ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА МИХАЙЛА ЩЕПКІНА ЯК ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО АКТОРА

Ключові слова: театральна педагогіка, акторська майстерність, новаторство, реалістичний напрям, український театр, професійна підготовка, реформаторство, корифей.

Анотація

Зміст статті полягає в постановці проблеми значущості творчих надбань вітчизняних корифеїв для сучасної професійної підготовки акторських кадрів України. Театральна діяльність і практичні здобутки Михайла Семеновича Щепкіна визначили сутність «щепкінської театральної педагогіки», яку автори вважають цінним підґрунтям для роботи із сучасними майбутніми акторами. Зазначено, що саме М.С. Щепкін заклав підґрунтя театру переживання і став засновником реалістичного напряму в сценічному мистецтві. У статті представлений дискурс здобутків, творчого шляху, акторської діяльності Михайла Семеновича Щепкіна та визначено три його аспекти, а саме: вивчення напрацювань видатного актора і їх розгляд у контексті історичного розвитку світової та вітчизняної культури; відображення життєвого і творчого шляху корифея, літературних записів і його поглядів на суспільство в довідкових виданнях різного характеру; порівняння його творчості та особистості з видатними діячами літератури й мистецтва, що набули світового значення в цій галузі. Представлено думку авторів, що саме театральна педагогіка М.С. Щепкіна розглянута недостатньо, тому сформульований четвертий аспект, якому необхідно приділити більше уваги в контексті дослідження особливостей його роботи з молодими акторами. У представленій статті авторами визначено й розглянуто дві складові частини щепкінської педагогіки: теоретична (основні принципи підготовки актора) та практична (методична). Охарактеризовано основні принципи викладання акторської майстерності М.С. Щепкіна, особливості акторської природи, способи створення сценічного образу, ідентифікаційні механізми створення ролі. Підкреслено вплив визначного діяча на театральний світ, його моральну й артистичну авторитетність, безпосередню чарівність професійної гри, тому сучасні представники сцени не можуть залишатися поза засвоєнням його художніх принципів. Театральна педагогіка М.С. Щепкіна подана як підґрунтя в професійній підготовці сучасного майбутнього актора. У статті представлено напрями подальшого дослідження порушеної теми.

Посилання

1. Алперс Б.В. Театр Мочалова и Щепкина. Москва : Искусство, 1979. 632 с.
2. Антонович Д.В. Триста років українського театру (1619–1919).Прага : Укр. громад. вид. фонд, 1925 (Друк. «Легіографія»). 272 с.
3. Волошин I.О. Актор Щепкін на Україні: (до 200-річчя з дня народження). Київ : Мистецтво, 1988. 137 с.
4. Волошин І.О. Михайло Щепкін і Україна. Київ : Мистецтво, 1963. 44 с.
5. Волошин І. Т. Шевченко і М. Щепкін. Київ : Мистецтво, 1963. 95 с.
6. Дурилін С.М. Творча єдність. Київ : Державне видання образотворчого мистецтва і муз. літератури, 1957. 173 с.
7. Культурологія. Українська і зарубіжна культура : навчальний посібник / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін. ; за ред. М.М. Заковича. Київ : Знання, 2009. 589 с.
8. Локарєва Г.В., Полупан Д.С. Основні принципи акторської діяльності Михайла Семеновича Щепкіна. Методологічні та практичні проблеми професійної підготовки акторів і дизайнерів: матеріали V науково-методичного семінару (Запоріжжя, 25 листопада 2021 року). Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2021. С. 50–55.
9. История зарубежного театра: в 4-х ч. / ред.: Г.Н. Бояджиев, А.Г. Образцова. Москва : Просвещение, 1981–1987. ч. 3 / ред.: Г.Н. Бояджиев, А.Г. Образцова. 2-е изд., перераб. и доп. 1986. 255 с.
10. Історія Української РСР: у 10 т. / гл. редкол.: Ю.Ю. Кондуфор (гл. ред.) та ін. ; АН УРСР, Ін-т історії. Київ : Наукова думка, 1981–1985. Т. 4 / редкол.: Н.Н. Лещенко (відп. ред.) та ін. 1983. 694 с.
11. Енциклопедія українознавства: Словникова частина: 11 т. / Наукове товариство імені Шевченка ; гол. ред. проф., д-р Володимир Кубійович. Париж, Нью-Йорк : Молоде життя, 1995. 398 с.
12. Эфрос Н.Е. М.С. Щепкин (Опыт, характеристики). Петербург : Художественное издательство Светозар, 1920. 90 с.
13. Роздобудько І. Щепкін і Шевченко / Східна Слобожанщина. Українці навколо України. [Архівовано 22 березня 2022 у Wayback Machine].
14. Станиславский К.С. Моя жизнь в искусстве. Собрание сочинений в восьми томах. Том 1. Москва : Государственное издательство «Искусство», 1954. 544 с.
15. Толмазова Н.М. Щепкін Михайло Семенович. Енциклопедія історії України: Т. 10 / редкол.: В.А. Смолій (голова) та ін. ; НАН України. Інститут історії України. Київ : В-во «Наукова думка», 2013. 688 с.
16. Український драматичний театр: Нариси історії [В 2 т.] / під ред. М. Рильського. Т. 1: Дожовтневий період. Київ : Наукова думка, 1967. 518 с.
17. Щепкин М.С. Записки. Письма. Москва : Искусство, 1952. 682 с.
18. Щепкіна Михайла Семеновича портрет. Шевченківська енциклопедія: Т. 6 / гол. ред. М.Г. Жулинський. Київ : Ін-т літератури ім. Т.Г. Шевченка, 2015. 1013 с.
19. Щепкін М.С. Українська мала енциклопедія : 16 кн.: у 8 т. / проф. Є. Онацький. Накладом Адміністратури УАПЦ в Аргентині. Буенос-Айрес, 1967. 2102 с.
Опубліковано
2023-02-28
Як цитувати
Локарєва, Г. В., & Полупан, Д. С. (2023). ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА МИХАЙЛА ЩЕПКІНА ЯК ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО АКТОРА. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 62-68. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-4-09
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ