою. Сформульовано найпоширеніші конкретні проблеми, що постають перед викладачами курсу вищої математики під час викладання англійською, такі як низький вхідний рівень володіння англійською студентами, уповільнений темп викладання, відсутність аналогічного курсу рідною мовою, відмінності у підходах до викладання вищої математики в Україні та за кордоном, а також можливі шляхи подолання вказаних проблем. Підкреслено необхідність відповідного методичного забезпечення занять іноземною мовою. Аналогічні питання висвітлюються і для випадку, коли курс вищої математики викладається українською для іноземних студентів. Автори, спираючись на особистий досвід, дають рекомендації щодо безпосереднього проведення занять з вищої математики іноземною мовою. Показано, що зазначені проблеми не впливають на якість вищої освіти за умови належної методичної кваліфікації викладача. Звернено увагу на переваги навчання англійською та перспективи, які у зв’язку із цим відкриваються перед студентами.

Посилання

1. Російсько-українсько-англійський базовий словник студента-медика / Г. О. Золотухін та ін. Київ : Здоров’я, 2001. 264 с.
2. Слєпкань З. І. Методика навчання математики : підручник; 2-е вид., доп. і перероб. Київ : Вища школа, 2006. 582 с.
3. Стучинська Н. В. Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів при вивченні фізико-математичних дисциплін. Київ : Книга плюс, 2008. 409 с.
4. Чалий О. В., Стучинська Н. В., Меленєвська А. В. Вища математика для лікарів та фармацевтів : підручник. Київ : Техніка, 2001. 200 с.
5. Borakovskiy O. V., Ropavka O. I. Handbook for problem solving in Higher Mathematics. Kharkіv : KNMA, 2009. 195 p.
6. Chasnov J. R. Introduction to Differential Equations. Lecture notes for MATH. The Hong Kong University of Science and Technology, 2009. 128 p.
7. Kurpa L. Higher Mathematics. Problem solving and variants of typical calculations: P. I, P. II / Edited by Prof. Kurpa L. Kharkiv : KNTU, 2000.
8. Pechenezhskiy Y., Stanishevskiy S. Hand book for problem solving in Higher Mathematics. Kharkiv : KNAME, 1997. 100 p.
9. Stanishevskiy S. Higher Mathematics. Kharkiv : KNAME, 2005. 270 p.
10. Strang G. Calculus. Wellesley-Cambridge Press, 2010. 772 p.
11. Study guide of the lecture course Mathematical methods of computing medical and biological information (principles of calculus) for the students of medical faculties / Chalyi O. V., et al. K. : Bogomolets National Medical University, 2005. 53 p.
12. Trench W. F. Elementary Differential Equations. Trinity University San Antonio, 2013. 662 p.
13. Workbook on higher mathematics (1st module) for students majoring in 10 Power Engineering, Electrical Engineering and Electrical Mechanics / Compilers: Antonenko Nina, Fasoliak Anton. Zaporizhzhia : Zaporizhzhia Polytechnic National University, 2021. 61 p.
14. Workbook on higher mathematics (2nd module) for students majoring in 10 Power Engineering, Electrical Engineering and Electrical Mechanics / Compilers: Antonenko Nina, Fasoliak Anton. Zaporizhzhia : Zaporizhzhia Polytechnic National University, 2021. 61 p.
15. Workbook on higher mathematics (3rd module) for students majoring in 141 Power Engineering, Electrical Engineering and Electrical Mechanics / Compiler: Snizhko Nataliia. Zaporizhzhia : Zaporizhzhia Polytechnic National University, 2020. 50 p.
16. Workbook on higher mathematics (4th module) for students majoring in 141 Power Engineering, Electrical Engineering and Electrical Mechanics / Compiler: Snizhko Nataliia. Zaporizhzhia : Zaporizhzhia Polytechnic National University, 2021. 46 p.
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Сніжко, Н. В., & Руднєва, В. М. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ СТУДЕНТАМ, ЯКІ ОПАНОВУЮТЬ НАВЧАЛЬНУ ДИСЦИПЛІНУ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 297-303. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-45
Розділ
РОЗДІЛ VIII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ