ЕФЕКТИВНІСТЬ МАРКЕТИНГУ: ПРОСТОРОВА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ
Анотація
Розглядаються питання оцінювання ефективності маркетингу підприємств, яке є невід’ємним процесом для розуміння доцільності маркетингової стратегії, її перспективності та недоліків. Існує багато методів оцінювання маркетингової ефективності, але не кожен метод дозволяє визначити та вирішити проблеми діяльності компанії. Запропоновано підхід, за яким ефективність маркетингу підприємства залежить від таких чинників: швидкість реакції компанії на дії конкурентів; ефективність використаних коштів компанії на маркетингові заходи на ринку; ціна товару та її конкурентоспроможність на ринку. Запропоновано метод оцінювання, який відображає маркетингову ефективність як простір. Стан маркетингової діяльності пропонується описувати за допомогою таких кількісних показників, як ціна товару, вартість проведених маркетингових заходів, швидкість реакції компанії на дії конкурентів. Окреслено важливість розрахунку кількісних показників оцінювання ефективності маркетингової діяльності: показник зростання обсягу ринку, показник зростання доходів від додаткових вкладених витрат на маркетинг, рентабельність витрат на маркетинг, ефект від витрачених коштів. Визначено, що існуючі методи оцінювання маркетингової ефективності не є універсальними. У статті розроблено підхід до оцінювання маркетингової ефективності, представлений як простір залежності трьох факторів, які впливають на маркетингову ефективність компанії. Зроблено висновок про необхідність вимірювання не тільки економічної ефективності витрат на маркетинг, але й показників швидкості реакції компанії на дії конкурентів, вартості продукції, витрат проведених компанією маркетингових заходів.
Посилання
2. Belenov, O.N. (2011). Otsenka effektyvnosty marketynha: podkhody k analyzu y raschetu [Evaluation of marketing effectiveness: approaches to analysis and calculation]. Ekonomycheskyi analyz: teoryia y praktyka – Economic analysis. Theory and Practice, 38, 42-49 [in Russian].
3. Bryukhanov, V.V. (2008). Otsenka effektyvnosty elementov kompleksa marketynha [Evaluation of the effectiveness of elements of the marketing complex]. Ekonomyka y effektyvnost orhanyzatsyy proyzvodstva - Economics and efficiency of production organization, 9, 8-10 [in Russian].
4. Zhukov, S.A. (2017). Thesis on the Mechanism of Industrial Marketing Management at Enterprises. [in Ukrainian].
5. Kitova, O.V. (2008). Upravlinnia efektyvnistiu marketynhu kompanii na osnovi intehrovanykh informatsiinykh system [Management of marketing effectiveness of the company on the basis of integrated information systems]. Visnyk Rosiiskoho ekonomichnoho universytetu im. H.V. Plekhanova - Bulletin of the Russian Economic University G.V. Plekhanov, 3, 3-16 [in Russian]
6. Lednev, S.L. (2009). «Khimiia» brendu. Valentnist brendu yak pokaznyk efektyvnosti marketynh-menedzhmentu ["Chemistry" of the brand. Brand valence as an indicator of marketing management effectiveness]. Kreatyvna ekonomika - Creative Economy, 9, 37-41 [in Ukrainian].
7. Nagapetyants, N.A. (2012). Stratehii marketynhu i otsiniuvannia efektyvnosti yikh realizatsii [Marketing strategies and evaluation of the effectiveness of their implementation]. Visnyk Poltavskoho universytetu kooperatsii, ekonomiky i prava. - Bulletin of the Poltava University of Cooperation, Economics and Law, 1, 76-83 [in Ukrainian].
8. Ivanov, M.M. (2019). The digital marketing with the application of cloud technologies. [SHS Web of Conferences] doi:10.1051/shsconf/20196504019 [in English].
9. Terenteva, N.V., Helman V.M. (2019). Methodical approaches to evaluation of efficiency of management of marketing activities of machine-building enterprises in modern economic conditions. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Economic Sciences, 3(43), 131-136 [in English].