УПРАВЛІННЯ ВНУТРІШНІМ МАРКЕТИНГОМ ПІДПРИЄМСТВА НА ОСНОВІ СИСТЕМНО-РЕФЛЕКСИВНОГО ПІДХОДУ

  • О.В. Венгерова Запорізький інститут економіки та інформаційних технологій
Ключові слова: внутрішній маркетинг, рефлексія, системно-рефлексивний підхід, департамент внутрішнього маркетингу, персонал, внутрішні клієнти, корпоративна культура, управління.

Анотація

Розглянуто проблему управління внутрішнім маркетингом на вітчизняних підприємствах. На підставі аналізу наукових публікацій визначено завдання, які виконує управління внутрішнім маркетингом на підприємстві. З’ясовано, що внутрішній маркетинг на будь-якому підприємстві є частиною загального управлінського процесу та складовою маркетингової стратегії. Досліджено структуру системи управління внутрішнім маркетингом, що дозволило встановити її подібність до комплексу маркетингу «4Р». Базовими елементами системи внутрішнього маркетингу є праця, оплата праці, робоче місце, корпоративна культура. Визначено, що кожен із цих елементів поділяється на складові, що визначають глибину процесу управління внутрішнім маркетингом. Розглянуто організаційні форми внутрішнього маркетингу, які застосовуються на практиці в західних компаніях. Установлено, що найважливіше – не прагнути до досконалості організаційної форми внутрішнього маркетингу, а досягти максимальної взаємодії між всіма відділами конкретного підприємства. Однією з найбільш вдалих організаційних форм внутрішнього маркетингу є та, у якій існує окремий департамент внутрішнього маркетингу як єднальна ланка між керівництвом вищого рівня та звичайними працівниками. Запропоновано рефлексивну модель управління внутрішнім маркетингом на підприємстві, яка ґрунтується на можливості управляти уявленням працівників про компанію, керівників та департамент внутрішнього маркетингу. Обґрунтовано доцільність використання запропонованої моделі в практичній діяльності вітчизняних підприємств. Реалізація на практиці моделі дасть змогу сформувати лояльність персоналу до підприємства, що сприятиме зростанню ефективності праці та якості обслуговування споживачів.

Посилання

1. Lazorko, K., & Zajac, M. (2014). Internal marketing and talent management as integral elements of employer branding strategies. Economic Processes Management. № 1. Retrieved from: http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2014_1/2014_1_4.pdf. [in English].
2. Naurazbayeva, Yu.V., Shesternina, M.V., Kasimova E.R. (2015). Model upravleniya vnutrennym marketinhom vuza [The model of management of the internal marketing of higher education institute]. Sovremennye issledovaniya sotsialnykh problem – Modern Research of Social Problems, 10 (54), 519-537 [in Russian].
3. Suslov, S.S. (2012). Formirovanie i razvitie sistemy upravleniya vnutrennim marketinhom v sfere obshchestvennoho pitaniya [Formation and development of the internal marketing management system in the field of public catering]. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg: SPbGAU [in Russian].
4. Dlihach, A.A. (2012). Sistemno-refleksivnoe stratehicheskoe marketinhovoe upravlenie [System-reflective strategic marketing management]. ETAP: ekonomicheskaya teoriya, analiz, praktika - STAGE: economic theory, analysis, practice, 7, 104-115 [in Russian].
5. Mushketova, N.S. & Lekarenko, E.N. (2012). Sistema vnutrenneho marketinha: tseli, zadachi, element [Internal marketing system: goals, objectives, elements]. Izvestiya Volhohradskoho hosudarstvennoho tekhnicheskoho universiteta. Seriya «Aktualnye problemy reformirovaniya rossiyskoi ekonomiki (teoriya, praktika, perspektiva)» - News of the Volgograd State Technical University. Series "Actual problems of reforming the Russian economy (theory, practice, perspective)", 14, 142-148 [in Russian].
6. Reshetnikova, I.L. (2015). Vnutrishnii marketynh u systemi marketynhu pidpryiemstva [Internal marketing in the enterprise marketing system]. Marketynh i menedzhment innovatsii - Marketing and Management of Innovations, 1, 45-55. [in Ukrainian].
7. Mazur, N. & Bratko, O. (2016). Vnutrishnii marketynh v systemi upravlinnia personalom [Internal marketing in the personnel management system]. Proceedings from MIIM ’16: IX Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Innovatsiini protsesy ekonomichnoho i sotsialno-kulturnoho rozvytku: vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid» – The Ninth International Scientific and Practical Conference «Innovative processes of economic and socio-cultural development: domestic and foreign experience». (pp. 79-81). Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
8. Kolesnik, E.N. (2014). Personal kak sostavlyayushchaya marketinhovoho potentsiala kompanii [Staff as a component of the company's marketing potential]. Chelovecheskiy kapital i professionalnoe obrazovanie - Human capital and vocational education, 4 (12), 51-57 [in Russian].
9. Keller, K., Kotler, F. (2018). Marketynh menedzhment [Marketing management]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
10. Fedorchenko, A.V. & Okunieva, O.V. (2015). Vnutrishnii marketynh pidpryiemstva: teoriia, metodyka, praktyka [Internal marketing of the enterprise: theory, methodology, practice]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
Опубліковано
2019-07-03
Як цитувати
Венгерова, О. (2019). УПРАВЛІННЯ ВНУТРІШНІМ МАРКЕТИНГОМ ПІДПРИЄМСТВА НА ОСНОВІ СИСТЕМНО-РЕФЛЕКСИВНОГО ПІДХОДУ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (2 (42), 115-118. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/economics/article/view/253
Розділ
Економіка праці, управління персоналом та маркетинг