СУТНІСТЬ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА: НАУКОВО- МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ
Анотація
У статті розкрито проблему професійного розвитку сучасного педагога як одну з ключових у професійній педагогіці, психології професійного розвитку та психології діяльності. Розкрито зміст понять «розвиток», «професіоналізм», «професійний розвиток». Висвітлено характеристики професійного розвитку педагогічних працівників закладу дошкільної освіти. Доведено, що ефективний професійний розвиток педагогів є ключовим рушієм у реформуванні освіти, адже сприяє запровадженню позитивних змін у знаннях і переконаннях педагогічних працівників, освітній практиці та впливає на покращення якості освіти. Виокремлено сутнісні особливості професійного розвитку вихователя як компонент якісної освіти й успішного навчання та виховання дітей дошкільного віку. Охарактеризовано феномен професійного розвитку, який має певну структурованість, яка відображається в мотивах, компонентах, наукових підходах, принципах організації, умовах і засадах розвитку. У статті виокремлено три групи мотивів професійного розвитку педагогів: реально чинні мотиви, що виникають без допоміжної зовнішньої актуалізації, проявляються в процесі професійної діяльності, свідчать про внутрішню потребу подальшого розвитку, постійний інтерес до змісту роботи, бажання самовдосконалюватися; мотиви розуміння з’являються під впливом конкретних обставин, пов’язаних із необхідністю вдосконалювати освітній процес, і характеризуються звичкою сумлінно виконувати свої обов’язки; мотиви вимушеності характеризуються апатичністю, незацікавленістю педагога подальшим підвищенням своєї кваліфікації і проявляються в ситуаціях незаперечної важливості та необхідності. Розкрито принципи організації професійного розвитку для педагогічних працівників. Охарактеризовано етапи професійного розвитку педагогів. У вивченні досліджуваної проблеми у статті представлено наукові підходи до професійного розвитку педагогів закладів дошкільної освіти: акмеологічний, аксіологічний, системний, синергетичний, компетентнісний, особистісно орієнтований, технологічний підходи, що відіграють важливу роль в організації педагогічної діяльності.
Посилання
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ, Ірпінь : ВТФ-Перун, 2001. 1440 c.
3. Данилова Г. С. Акмеологічна модель педагога у ХХІ столітті. Рідна школа. 2003. № 6. С. 6–9.
4. Каденко І. В., Щетініна А. С. Феномен професійного розвитку в сучасному освітньому середовищі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67, т. 2. С. 24–30.
5. Рибалка В. В. Психологія і педагогіка праці особистості : посібник. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 136 с.
6. Сорочан Т. М., Данильєв А. О., Дьяченко Б. А., Рудіна О. М. Професійний розвиток керівників і педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів у післядипломній педагогічній освіті регіонального рівня (за матеріалами Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти). Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2013. 524 с.
7. Хрипун В. І. Професійний саморозвиток педагогічного працівника дошкільного навчального закладу у схемах і таблицях: для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. Черкаси : ЧОІПОПП, 2012. 25 с. URL: http://ippro.com.ua/library/attachments/article/273/ (дата звернення:
11.09.24).
8. Шанскова Т. І. Професійний розвиток педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у процесі методичної роботи. Педагогіка формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах. 2020. Вип. 70, т. 4. С. 45–50.
9. Яремко Г. Ефективний професійний розвиток педагогів: принципи та компоненти. Молодь і ринок. 2017. № 2. С. 164–168.
10. Elmore R. Bridging the gap between standards and achievement: the imperative for professional development in education. Washington DC : Albert Shanker Institute, 2002. 40 p.