ІННОВАЦІЙНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО ЯК ФАКТОР РЕГІОНАЛЬНОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ: УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНТЕНТ

  • А.Р. Фіалковський
Ключові слова: регіональна економіка, конкурентоспроможність, регіональне управління, преактивне управління, реактивне управління

Анотація

Ускладнення відносин, посилення турбулентності, новизна викликів, що виникають перед регіональною економікою обумовлюють доцільність пошуку нових чинників підвищення регіональної конкурентоспромож- ності, однин з яких виступає інноваційне підприємництво. Метою публі- кації є обґрунтування пропозицій щодо застосування сучасних управлін- ських технологій активізації інноваційного підприємництва як фактору підвищення конкурентоспроможності регіону. В статті показана роль інноваційного підприємництва в процесі формування регіональної кон- курентоздатності. Запропоновано розглядати інновації як економічну цін- ність в її економічному значінні: вона створює принципово нові ресурси, які потрібні економіці регіону для її інтенсивного, якісного зростання. Доведено, що активізація інноваційного підприємництва відбувається за наявності політичних, економічних, культурних та управлінських умов. Розкрито значення управління як базової консігнації успішного розвитку інноваційного підприємництва в регіоні. Регіональний менеджмент є умовою, коли рішення сприятимуть підтримці інноваційного підпри- ємництва, яке буде створювати інновації, і перетворюватися на детермі- нантну конкурентну перевагу регіонального розвитку. Описані елементи механізму управління інноваційним розвитком, у складі якого виділені преативні та інтерактивні складові. Преативне управління спрямоване на майбутнє і є частиною стратегічного менеджменту, включає страте- гію, стратегічну інфраструктуру, освіту. Інтерактивне управління забез- печує дотримання інтересів всіх учасників регіональної життєдіяльності і виступає складовою поточного менеджменту, формує узгодженість інте- ресів в процесі здійснення тактики регіонального розвитку. Інтерактив, крім застосування на етапі розробки стратегії розвитку регіону та його інноваційного підприємництва, проявляється, наприклад, в наступному: консалтинг стартапів стосовно вибору найбільш оптимальної органі- заційно-правової форми бізнесу, фінансова підтримка поточних акцій інноваційних підприємців, регіональні цільові програми підтримки інноваційного бізнесу. Управлінські умови перетворення інноваційного підприємництва на чинник регіональної конкурентоздатності передбача- ють поєднання преативної компоненти управління з інтерактивною, що надає можливості регіональній адміністрацій стратегічні рішення пого- джувати з тактикою розвитку території, здійснити в процесі підтримки інноваційного підприємництва адекватні фіскальні, кредитні, консалтин- гові та інші заходи.

Посилання

1. Ackoff Russell L. (2021). A brief guide to interactive planning and idealized decision. URL: https://www.ida.liu.se/~steho87/ und/htdd01/AckoffGuidetoIdealizedRedesign.pdf [in English]
2. Crant J. Michael (2020). Proactive Behavior in Organizations. Journal of Management, 26(3), 435–462 [in English]
3. Kroslakova M., Kubichkova V., Jurkovichova L., Kubiniy N. (2015). Dynamics of high growth enterprises – “gazelles” – in Check Republic. Problems and Perspectives in Management, 13. Issue 2, 27–35. [in English]
4. Kubiniy N., Marhitich V., Kosovilka Т. (2019). Potential of strategic development of regional economy. Challenges of globalization in economics and business: 4 International scientific conference, 1–2 November, Tbilisi, 237–242.
[Electronic resourse] URL: https://dspace.tsu.ge/handle/123456789/523?locale-attribute=en (date of access: 05/04/2021). [in English]
5. Kubiniy N., Marhitich V., Kosovilka T. (2020). Modern Content of Strategic Regional Development Potential.Economics and Business., 1. [Electronic resourse]. URL: http://eb.tsu.ge/?cat=nomer&leng=eng&adgi=
945&title=Modern%20Content%20of%20Strategic%20Regional%20Development%20Potential (date of access: 07.02.2020). [in English]
6. Roger R. Stough (2016). Entrepreneurship and Regional Economic Development: Some reflections. Investigaciones Regionales Journal of Regional Research, 36, 129–b 150. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/74338678.pdf [in English]
7. Vatamaniuk-Zelinska U. (2011). Zakhody rehionalnoi polityky dlia spryiannia rozvytku pidpryiemnytstva u promyslovomu sektori ekonomiky. [Regional policy measures to promote entrepreneurship in the industrial sector of the economy]. Ekonomichnyi chasopys – Economic Journal XX1, 1–2, 59–62. [in Ukrainian]
8. Нamova, O.V., 2020. Innovatsiina diialnist yak chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia. [Innovative activity as a factor in increasing the competitiveness of machine-building enterprises] Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu : naukovyi zhurnal Ekonomichni nauky – Bulletin of Khmelnytsky National University : scientific journal, № 2(280), 231–235 [in Ukrainian]
9. Нamova, O.V. (2020). Teoretychni zasady shchodo upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv mashynobuduvannia: problemy ta perspektyvy zrostannia v rynkovykh umovakh. [Theoretical ambushes for the management of the competitiveness of machine-building enterprises: problems and prospects of growth in the minds of the market] Prychornomorski ekonomichni studii : naukovyi zhurnal – Black Sea Economic Studios : Science Journal, 49, 241–245. [in Ukrainian]
10. Dokholian S., Petrosiants V. (2007) Peredumovy rozvytku rehionalnoi konkurentospromozhnosti. [Prerequisites for the development of regional competitiveness.] Rehionalni problemy pertvorennia ekonomiky – Regional problems of economic transformation, 1, 46–50. [in Ukraininan]
11. Kniazevych A. (2015). Rynok innovatsii u skladi innovatsiinoi infrastruktury krainy. [The market of innovations as a part of an innovation infrastructure of the country.] Marketing i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management, 3, 129–139. [in Ukrainian]
12. Miklovda V.P., Stupko A.V., Britchenko I.G., Kubiniy N.Yu. (2012). Malyi biznes yak faktor konkurentospromozhnosti rehionu [Small business as a factor in the competitiveness of the region]. Poltava : Techservice. [in Ukrainian]
13. Moshak S.M., Miklovda V.P., Shandor F.F., Kubiniy N.Iu., Kubiniy V.V. (2017). Stratehichne upravlinnia konkurentospromozhnistiu: systemnyi metod ta ekzystentsialna ekspozytsiia : monohrafiia. [Strategic competitiveness management: system method and existential exposition : monograph]. Mukachevo : Karpatska vezha. [in Ukrainian]
14. Porter M. (2005). Konkurentsyia : ucheb. posobye: per. s anhl. [Competition : textbook. allowance: per. from English]. M. : Ed. house “Williams”. [in Russian]
15. Tatarkin A.I. (2006). Formuvannia konkurentnykh perevah rehionu. [Formation of Competitive Transitions for the Region]. Rehion: ekonomika ta sotsiolohiia – Region: economy and sociology, 1. [in Ukraininan]
16. Uzunov V.V. (2013). Suchasni priorytety realizatsii rehionalnoi innovatsiinoi polityky. [The current priorities for the implementation of regional innovation policy]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and dosvid, 17, 124–127. [in Ukrainian]
Опубліковано
2021-08-12
Як цитувати
Фіалковський, А. (2021). ІННОВАЦІЙНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО ЯК ФАКТОР РЕГІОНАЛЬНОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ: УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНТЕНТ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (2 (50), 94-98. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2021-2-50-18