ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ХУДОЖНИКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті порушується проблема формування критичного мислення майбутніх художників у процесі професійної підготовки. Визначено, що пріоритетом професійної освіти, відповідно до сучасних потреб суспільства, є завдання підготовки висококваліфікованого, затребуваного фахівця, здатного мислити творчо, що передбачає цілісно розвинену особистість як професійно, так і духовно. Підкреслено, що для фахівців із образотворчого мистецтва формування критичного мислення як базової передумови успіху у сфері художньої практики є особливо важливим. Це питання актуальне як під час навчання майбутнього художника, так і в процесі розвитку його критичного мислення безпосередньо в його творчій професійній діяльності. У статті проводиться аналіз і розкривається сутність і зміст понять «критичне мислення», «критичне мислення художника», представлено авторську дефініцію поняття «критичне мислення майбутнього художника». У запропонованій роботі авторами підкреслено тезу щодо співвідношення мислення і творчості, а саме: мислення спрямоване на пізнання навколишнього світу, а творчість – на його перебудову, розвиток, оновлення, створення нововведень для його вдосконалення. Творчий контакт із середовищем відмінний від звичайного й достатнього для адаптації до середовища. Йому треба вчитися на професійному, творчому рівні. Визначено значущість педагогічних умов у формуванні критичного мислення майбутніх художників і охарактеризовано їх змістове наповнення. Цими педагогічними умовами є, зокрема, такі: здійснення моніторингу сформованості критичного мислення студентів під час роботи в команді; усвідомлена й мотивована участь художника у спільно-рефлексивній чи індивідуалізованій діяльності, що сприяє формуванню його критичного мислення; орієнтація спільно-рефлексивної або індивідуалізованої діяльності особистості на реалізацію поетапної та комплексної роботи з формування компонентів критичного мислення; використання в процесі професійної підготовки художників новітніх інтерактивних методів навчальної діяльності, у тому числі методів дистанційного навчання з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій; використання проєктного методу у командній формі організації навчання; забезпечення цілісності й безперервності формування критичного мислення художників у процесі їхньої професійної підготовки. Представлено компоненти, критерії та показники сформованості критичного мислення майбутніх художників.
Посилання
2. Бова І.М. Теорія рішення винахідницьких задач як чинник розвитку творчого потенціалу учнів на уроках української мови. Таврійський вісник освіти. 2016. № 4. С. 197–203. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2016_4_39.
3. Волинець В. Вплив штучного інтелекту на сучасне мистецтво: можливості та виклики. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2023. № 6 (1). С. 21–31.
4. Дещинський Л Є., Терський С.В., Зінкевич Р.Д., Денісов Я.Я. Історія української та зарубіжної культури : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Львів : Бескид Біт, 2008. 251 с.
5. Діденко Л.В. Особливості впровадження штучного інтелекту в сучасну вищу освіту. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки : матеріали всеукр. наук.-пед. підвищ. кваліф. (м. Одеса, 31 липня – 10 вересня 2023 р.). Одеса, 2023. С. 85–89. URL: https://cuesc.org.ua/images/informlist/Maket_advanced_training_PSAU.pdf.
6. Жидкова Н. Критичне мислення у розвитку творчості учнів на уроках суспільствознавчих предметів. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 180–191.
7. Одинцова Г.Ю. Роль установки у формуванні креативного мислення юриста : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2016. 252 с.
8. Парамзіна С.В. Проєктування як особливий вид діяльності. Отримання знань. Дистанційна підтримка освіти школярів. URL: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/8203.
9. Починкова М.М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 572 с.
10. Проєктні технології навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів (для педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів) : довідник / Л.А. Романов та ін. Київ : ІПТО НАПН України, 2018. 92 с.
11. Розвиток критичного мислення молодших школярів в умовах Нової української школи : методичний посібник / автор-уклад. Н.Б. Ларіонова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2019. 64 с.
12. Теорія і практика проєктного навчання у професійно-технічних навчальних закладах : монографія / В.М. Аніщенко та ін. Житомир : «Полісся», 2019. 208 с.
13. Dewey J. How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, MA : D.C. Heath & Co Publishers. URL: https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1434306.
14. Paul R.W., Elder L., Bartell T. California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED437379/.
15. Paul R., Elder L. The Critical Thinking Reading and Writing Test. Tomales, CA : Foundation for Critical Thinking, 2006. 68 p.