ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТРАВМАТИЗМУ УЧНІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНИХ ВПРАВ

Ключові слова: попередження травматизму, учні молодших класів, фізичні вправи, різні види падінь

Анотація

Стаття спрямована на вирішення актуальної соціальної проблеми попередження травматизму учнів молодших класів засобами фізичних вправ. Розглянуто основні види та причини дитячого травматизму, вікові особливості формування довільних рухів, роль низки психофізіологічних функцій в організації оптимальної форми рухової діяльності. Здійснено теоретичний аналіз досліджень щодо вивчення загальних принципів формування довільних рухів, їхніх вікових особливостей, характеру рухової діяльності в нестандартних і ускладнених умовах, адаптивного значення їх варіабельності; розглянуто причини та основні види шкільного травматизму, причини виникнення травм у дітей різного віку, існуючі засади організації його попередження. Проаналізовано види, характер, причини дитячого травматизму під час занять фізичними вправами. З’ясовано, що, незважаючи на постійні зусилля вчителів, травматизм на уроках фізичної культури та під час знаходження в школі залишається значним, тому ця проблема є актуальною, найкращий засіб вирішення якої є профілактика. Розроблено класифікацію різних видів падінь. Основним чинником для обґрунтування ролі фізичних вправ у попередженні травматизму учнів молодших класів була ідея, що через систематичні заняття під час уроків фізкультури із застосуванням спеціальної методики значно зростає варіативність рухових дій, які супроводжуються значним підвищенням адекватних можливостей. Розроблено та апробовано методику попередження травматизму учнів молодших класів, яка дає змогу цілеспрямовано вирішувати оздоровчі завдання, що стосуються найчастіших порушень здоров’я школярів, – травм. Окрім того, використання даної методики дало змогу підвищити рівень гармонійності розвитку фізичних якостей, сформувати життєво важливі рухові вміння та навички як основу фізичного виховання у школі. Практична значущість дослідження полягає у тому, що рекомендовано спеціальну методику використання фізичних вправ на уроках фізичної культури, що формує у молодших школярів уміння виконувати травмобезпечні падіння в нестандартних та ускладнених умовах, дає змогу знизити дитячий травматизм у життєво важливих ситуаціях. Доведено, що дотримання установлених норм, правил поведінки, оволодіння травмобезпечними видами падінь дають змогу на належному організаційному рівні проводити урок, зберегти здоров’я і життя учнів.

Посилання

1. Бех І.Д. Проблеми фізичного виховання і розвитку школярів та забезпечення їхнього здоров’я. Журнал АМН України. 2001. Т. 7. № 3. С. 487–494.
2. Бойченко Ю. Профілактика травматизму на уроках фізичної культури і перша долікарська допомога. Фізичне виховання в школі. 2009. № 4. С. 21–24.
3. Бріжата І.А. Програма попередження шкільного травматизму на уроках фізичної культури. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2008. 79 с.
4. Волянюк Н.Ю. Сучасні аспекти професійної підготовки фахівців із фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 1999. № 19. С. 34–36.
5. Всесвітня організація охорони здоров’я: Доповідь про профілактику дитячого травматизму. URL: http://www.who.int/violence_injury_prevention/child/injury/world_ report/en/
6. Грубар І.Я. Дитячий травматизм: профілактика та реабілітація засобами фізичного виховання : дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту. Львів, 2004. 20 с.
7. Дитячий травматизм. URL: https://tsn.ua/ukrayina/dityachiy-travmatizm-tsn-ta-ekspert-perevirilinaskilki-bezpechna-oselya-gaytani-dlya-yiyi-donki-222506.html
8. Конох А.П. Профілактика травматизму у молодших школярів засобами фізичного виховання. URL: https://referatu.net.ua/referats/7569/179145
9. Назарова С.К. Динаміка дитячого травматизму та попередження ранньої інвалідності. Молодий вчений. 2016. № 8. С. 417–421.
10. Панасюк О.О. Профілактика травматизму у процесі занять фізичним вихованням студентської молоді. URL: ttp://irbis-nbuv.gov.ua›irbis_nbuv cgiirbis_64
11. Про стан травматизму серед здобувачів освіти та працівників закладів освіти за 2022 р. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/88666/
12. Степаненко О.С. Аналіз травматизму в спорті та шляхи його попередження. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ujmbs_2019_4_1_49 С. 320–324
13. Техніка безпеки на уроках фізкультури. URL: http://ukrefs.com.ua/page,8,103092-Tehnikabezopasnosti-na-urokahfizkul-ury.html (accessed: 20.09.2021).
14. Шиян Б.М., Грубар І.Я. Шкільний травматизм: причини та шляхи профілактики. Актуальні проблеми розвитку фізичного виховання в навчальних закладах. Чернівці, 2004. С. 68–74.
15. Aman M, Forssblad M, Henriksson-Larsen K. Incidence and severity of reported acute sports injuries in 35 sports using insurance registry data. Scand J Med Sci Sports. 2016; 26(4): 451–62.
16. Roos KG, Marshall SW, Kerr ZY, Golightly YM, Kucera KL, Myers JB, et al. Epidemiology of overuse injuries in collegiate and high school athletics in the United States. Am J Sports Med. 2015; 43(7): 1790–7.
Опубліковано
2024-09-26
Як цитувати
Конох, А. П., Конох, А. А., & Конох, О. Є. (2024). ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТРАВМАТИЗМУ УЧНІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНИХ ВПРАВ. Фізичне виховання та спорт, (2), 18-25. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-2-03
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають