МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН
Анотація
У статті порушується проблема системного підходу до методичного супроводу формування й розвитку педагогічної майстерності викладача спеціальних дисциплін, зокрема викладача фахового технічного коледжу. Зазначається, що насиченість сучасного освітнього онлайн-простору пропозиціями щодо вдосконалення педагогічної діяльності викладача викликає безсистемність і фрагментарність отриманих у такий спосіб знань. Авторами представлено розробленість наукового дискурсу теоретичних і практичних аспектів проблеми систематичної методичної роботи закладів освіти. Підкреслено, що вирішення питання розвитку педагогічної майстерності викладачів спеціальних технічних дисциплін полягає в системності їх педагогічного й методичного вдосконалення в межах закладу освіти, а як базову форму роботи, що забезпечує розвиток педагогічної майстерності, запропоновано методично-тренінговий спецкурс «Розвиток педагогічної майстерності викладачів спеціальних дисциплін». У процесі ознайомлення з основами педагогіки, психології, теорії та методики викладання спеціальних навчальних дисциплін відбувається формування методичної компоненти психолого-педагогічної компетентності викладача коледжу. У статті визначено методологічну основу спецкурсу, його завдання та спрямованість, представлено зміст програми. Розкрито механізм організаційного впровадження спецкурсу в науково-методичну роботу закладу освіти, охарактеризовано особливості його етапів, а саме підготовчого, організаційного, процесуально-інтегративного, оцінно-результативного. Наведено особливості запропонованого спецкурсу, а саме: а) гнучкість його застосування, варіативність завдань; б) тренінговий складник поєднання теоретичних знань (педагогічних, психологічних) та їх практичне впровадження під час виконання дидактичних завдань; в) спрямованість на інновації та самовдосконалення слухачів; г) професійне зростання всього педагогічного колективу. Апробація запропонованого спецкурсу в системі науково-методичної роботи фахового коледжу доводить його ефективність та свідчить про зростання рівня педагогічної майстерності викладачів. У статті представлено подальші перспективи наукових розробок із зазначеної проблеми.
Посилання
2. Дудніченко Н.В. Розвиток творчого стилю діяльності педагога засобами методичної роботи школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2003. 20 с.
3. Жерносек І.П. Удосконалення науково-методичної роботи в сучасних загальноосвітніх школах, ліцеях і гімназіях : монографія. Київ, 2001. 204 с.
4. Локарєва Г.В. Соціокультурні компетентності як складова загальної культури творчої особистості. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. № 2. С. 36–45.
5. Методика викладання педагогічних дисциплін. Робоча програма навчальної дисципліни підготовки магістрів спеціальності 011 «Науки про освіту», освітня програма «Педагогіка вищої школи» / уклад. Г.В. Локарєва. Запоріжжя, 2016.
6. Олійник В.В. Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : монографія. Київ : Міленіум, 2003. 594 с.
7. Протасова Н.Г. Методологічні основи розвитку та вдосконалення системи післядипломної освіти фахівців. Післядипломна освіта в Україні. 2002. № 2. С. 7–10.
8. Раченко И.П. Интегративная психопедагогика (авторская школа) : организационно-методическое учебное пособие. Пятигорск : Пятигорский государственный лингвистический университет, 2000. 208 с.
9. Рычихина Э.Н., Николаева Г.В. Совершенствование системы управления методической работой. Инновации в образовании. 2004. № 1. С. 91–99.
10. Садовенко С.Г. Методичні аспекти розвитку психолого-педагогічних компетентностей викладачів спеціальних дисциплін технічного коледжу. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. № 2. С. 57–65.
11. Садовенко С.Г., Локарєва Г.В. Методично-тренінговий спецкурс «Розвиток педагогічної майстерності викладачів спеціальних дисциплін» : навчально-методичний посібник. Кропивницький : ПОЛІУМ, 2021. 64 с.
12. Садовенко С.Г. Діагностика розвитку психолого-педагогічної компетентності викладачів спеціальних дисциплін технічного коледжу : навчально-методичний посібник. Кропивницький : ПОЛІУМ, 2020. 84 с.
13. Санникова Н.Г., Шакуто Е.А. Научно-методическая работа с педагогами как условие развития их педагогического мастерства. Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки». 2012. Вип. 9. С. 239–243. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2012_9_47.
14. Серебрянська О.М. Розвиток професіоналізму педагогів у системі методичної роботи ліцею : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кіровоград, 2014. 20 с.
15. Соколова І.В. Технологія організації методичної роботи у вищому закладі освіти. Педагогічні технології у неперервній професійній освіті : монографія / за ред. С.О. Сисоєвої. Київ : ВІПОЛ, 2001. С. 440–457.
16. Сушенцева Л.Л. Управління системою методичної роботи в сучасному професійно-технічному училищі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 1999. 211 с.
17. Шемелюк Г.О. Особливості науково-методичного забезпечення навчального процесу в технічному коледжі в умовах ступеневої освіти. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16253.
18. Sadovenko S.H., Szpak A. Primary diagnostics of teachers of special disciplines of technical college. PNAP: Scientific Journal of Polonia University. 2020. Vol. 42. № 5. P. 110–116.
19. Pedagogical Design of the Content of Professional Training of Teachers of General Technical Disciplines and Methods of Teaching Technology / S.M. Yashchuk, O.I. Shapran, L.A. Martirosian, T.A. Petukhova, I.S. Artemieva, Yu.I. Kolisnyk-Humenyuk. BRAIN: Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. Vol. 12. Issue 1. P. 278–299. DOI: 10.18662/brain/12.1/183.