ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
Анотація
Стаття присвячена висвітленню теоретичних засад формування управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Проведений аналіз наукових праць, присвячених формуванню професійної та управлінської компетентностей майбутніх фахівців фізичної культури і спорту, свідчить про те, що ця проблема як у теоретичному, так і в методологічному аспектах не досить досліджена. Зазначено, що науковці розглядали різні аспекти професійної компетентності та культури майбутніх фахівців фізичної культури і спорту, проблему формування управлінської компетентності. Досліджуються поняття «компетентність», «компетенція», «професійна компетентність», «управлінська компетентність», «управлінська компетентність фахівців фізичної культури і спорту», а також з’ясовується сучасний стан їх сформованості. Встановлено, що управлінська компетентність майбутнього фахівця фізичної культури і спорту – це сукупність компетенцій, які охоплюють систему знань основ теорії управління. Щоб фахівець не тільки мав управлінську компетентність, але й міг би її застосовувати у своїй професійній діяльності, необхідно забезпечити розширення меж професійної підготовки у сфері фізичної культури і спорту, ґрунтуючись на передових підходах до навчання та нових освітніх стандартах. Доведено, що майбутня діяльність фахівця фізичної культури і спорту, а фактично й управлінська компетентність, передбачає її формування під час професійної підготовки, що дасть змогу більш ефективно використовувати творчий, фізичний та інтелектуальний потенціал в теперішніх економічних умовах праці, здійснюючи професійні функції на фоні високого рівня ділових та особистісних якостей, в керуванні процесами і людьми. Автор наголошує, що розвиток фізкультурно-спортивного руху в ринкових умовах неможливий без фахово підготовлених, компетентних фахівців-управлінців фізичної культури і спорту. Встановлено, що формування управлінської компетентності майбутнього фахівця фізичної культури і спорту у процесі професійної підготовки має базуватися на загальнолюдських цінностях, комплексному компетентнісному підході та професійній компетенції майбутнього фахівця, необхідних під час роботи у сучасних соціально-економічних умовах.
Посилання
2. Быстрицкая Е.В. Проективный подход к построению профессионально-педагогической компетентности специалиста в области физической культуры и спорта. Теория и практика физической культуры. 2007. № 11. С. 50–55.
3. Волкова С.С. Формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури. URL: www.rusnauka.com/.../27099.doc.htm
4. Гаджиев А.Г. Развитие управленческих компетенций государственных служащих : дисс. ... канд. экон. наук. Москва, 2012. 158 с.
5. Гузеев В.В. Планирование результатов образования и образовательная технология. Москва : Народное образование, 2000. 242 с.
6. Гасюк І.Л. Фізична культура та спорт: правові, економічні, управлінські засади діяльності в галузі : навчальний посібник. Харків : Видавництво ХГПА, 2011. 457 с.
7. Дубревський Ю.М. Управлінська компетентність як складник професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2008. № 6. С. 91–93.
8. Дубревський Ю.М. Актуальність підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту до формування управлінської компетентності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. Вип. 09. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua
9. Жолдак В.И., Сейранов С.Г. Социология менеджмента физической культуры и спорта. Москва : Советский спорт, 2003. 384 с.
10. Заславская О.Ю. Развитие управленческой компетентности учителя в системе многоуровневой подготовки в области методики обучения информатике : дис. ... д-ра пед. наук. Москва, 2008. 443 с.
11. Зязюн І.А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. Київ : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.
12. Колодезникова С.И. Научно-методические основы формирования управленческой компетентности будущего специалиста по физической культуре и спорту. Сибирский педагогический журнал. 2013. № 2. С. 107–111.
13. Концепція педагогічної компетенції. URL: http://www.kgpa.km.ua/qnode
14. Криштанович С.В. Формування управлінської компетентності фахівців фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. 2018. Вип. 64. С. 120–121.
15. Кузьмина Н.В. Предмет акмеологии. Санкт-Петербург : Политехника, 2002. 188 с.
16. Петунин О.В. Формирование профессионального мастерства учителя физкультуры. Москва : Просвещение, 1980. 112 с.
17. Публічний електронний словник української мови. URL: http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy
18. Толочко В.М., Міщенко І.В. Система основних понять теорії управління : методичні рекомендації. Харків, 2012.
19. Galkin V.V. Ekonomika i upravlenie fizicheskoj kul’turoj i sportom [Economy and management a physical culture and sport]. Rostov on Don : Phoenix, 2006. 448 p.
20. Ozolin N.G. Nastol’naia kniga trenera [Table book of trainer]. Moscow : Astrel, 2002. 864 p.
21. Singaievs’kij S.M., Leonenko A.O., Zubal’ M.V. Pedagogichne upravlinnia iak ob’iektivna neobkhidnist’ profesijnogo piznannia majbutnimi pedagogami [Pedagogical management as objective necessity of professionalcognition by future teachers]. Zdorov’ia i osvita [Health and education]. Donetsk : DNU, 2002. P. 81–84.