РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: інформаційно- цифрова компетентність, майбутній учитель початкової школи, професійна підготовка, інформаційно- цифрові технології.

Анотація

Стаття присвячена проблемі розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Проаналізовано зміст інформаційно-цифрової компетентності в контексті сучасних вимог до змісту професійної підготовки майбутнього вчителя нової української школи. Проведено теоретичний аналіз поняття «інформаційно-цифрова компетентність майбутнього вчителя початкової школи». У ході дослідження здійснено спробу теоретично дослідити та обґрунтувати зміст та напрями розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Досліджено структуру інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів, з’ясовано, що компетентність, яка розглядається, включає змістовний (знання) і професійний (уміння) компоненти. Проаналізовано можливості цифрових технологій для організації освітнього процесу в початковій школі, що підкреслює важливість її формування у майбутніх педагогів. Доведено, що розвиток інформаційно-цифрової компетентності в процесі професійної підготовки включає в себе формування здатності: застосовувати інформаційні технології в процесі викладання різноманітних освітніх галузей у початковій школі; використовувати ці технології для організації власної методичної роботи та для підвищення інтересу учнів до змісту навчального матеріалу. Встановлено, що процес формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів повинен тривати впродовж усього періоду професійної підготовки, адже невід’ємною складовою частиною інформаційної культури майбутнього педагога є формування знань та розвиток умінь у галузі інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій, необхідних для їх ефективного використання в навчальному процесі, формування інформаційної культури студентів; уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, аналізувати інформацію, здійснювати рефлексію своєї діяльності та її результатів.

Посилання

1. Барановська В.М. Проблема формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів у педагогічній теорії. Педагогічний дискурс. 2011. № 10. С. 29–32.
2. Биков В.Ю., Спірін О.М., Пінчук О.П. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. 2017. URL: https://lib.iitta.gov.ua/709026/.
3. Дрокіна А.С. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів початкової школи в умовах оновлення освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. Вип. 29. С. 51–56.
4. Зуева Е.И. Проектирование и использование компьютерной поддержки при формировании учебной деятельности младших школьников : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Новосибирск, 1999. 21 с.
5. Иванов Д.А. Компетентностный подход в образовании. Проблемы, понятия, инструментарий. Омск : [б. и.], 2003. 98 с.
6. Ілляш С.Д. Інформаційна культура як важлива складова професійної культури майбутнього вчителя початкових класів. Наука і освіта. 2014. № 3. С. 68–72.
7. Кадемія М.Ю., Косянчук М.С. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 61. С. 13–19.
8. Нікулочкіна О.В. Розвиток інформаційної компетентності вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти : навч.-метод. посіб. Запоріжжя : ЛІПС, 2009. 92 с.
9. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенка. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
10. Професійний стандарт вчителя початкових класів закладу загальної середньої освіти. URL: https:// www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=R estrProfesiinikhStandartiv.
11. Самборська О. Інформаційно-цифрова компетентність майбутнього вчителя початкових класів і фактори її формування. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство» . 2019. № 1(7). С. 114–125.
12. Самборська О. Модель модернізації інформаційно-цифрової підготовки майбутніх учителів початкових класів. Цифрова компетентність вчителя нової української школи : м атеріали всеукр. наук.-практ. семінару: 2020 (Київ, 5 березня 2020 р.) / за заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2020. С. 90–93.
13. Співаковський О.В., Пєтухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі : навч.-метод. посіб. для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». Херсон : Айлант, 2012. 386 с.
14. Цюняк О.П., Розлуцька Г.М., Кравець О.В. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у закладах вищої освіти. Науковий вісник ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 1(48). С. 435–438.
15. Четверикова Т. Формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2016. № 1. С. 223–227.
Опубліковано
2022-08-16
Як цитувати
Турбар, Т. В. (2022). РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 112-119. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-2-17
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають