РОЛЬ РЕГУЛЯТОРНОГО ТА НЕРЕГУЛЯТОРНОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ВИХОДУ НАЦІОНАЛЬНИХ КОМПАНІЙ НА ЄВРОПЕЙСЬКІ РИНКИ
Анотація
У статті досліджено роль регуляторного та нерегуляторного середовища в умовах виходу підприємства на європейський ринок. Визначено, що вихід на нові ринки з конкурентоспроможною продукцією потребує використання інноваційних підходів до експорту з врахуванням сучасних тенденцій та викликів як на національному, так і міжнародному рівнях функціонування економіки. Обґрунтовано, що стабільність розвитку національної економіки та рівень її конкурентоспроможності залежить від ступеня інтернаціоналізації підприємств, що забезпечують реалізацію виробничого, інноваційно- інвестиційного та соціально-економічного потенціалу. Розглянуто структуру національного експорту товарів і послуг. Показано, що Європейський Союз є основним торговельним партнером України. Визначено фактори, що вплинули на експортну діяльність України з країнами Європейського Союзу. Досліджено роль малих та середніх підприємств в експортному потенціалі України та світі. Визначено, що рівень використання бізнес-стратегій інтернаціоналізації українськими підприємствами є недостатнім для реалізації потенційних можливостей, незважаючи на те, що спостерігається високий рівень експортної активності національних підприємств. Обґрунтовано, що рівень інтернаціоналізації підприємства залежить від регуляторного та нерегуляторного середовища, що встановилось у державі. Проаналізовано нерегуляторні чинники: доступ до фінансування, доступ до знань та інформації, доступ до технологій та інновацій. Виокремлено основні проблеми виходу національних компаній на зовнішні ринки. Визначено, що недостатній рівень фінансування є значною перешкодою для більшості підприємців, хоча це не єдиний ресурс, необхідний для успішної експортної діяльності. Важливо також правильно організувати бізнес-процеси, здатність до комунікації та пошуку нових партнерів, розуміння особливостей позиціонування та сегментування свого продукту, орієнтація щодо сучасних тенденцій, викликів та можливостей. Доведено, що важливою умовою інтернаціоналізації є високий рівень конкурентоспроможності підприємства, що формується за рахунок розробки та впровадження інновацій.
Посилання
2. Johanson J., Vahlne J.E. (1990) The Mechanism of Inernationalization. International Marketing Review. 1990. Vol. 7. № 4. P. 11–24. [in English]
3. Buckley P.J., Casson M. (2020) The internationalization theory of the multinational enterprise: past, present and future. British Journal of Management. 2020, № 31(2). P. 239–252. URL: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12344 [in English]
4. Andrushkiv B.M., Kramar I.Iu., Pohaidak O.B. (2019) Osoblyvosti formuvannia stratehii internatsionalizatsii subiektiv hospodariuvannia v konteksti vymoh ЕS (shliakhy ta elastychnyi instrumentarii vyrishennia problemy) [Features of the formation of the strategy of internationalization of economic entities in the context of EU requirements (ways and flexible tools for solving the problem)]. Innovatsiina ekonomika. № 3–4. P. 65–71. [in Ukrainian]
5. Kramar I., Marynenko N. (2018) Peredumovy internatsionalizatsii mashynobudivnykh pidpryiemstv [Prerequisites for the internationalization of machine-building enterprises]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. Ternopil : TNTU. Tom 55. № 2. P. 27–40. [in Ukrainian]
6. Lytvyn O.Ie. (2016) Eksportnyi potentsial ta mozhlyvosti ukrainskykh malykh ta serednikh pidpryiemstv na yevropeiskomu rynku [Export potential and opportunities of Ukrainian small and medium enterprises in the European market]. Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. No. 127 (chastyna II). P. 165–175. [in Ukrainian]
7. Sytnik I.V., Rahulina N.V. (2014) Teoretyko-metodychni osnovy upravlinnia protsesom internatsionalizatsii biznesu [Theoretical and methodological bases of business internationalization process management]. Menedzher. № 1(67). P. 38–42. [in Ukrainian]
8. Shchodo stanu zovnishnoi torhivli tovaramy Ukrainy u pershomu pivrichchi 2021 r. [Regarding the state of foreign trade in goods of Ukraine in the first half of 2021] Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomika/shchodo-stanu-zovnishnoyi-torhivli-tovaramy-ukrayiny-upershomu- pivrichchi [in Ukrainian]
9. Ofitsiinyi sait Ministerstva ekonomiky Ukrainy [Official site of the Ministry of Economy of Ukraine]. Infohrafika (eksport). URL: https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=e3c3c882-4b68-4f23-8e25-388526eb71c3&tag=TendentsiiEksportuInfografika-eksport- [in Ukrainian]
10. Mykolska N. Ukraina na hlobalnii ekonomichnii mapi [Ukraine on the global economic map]. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/ekonomika-ukrajini-yak-viyti-z-krizi-novini-ukrajini-50119583.html?utm_content=set_lang [in Ukrainian]
11. Ofitsiinyi sait Derzhavnoho komitetu statystyky Ukrainy [Official site of the State Statistics Committee of Ukraine]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]
12. Intehratsiia ukrainskoho MSB v lantsiuhy dodanoi vartosti ES [Integration of Ukrainian SMEs into EU value chains]. URL: http://www.easybusiness.in.ua/uk/.[in Ukrainian]
13. Eksperty nazvaly osnovni problemy ukrainskykh eksporteriv pry vykhodi na rynky ES [Experts named the main problems of Ukrainian exporters in entering EU markets]. URL: https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/eksperti-nazvaliosnovni-problemi-ukrayinskih-eksporteriv-pri-vihodi-na-rinki-yes-215338_.html [in Ukrainian]
14. Lyvch D. Yak malomu pidpryiemtsiu pochaty pratsiuvaty z rynkom ES [As a small entrepreneur to start working with the EU market]. Ekonomichna pravda. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2018/11/28/643041/ [in Ukrainian]
15. Analitychnyi zvit. Intehratsiia ukrainskoho MSB v lantsiuhy dodanoi vartosti ES [Analytical report. Integration of Ukrainian SMEs into EU value chains]. URL: https://www.slideshare.net/Easy_Business/ss-120836927 [in Ukrainian]