РОЛЬ РЕГУЛЯТОРНОГО ТА НЕРЕГУЛЯТОРНОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ВИХОДУ НАЦІОНАЛЬНИХ КОМПАНІЙ НА ЄВРОПЕЙСЬКІ РИНКИ

  • А.В. Переверзєва
  • Н.О. Дугієнко
  • А.О. Осаул
Ключові слова: регуляторне середовище, нерегуляторне середовище, вихід на міжнародний ринок, Європейський Союз, національні компанії, експортний потенціал

Анотація

У статті досліджено роль регуляторного та нерегуляторного середовища в умовах виходу підприємства на європейський ринок. Визначено, що вихід на нові ринки з конкурентоспроможною продукцією потребує використання інноваційних підходів до експорту з врахуванням сучасних тенденцій та викликів як на національному, так і міжнародному рівнях функціонування економіки. Обґрунтовано, що стабільність розвитку національної економіки та рівень її конкурентоспроможності залежить від ступеня інтернаціоналізації підприємств, що забезпечують реалізацію виробничого, інноваційно- інвестиційного та соціально-економічного потенціалу. Розглянуто структуру національного експорту товарів і послуг. Показано, що Європейський Союз є основним торговельним партнером України. Визначено фактори, що вплинули на експортну діяльність України з країнами Європейського Союзу. Досліджено роль малих та середніх підприємств в експортному потенціалі України та світі. Визначено, що рівень використання бізнес-стратегій інтернаціоналізації українськими підприємствами є недостатнім для реалізації потенційних можливостей, незважаючи на те, що спостерігається високий рівень експортної активності національних підприємств. Обґрунтовано, що рівень інтернаціоналізації підприємства залежить від регуляторного та нерегуляторного середовища, що встановилось у державі. Проаналізовано нерегуляторні чинники: доступ до фінансування, доступ до знань та інформації, доступ до технологій та інновацій. Виокремлено основні проблеми виходу національних компаній на зовнішні ринки. Визначено, що недостатній рівень фінансування є значною перешкодою для більшості підприємців, хоча це не єдиний ресурс, необхідний для успішної експортної діяльності. Важливо також правильно організувати бізнес-процеси, здатність до комунікації та пошуку нових партнерів, розуміння особливостей позиціонування та сегментування свого продукту, орієнтація щодо сучасних тенденцій, викликів та можливостей. Доведено, що важливою умовою інтернаціоналізації є високий рівень конкурентоспроможності підприємства, що формується за рахунок розробки та впровадження інновацій.

Посилання

1. Andersson S. (2000) Internationalization of the Firm from an Entrepreneurial Perspective. International Studies of Management Organizations. 2000. Vol. 30, P. 63–92. [in English]
2. Johanson J., Vahlne J.E. (1990) The Mechanism of Inernationalization. International Marketing Review. 1990. Vol. 7. № 4. P. 11–24. [in English]
3. Buckley P.J., Casson M. (2020) The internationalization theory of the multinational enterprise: past, present and future. British Journal of Management. 2020, № 31(2). P. 239–252. URL: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12344 [in English]
4. Andrushkiv B.M., Kramar I.Iu., Pohaidak O.B. (2019) Osoblyvosti formuvannia stratehii internatsionalizatsii subiektiv hospodariuvannia v konteksti vymoh ЕS (shliakhy ta elastychnyi instrumentarii vyrishennia problemy) [Features of the formation of the strategy of internationalization of economic entities in the context of EU requirements (ways and flexible tools for solving the problem)]. Innovatsiina ekonomika. № 3–4. P. 65–71. [in Ukrainian]
5. Kramar I., Marynenko N. (2018) Peredumovy internatsionalizatsii mashynobudivnykh pidpryiemstv [Prerequisites for the internationalization of machine-building enterprises]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. Ternopil : TNTU. Tom 55. № 2. P. 27–40. [in Ukrainian]
6. Lytvyn O.Ie. (2016) Eksportnyi potentsial ta mozhlyvosti ukrainskykh malykh ta serednikh pidpryiemstv na yevropeiskomu rynku [Export potential and opportunities of Ukrainian small and medium enterprises in the European market]. Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. No. 127 (chastyna II). P. 165–175. [in Ukrainian]
7. Sytnik I.V., Rahulina N.V. (2014) Teoretyko-metodychni osnovy upravlinnia protsesom internatsionalizatsii biznesu [Theoretical and methodological bases of business internationalization process management]. Menedzher. № 1(67). P. 38–42. [in Ukrainian]
8. Shchodo stanu zovnishnoi torhivli tovaramy Ukrainy u pershomu pivrichchi 2021 r. [Regarding the state of foreign trade in goods of Ukraine in the first half of 2021] Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomika/shchodo-stanu-zovnishnoyi-torhivli-tovaramy-ukrayiny-upershomu- pivrichchi [in Ukrainian]
9. Ofitsiinyi sait Ministerstva ekonomiky Ukrainy [Official site of the Ministry of Economy of Ukraine]. Infohrafika (eksport). URL: https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=e3c3c882-4b68-4f23-8e25-388526eb71c3&tag=TendentsiiEksportuInfografika-eksport- [in Ukrainian]
10. Mykolska N. Ukraina na hlobalnii ekonomichnii mapi [Ukraine on the global economic map]. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/ekonomika-ukrajini-yak-viyti-z-krizi-novini-ukrajini-50119583.html?utm_content=set_lang [in Ukrainian]
11. Ofitsiinyi sait Derzhavnoho komitetu statystyky Ukrainy [Official site of the State Statistics Committee of Ukraine]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]
12. Intehratsiia ukrainskoho MSB v lantsiuhy dodanoi vartosti ES [Integration of Ukrainian SMEs into EU value chains]. URL: http://www.easybusiness.in.ua/uk/.[in Ukrainian]
13. Eksperty nazvaly osnovni problemy ukrainskykh eksporteriv pry vykhodi na rynky ES [Experts named the main problems of Ukrainian exporters in entering EU markets]. URL: https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/eksperti-nazvaliosnovni-problemi-ukrayinskih-eksporteriv-pri-vihodi-na-rinki-yes-215338_.html [in Ukrainian]
14. Lyvch D. Yak malomu pidpryiemtsiu pochaty pratsiuvaty z rynkom ES [As a small entrepreneur to start working with the EU market]. Ekonomichna pravda. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2018/11/28/643041/ [in Ukrainian]
15. Analitychnyi zvit. Intehratsiia ukrainskoho MSB v lantsiuhy dodanoi vartosti ES [Analytical report. Integration of Ukrainian SMEs into EU value chains]. URL: https://www.slideshare.net/Easy_Business/ss-120836927 [in Ukrainian]
Опубліковано
2022-04-04
Як цитувати
Переверзєва, А., Дугієнко, Н., & Осаул, А. (2022). РОЛЬ РЕГУЛЯТОРНОГО ТА НЕРЕГУЛЯТОРНОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ВИХОДУ НАЦІОНАЛЬНИХ КОМПАНІЙ НА ЄВРОПЕЙСЬКІ РИНКИ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (3 (51), 79-82. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2021-3-51-14
Розділ
Ринкові механізми обліку, аналізу та аудиту в національній економіці