ПРОБЛЕМА ІНТЕГРАЦІЇ ПРИРОДНИЧИХ ПРЕДМЕТІВ У ПРОФІЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ (ПОГЛЯД УЧИТЕЛЯ)

Ключові слова: педагог, учень, природничі науки, профільне навчання, інтегрований курс, методичний супровід, природничо-науковий світогляд учнів.

Анотація

У статті розглядається проблема та перспективи впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10–11 класів, що здійснюється в рамках всеукраїнського експерименту. Експериментальний інтегрований курс «Природничі науки» не є сумою знань з фізики, хімії, біології і географії, він покликаний вирішити завдання формування цілісної природничо-наукової картини світу, сучасного наукового світогляду, самовизначення особистості в навколишньому світі. Проте такий курс реалізує мінімальні вимоги державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, а його впровадження рекомендується для профілів суспільно-гуманітарного циклу, тобто для тих учнів, які не пов’язують свою подальшу професійну діяльність із природничими спеціальностями. Проведене нами дослідження відношення вчителів природничих дисциплін щодо успішності впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» здійснювалося в період із січня 2019 року до листопада 2021 року у КЗ «ЗОІППО» ЗОР шляхом анкетування слухачів курсів підвищення кваліфікації. Аналіз відповідей учителів дозволяє сформулювати два загальні висновки проведеного дослідження. Перший полягає в педагогічній необхідності запровадження курсу інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10–11 класів. Думка про те, що інтегрований курс буде ефективним в умовах профільного навчання знайшла позитивне відображення у 28,3% (повністю згодні), 28% – відповіли як згодні, тобто більше половини респондентів були згодні з нею, а твердження, що інтеграція допоможе у формуванні цілісного природничо-наукового світогляду учнів, які не пов’язують майбутню професійну діяльність з природничими науками, позитивно сприйняли 29,4% та 38,8% як повністю згодні та згодні відповідно. Крім цього, більшість учителів були повністю згодні – 23,8% та згодні – 26,6%, що запровадження такого курсу сприятиме реалізації компетентнісного підходу до навчання. Другий висновок полягає в необхідності профільного навчання та перенавчання педагогів для викладання інтегрованого курсу «Природничі науки» і забезпечення його відповідним методичним, дидактичним супроводом та матеріально-технічним оснащенням. Стосовно необхідності спеціального матеріального забезпечення курсу «Природничі науки» «за» висловились 91,5% учителів, тобто 15,3% згодні та 76,2% повністю згодні.

Посилання

1. Дослідження сфери освіти в Україні. До більшої результативності, справедливості та ефективності (Резюме). URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf (дата звернення: 02.11.2022).
2. Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти. URL: http://ecahe.eu/w/index.php/ Framework_for_Qualifications_of_the_European_Higher_Education_Area (дата звернення: 02.11.2022).
3. Фролов Д.О. Інтеграція природничих наук у різних системах освіти: світовий досвід. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. Запоріжжя, 2019. № 2 (33), С. 32–35. DOI: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2019-2-33-06.
4. Наказ Міністерства освіти і науки України № 863 від 8 серпня 2018 «Про проведення експери- менту всеукраїнського рівня «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти» на серпень 2018 – жовтень 2022 років». URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-provedennya-eksperimentuvseukrayinskogo- rivnya-rozroblennya-i-vprovadzhennya-navchalno-metodichnogo-zabezpechennyaintegrovanogo- kursu-prirodnichi-nauki-dlya-10-11-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (дата звернення: 03.11.2022.).
5. Методичні рекомендації про викладання експериментального інтегрованого курсу «Природничі науки» у закладах загальної середньої освіти Полтавської області у 2019/2020 навчальному році. URL: http://www.zinkiv-rmc.pl.sch.in.ua/Files/downloads/%D0%9C%D0%A0%20%D0% BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%87%D1%96%20 %D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B8.pdf (дата звернення: 03.11.2022).
6. Засєкіна. Т. Інтернет-орієнтована модель навчання учнів старшої школи інтегрованого курсу «Природничі науки». Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 79. № 5. С. 15–28. DOI: 10.33407/itlt.v79i5.3992.
7. Кремень В.Г., Ільїн В.В. Філософія: мислителі, ідеї, концепції : підручник. Київ : Книга, 2005. 528 с.
8. Гончаренко С.У. І все-таки гуманітаризація! Педагогіка і психологія. № 1. 1995. С. 3–7.
9. Гуз К.Ж. Теоретичні та методичні основи формування в учнів цілісності знань про природу. Полтава : Довкілля-К, 2004. 472 с.
10. Ільченко В.Р. Компетентнісна модель освітньої галузі як необхідна умова ефективної освіти. Український педагогічний журнал. Київ, 2015. № 1. С. 163–171.
11. Локшина О.І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX – початок XXI ст.) : монографія. Київ. 2009. 404 с.
12. Rychen D.S., Salganik, L.H. Key Competencies for a Successful Life and a Well Functioning Society. Göttingen, Germany : Hogrefe & Huber. 2003. Р. 6. URL: hрttp://www.netuni.nl/courses/hre/uploads/File/ deseco_finalreport_ summary.pdf (дата звернення: 20.05.2022).
13. Science syllabus. Primary. 2014. Ministry оf Educatiоn, Singapоre. URL: https://www.moe.gov.sg/docs/ default-ource/document/education/syllabuses/ sciences/files/science-primary-2014.pdf (дата звернення: 01.05.2022).
14. Sjоberg S., Schreiner C. How do learners in different cultures relate to science and technology? Results and perspectives from the project ROSE. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching. 2005. Vol. 6. P. 1–16.
Опубліковано
2023-02-27
Як цитувати
Фролов, Д. О., Васильченко, Л. В., & Гребінь, С. М. (2023). ПРОБЛЕМА ІНТЕГРАЦІЇ ПРИРОДНИЧИХ ПРЕДМЕТІВ У ПРОФІЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ (ПОГЛЯД УЧИТЕЛЯ). Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 14-21. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-4-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ