СТАЛА ЦИРКУЛЯРНА БІЗНЕС-МОДЕЛЬ ІНДУСТРІЇ МОДИ: РОЗВИТОК І ЗАПРОВАДЖЕННЯ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ КРИЗИ
Анотація
У статті розглянуто еколого-економічні проблеми сучасних промислових підприємств. На основі досліджень визначено фактори, що формують подальший сталий економічний розвиток промислових підприємств, які згруповані у два напрямки: екологічний та економічний. Проаналізовано специфіку поведінки підприємств індустрії моди в умовах світової екологічної кризи. На основі аналізу обґрунтовано важливість структурної трансформації бізнес-моделей індустрії моди. Визначено, що таке перетворення має стати поступовим перетворенням з лінійної на циркулярну модель (замкненого циклу). Розглянуто теоретичні та практичні аспекти та труднощі запровадження циркулярних бізнес-моделей до індустрії моди. Розкрито сутність, переваги та проблеми, пов’язані з їх застосуванням. Проаналізовано особливості процесу переходу компаній галузі на циркулярні моделі бізнесу. Окреслено основні проблеми, які можуть виникнути у підприємців при впровадженні кругових моделей бізнесу в індустрії моди. Основними двома перешкодами є: відсутність спеціальних галузевих технологій в індустрії моди та неймовірно швидкі постійні зміни в галузі. Запропоновано перспективні варіанти переходу підприємств індустрії моди до циркулярної моделі. Вони полягають у наступному: винагорода за використану продукцію, що повертається в магазини роздрібної торгівлі, індустрія повинна прагнути до більш класичного дизайну і повторного використання ресурсів, створення довгострокової довіри та лояльності до бренду, які незаслужено забуваються на тлі сучасних інструментів маркетингу в індустрії швидкої моди.
Посилання
2. Official site of the Ellen MacArthur Foundation, What is the circular economy? Available at: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/what-is-the-circular-economy (accessed August 31, 2021).
3. Official site of the Organisation for Economic Co-operation and Development, The State of Play on Extended Producer Responsibility (EPR): Opportunities and Challenges. Available at: https://www.oecd.org/environment/waste/Global%20Forum%20Tokyo%20Issues%20Paper%2030-5-2014.pdf (accessed August 31, 2021).
4. Official site of the Encyclopedia Britannica, Fashion industry. Available at: https://www.britannica.com/art/fashionindustry (accessed August 31, 2021).
5. Official site of the Fashion for Good, The Future of Circular Fashion: Assessing the Viability of Circular Business Models. Available at: https://fashionforgood.com/wp-content/uploads/2019/05/The-Future-of-Circular-Fashion-Report-Fashion-for-Good.pdf (accessed August 31, 2021).
6. Guldmann, E. (2016). Best Practice Examples of Circular Business Models. Copenhagen : The Danish Environmental Protection Agency.
7. Resta, B., Gaiardelli, P., Pinot, R., Dotti, S. (2016). Enhancing environmental management in the textile sector: An Organisational-Life Cycle Assessment approach. Journal of Cleaner Production. No. 135. P. 620–632.
8. Allwood, J.M., Laursen, S.E., Malvido de Rodriguez, C., Bocken, N. (2006) Well dressed? The present and future sustainability of clothing and textiles in the United Kingdom. University of Cambridge : Institute for Manufacturing.
9. Official site of the Common Objective, What is Circular Fashion? Available at: https://www.commonobjective.co/article/what-is-circular-fashion (accessed August 31, 2021).
10. Official site of the Online Clothing Study, What is Circular Fashion / Challenges in Circular Fashion Movement. Available at: https://www.onlineclothingstudy.com/2019/11/what-is-circular-fashion-challenges-in.html (accessed August 31, 2021).