СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО АКТОРА ДО ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ У ВІТЧИЗНЯНИХ ТА ЗАРУБІЖНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Анотація
Зміст статті полягає в дослідженні проблеми пошуку сучасних підходів до підготовки майбутнього актора до професійного спілкування у вітчизняних та зарубіжних навчальних закладах, формування творчого потенціалу майбутніх акторів вербальними та невербальними засобами. Здійснено огляд науково-теоретичних та практичних підходів до означеної проблеми видатних педагогів, викладачів фахових дисциплін та відомих діячів сучасного вітчизняного та зарубіжного театру. Особливу увагу приділено ознайомленню з досвідом зарубіжних колег у роботі з формування професійного дихання, що водночас є основою розвитку голосових даних майбутнього актора. Зроблено акцент на необхідності спрямування педагогічних зусиль на звільнення майбутнього актора від зайвого фізичного напруження для опанування навичок вільного використання дихання та голосу в процесі професійного спілкування. Приділено увагу вихованню професійно необхідних особистісних якостей майбутнього актора, що є основою налагодження його взаємовідносин у творчому колективі та соціумі. Указано на необхідність комплексного підходу до вивчення студентом механізму голосоутворення, засвоєння законів вищої нервової діяльності людини, опанування знань з фізіології, анатомії з метою розуміння діяльності організму в процесі комунікації та координації роботи органів мовлення, що робить процес підготовки майбутнього актора мультикультурним та міждисциплінарним явищем. Професійне спілкування розглядається як визначальна характеристика фахової діяльності актора та засіб розвитку творчого потенціалу особистості. Наведено приклади використання різноманітних прийомів опанування засобів професійного спілкування в школах фахової підготовки, висвітлено зміст, форми та методи підготовки майбутнього актора до професійного спілкування, що спрямовані на пробудження активного залучення майбутніх акторів до навчальної діяльності. Розглянуто шляхи поліпшення організації навчально- виховного процесу вишів для вдосконалення підготовки майбутніх акторів до самостійної професійної діяльності у творчих колективах та вміння використовувати навички професійного спілкування у всіх можливих його аспектах.
Посилання
2. Безгін О. І. Фахові особливості театральної освіти: монографія. Київ: Освіта України, 2013. 291 с.
3. Гротовский Е. От Бедного Театра к Искусству-проводнику: сб. статей. / пер с. пол., вступ. ст. и примеч. Н. З. Башинджагян. Москва: Артист. Режиссер. Театр, 2003. 348 с.
4. Klifford Turner J. Voice and Speech in the Theatre. 5-th ed. London: A & C Black, 2000. 152 p.
5. Linklater K. Freeing the Natural Voice. Hollywood: Drama Publiser, 2006. 130 p.
6. Лобанов А. П. Школа майстерності: навч. посіб. Харків: Федорко, 2012. 668 с.
7. Machlin Е. Speech for the Stage. New York; London: Routledge; A Theatre Arts Books, 1992. 254 p.
8. Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 026 «Сценічне мистецтво» / розробн. стандарту: О. Є. Бучма, С. І. Гордєєв.