НАПРЯМИ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРИРОДООХОРОННОЇ РОБОТИ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

  • Т. В. Турбар
Ключові слова: природоохоронна робота, охорона природи, екологічна освіта, загальноосвітня школа, учні загальноосвітньої школи

Анотація

Стаття присвячена теоретичному дослідженню напрямів та форм організації природоохоронної роботи учнів загальноосвітньої школи в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття та визначенню їх значення для сучасності. Аналіз науково-педагогічної та методичної літератури дає можливість стверджувати, що основні форми та методи організації природоохоронної роботи учнів загальноосвітньої школи у досліджуваний період були спрямовані на формування у школярів практичних умінь та навичок раціонального природокористування та відповідального ставлення до природи. Виділено та охарактеризовано такі напрями природоохоронної роботи учнівської молоді: теоретичний, просвітницький та практичний, що реалізовувались через різні види і форми природоохоронної роботи. Доведено, що особливе значення для організації природоохоронної роботи у школі мали різні форми позакласної роботи: індивідуальні, групові та масові, участь школярів у яких давала можливість для практичної реалізації теоретичних природоохоронних знань, отриманих на уроках. Природоохоронна робота в школах у досліджуваний період здійснювалася через організацію різних видів діяльності, таких як: озеленення шкіл та населених пунктів, лісовідновлення, охорона і догляд за лісами, боротьба з ерозією ґрунтів, рекультивація і догляд за ландшафтами, охорона водойм і річкових запасів, корисних комах, птахів і звірів. Природоохоронна робота організовувалася в різноманітних формах, зміст яких визначався її практичною спрямованістю. Аналіз досвіду організації природоохоронної роботи учнів загальноосвітньої школи у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття переконав нас у тому, що він містить у собі великий педагогічний потенціал, уміле використання якого дозволить уже сьогодні ефективно вирішувати екологічні проблеми.

Посилання

1. Алексеев Н.А. Учебно-воспитательная работа в школьном саду : пос. для учителей средней школы. Москва : Изд-во Мин. просвещения РСФСР, 1956. 167 с.
2. Бацула Ф.А. Навчальна та гурткова робота на пришкільних ділянках. Зб. : Природознавство і хімія в школі. Вип. IV. 1952. С. 47‒54.
3. Беляева Л.Т. Ботанические экскурсии в природу : пос. для учителей сред. шк. 2. изд . Москва : Учпедгиз, 1958. 244 с.
4. Бобнева Н.В живой лаборатории. Пионер. 1959. № 9. С. 70‒72.
5. Боченко В.Є., Добровольський І.А., Клевцов Т.А., Мазур Н.О., Трайтак Д.І. Школа і охорона природи. Київ : Радянська школа, 1965. 115 с.
6. Вакуленко Н.І. Поєднання теорії з практикою під час вивчення природи. Радянська школа. 1953. № 7. С. 39‒41.
7. Вербицький В.В. Традиційне і нове в еколого-натуралістичних позашкільних закладах. Рідна школа. 1995. № 10‒11. С. 45‒48.
8. Вербицький В.В. Формування практичного розуму цілеспрямованого учня (з досвіду сталого розвитку позашкільної еколого-натуралістичної освіти) : моографія. Київ : Деміур, 2002. 230 с.
9. Волкова А.С. Екологічне виховання школярів. Київ : Знання, 1985. 46 с.
10. Захлебный А.Н. Школа и проблемы охраны природы: содержание природоохранного образования. Москва : Педагогика, 1981. 184 с.
11. Захлебный А.Н., Суравегина И.Т. Экологическое образование школьников во внеклассной работе : пособ. для учителей. Москва : Просвещение, 1984. 160 с.
12. Измайлов И.В., Михлин В.Е., Шашков Э.В., Шубкина Л.С. Биологические экскурсии : кн. для учителей. Москва : Просвещение, 1983. 224 с.
13. Коваль Н.С. Люби і бережи природу (Матеріали для екологічного виховання учнів початкових класів). Початкова школа. 1991. № 1. С. 14‒18.
14. Манорик Л.П., Клименко Л. . Екологічне виховання школярів. Радянська школа. 1987. № 4. С. 55‒59.
15. Міллер Т.Н. Виховання у молодших школярів любові до природи. Радянська школа. 1958. № 9. С. 59‒64.
16. Молодежь в охране природы / под. ред. А.А. Иноземцева. Саратов : Изд-во Саратовського ун-та, 1972. 158 с.
17. Наказ «Про затвердження положення про Всеукраїнський конкурс «Земля – наш спільний дім». Офіційний вісник України. 2012. № 44. С. 184‒188.
18. Нацевич Ю.М., Мошкович Ю.Й. Господарі «зеленої комори». Радянська школа. 1975. № 8. С. 92‒95.
19. Никишов А.И., Мокеева З.А., Орловская Е.В., Семенова А.М. Внеклассная работа по биологии : пособ. для учителей. 2-е изд., перераб. Москва : Просвещение, 1980. 239 с.
20. Ніколаєва Є.С. Виховувати в учнів бережливе ставлення до природи. Радянська школа. 1971. № 9. С. 89‒91.
21. Онищук В.О. Природоохоронна робота у 3 класі. Початкова школа. 1974. № 7. С. 42‒51.
22. Орлов М.І., Лемпицький Л.П. Шкільна навчально-дослідна ділянка. Радянська школа. 1955. № 4. С. 25‒29.
23. Отношение школьников к природе / под ред. И.Д. Зверева, И.Т. Суравегиной. Москва : Педагогика, 1988. 128 с.
24. Охріменко А.М, Березовський В.Я. Друзі пернатих. Радянська школа. 1975. № 6. С. 90‒92.
25. Охріменко А.М. Природоохоронна робота школярів. Радянська школа. 1974. № 4. С. 40‒42.
26. Полянський В.К. Формування навичок природоохоронної роботи. Радянська школа. 1976. № 5. С. 68‒70.
27. Попорков М.А. Учебно-опытная работа на пришкольном участке : пособ. для учителей. Москва : Просвещение, 1974. 272 с.
28. Постанова ЦК КПУ та Ради Міністрів КПУ «Про посилення охорони природи і поліпшення використання природних ресурсів». ЗП УРСР. 1973. № 5. С. 35.
29. Программы для внешкольных учреждений и общеобразовательных школ. Химические кружки / под. ред. Л. А. Коробейниковой, Г. В. Лисичкина. Москва : Просвещение, 1988. 176 с
30. Пустовіт Г.П. Дослідницька робота на шкільній ділянці. Початкова школа. 1988. № 5. С. 31‒34.
31. Рубцова Е. Золотые всходы. Пионер. 1949. С. 15‒19.
32. Сергієнко Д.Л. Кожній школі – навчально-дослідну ділянку. Радянська школа. 1952. № 5.С. 49‒52.
33. Сергієнко Д.Л. Позакласна і позашкільна робота з Мічурінської біології. Радянська школа. 1951. № 6. С. 41‒47.
34. Ткачук І.В. Природоохоронна робота в школі. Початкова школа. 1971. № 9. С. 17‒20.
35. Тюпа У.А. Етапи розвитку шкільних навчально-дослідних ділянок на Україні. Наукові записки. 1961. Т. 16, Вип. 2. С. 218‒223.
36. Фотоконкурс «Родная природа». Пионер. 1974. № 1. С. 16‒17.
37. Шемшученко Ю.С. Берегти красу рідного краю. Радянська школа. 1977. № 10. С. 61‒65.
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Турбар, Т. В. (2022). НАПРЯМИ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРИРОДООХОРОННОЇ РОБОТИ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ). Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 7-18. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають