ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МИСТЕЦТВА ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Ключові слова: професійні компетентності, предметно- методична компетентність, професійна підготовка, освітні технології, інтегроване навчання, технологія розвитку критичного мислення, інформаційні технології, гейміфікація, моніторинг навчальних досягнень.

Анотація

У статті розглядається питання актуальності й необхідності осучаснення процесу підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва в закладах передвищої і вищої освіти. Розкривається сутність предметно- методичної компетентності як важливої складової частини ефективної професійної діяльності вчителя. Наводиться змістовний аналіз структурних компонентів цієї компетентності. Предметно-методична компетентність дає можливість учителю актуалізувати свій педагогічний потенціал, оволодіти знаннями методологічних і теоретичних основ методики навчання різних предметів, концептуальних основ структури і змісту сучасних засобів навчання, вдало застосовувати знання в педагогічній діяльності, виконувати основні професійно-методичні функції. У статті детально розглянутий процес формування складових компонентів предметно-методичної компетентності в майбутніх учителів закладів загальної середньої освіти, зокрема в учителів мистецтва. Набуття студентами здатності моделювати зміст навчання відбувається насамперед у процесі засвоєння знань із розділу педагогіки «Дидактика», який передбачає опанування майбутніми вчителями розуміння сутності освітнього процесу, його теоретичної та методологічної основ, вивчення змісту освіти та його науково-педагогічних засад. Здатність добирати й використовувати сучасні та ефективні методики, освітні технології формується в майбутніх учителів під час вивчення дисципліни «Новітні освітні технології». У статті наведено приклади використання сучасних освітніх технологій у процесі підготовки вчителя образотворчого мистецтва. На заняттях з вивчення дидактики та фахових методик у майбутніх фахівців формуються здатності здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу. Формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів мистецтва буде ефективним, якщо реалізувати в освітньому процесі поєднання традиційних навчальних методик із інноваційними сучасними технологіями.

Посилання

1. Білостоцька О. Компоненти та критерії професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Інноваційна педагогіка: наук. журн. ПУ Причорномор. наук.-дослід. ін-т економіки та інновацій. 1(18). Одеса, 2019. С. 74–78.
2. Бондаренко Т. Визначення змісту, структури та етапів формування методичної компетентності у майбутніх вчителів біології. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 5(2). 2012. С. 150–155.
3. Волощук А.М. Формування методичної компетентності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі педагогічної практики : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04, Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 20 с.
4. Коробова І. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2017. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ handle/123456789/14880
5. Кошонько Г. Сутність та структура професійної компетентності педагога. Теорія і практика професійної підготовки фахівців у контексті загальноєвропейських інтеграційних процесів : зб. наук. пр. Житомир : ФОП Левковець, 2016. С. 30–37.
6. Локарєва Г.В. Соціокультурні компетентності як складова загальної культури творчої особистості. Вісник Запорізького національного університету: Педагогічні науки. Запоріжжя : ЗНУ, 2015. № 2(25). С. 36–45.
7. Масол Л.М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів. Харків : Веста: Вид-во «Ранок», 2006. 256 с.
8. Міщенко С. Зміст та структура професійної компетентності викладача коледжу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи : зб. наук. праць. 2016. № 55. С. 160–166. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ handle/123456789/23530
9. Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / загальна ред. М. Грищенка. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ 134 Педагогічні науки Випуск 94. 2021 media /zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf
10. Опанасенко Н.І. Дидактика початкової освіти : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2019. 176 с.
11. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Стандарт. Київ, 2020. URL: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/ sectors/u-137/standart_uchytelya_pochatkovoyi_shkoly.pdf
Опубліковано
2022-12-19
Як цитувати
Локарєва, Г. В., & Ніконенко, В. Ю. (2022). ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МИСТЕЦТВА ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 63-70. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-10
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ